Top second hand sites

Dat duurzaamheid en luxe heel goed samen gaan bewijzen deze top second hand sites. Ze delen allemaal dezelfde duurzame visie: verspil geen onnodig kostbare grondstoffen, maar investeer in kwaliteit en vakmanschap. Wij spreken de founders van deze online designer pareltjes, want eco-chic recyclen is niet alleen leuk voor je portemonnee, maar ook voor de wereld!  

REBELLE

Als je het kunt bedenken, kunt je het bijna altijd dóén. Zo luidt het motto van Cécile Wickmann, founder van REBELLE. Ze richtte in 2013 haar online platform in luxury reselling op en inmiddels is ook bekend Nederland fan; onder meer Carolien Spoor, Noor de Groot (a.k.a. Queen of Jetlags) en Maria Tailor verkopen hierop hun designer items.

Waarom startte je REBELLE?
‘REBELLE biedt de mogelijkheid om preloved stukken een tweede kans te geven. In tijden van de “fast fashion” trend vind ik het belangrijk dat consumenten zien dat we ook kijken naar de duurzame waarde van kleding – en dat gebeurt steeds meer en vaker. Laten we stoppen met kasten vol kleding die we niet dragen!’

Hoe werkt het?
‘We controleren elk artikel op echtheid en kwaliteit en geven je hierdoor een gerust gevoel tijdens het shoppen. In een oud pakhuis met loftkarakter in de Hamburgse Hafencity hebben we een tussentijdse opslag en daar controleren we de artikelen ook. Daarna worden de artikelen in een hoogwaardige verpakking naar de koper toegezonden.’

Hoeveel provisie ontvangen jullie?
‘Dat hangt van de verkoopprijs van het item af. Een verkoper kan de opbrengst voor een item gemakkelijk berekenen door de verkoopprijs minus het vastgestelde percentage te nemen. Heb je voor de conciërge-service gekozen, dan zal er nog vijftien euro van het verkoopbedrag af gaan.’

Vestiaire Collective

Vestiaire Collective

Fanny Moizant is een van de vijf oprichters van Verstiaire Collective, welke inmiddels vijf miljoen leden kent verdeeld over veertig landen(!) en hoofdkantoren heeft in Parijs, Londen, New York en Berlijn. Wekelijks worden er twintigduizend items aangemeld waarvan zeventig procent wordt geaccepteerd en dat betekent dat er dagelijks vijftienhonderd nieuwe items online verkrijgbaar zijn.

Wat was de reden om Vestiaire Collective op te richten?
‘In 2009, ten tijde van de economische recessie, merkte ik dat mensen hun items van het vorige seizoen op hun blogs gingen aanbieden. Het baarde mij grote zorgen dat er geen vertrouwde online site was om de authenticiteit van kleding te garanderen en zo een eerlijke prijs te betalen voor het stuk, afhankelijk van de conditie. Ik ben in de kledingkasten van mijn vrienden gedoken op zoek naar items die zij nooit meer droegen en dus konden gaan verkopen. Samen met de andere vijf medeoprichters lanceerden we Vestiaire Collective vanuit onze flats in Parijs.’

 Wat is de reden van het succes?
‘De site is een perfecte mix van e-commerce en social network. Wij richten ons op onze community van meer dan vijf miljoen mensen; we moedigen hen aan om te communiceren met elkaar, dus het is niet zomaar een “buy and sell” ervaring, maar meer alsof je in de kasten van je vrienden mag kijken en hun verhalen mag horen!’

Geven jullie aan het goede doel?
‘In de afgelopen drie jaar hebben we tijdens de kerstperiode samengewerkt met influencers en ontwerpers om items te veilen waarvan de opbrengt naar verschillende goede doelen ging. Zo werkten we met Claudia Schiffer, Cara Delevingne, Keira Knightley en Emma Watson om geld in te zamelen voor Women for Women, Save the Children en de Deense Raad voor Vluchtelingen.’

designer vintage DV_AMSTEL_APR2016_713

Designer Vintage

Karin Barnhoorn richtte in 2008 Designer-Vintage op waarna ze het in 2013 verkocht aan G+J Uitgevers. Kim van der Knaap heeft nu de leiding over DV en hierop vind je onder meer Chanels, Prada’s en Diors, die door designer brand experts grondig worden gecontroleerd op authenticiteit.

Karin, vanuit welke gedachte is Designer Vintage ontstaan?
‘Ik stoorde me al langer aan de enorme hoeveelheid – mode – producten die elke dag over ons uitgestort wordt. Met nadruk op fast fashion ketens, als in ‘weggooi-kleding’. Slecht voor mens en milieu. Ook viel me op dat aan de ene kant veel vrouwen een designertas bovenaan hun fashion wishlist hadden staan terwijl er aan de andere kant vrouwen waren die nog wel een modelletje of twee achter in de kast hadden liggen. Werkloos.’

Wat voor rol spelen het milieu en duurzaamheid in de verkoop van tweedehands designer items?
‘Een cruciale rol! Hierdoor wordt het voor meer vrouwen mogelijk om kwaliteit boven kwantiteit te kiezen. En te ervaren dat je met minder spullen ook een eigen stijl kunt ontwikkelen. Ik heb mezelf uitgedaagd tot de #onepieceamonth challenge: één stuk per maand aanschaffen waarbij de grondregels zijn “ga ik het minimaal dertig keer dragen?” en “heb ik al iets soortgelijks in mijn kast hangen?”. Minder is echt meer!’

Kim, wat is jullie verdienmodel?
‘DV neemt geen commissie! Je betaalt eenmalig een vast bedrag van 17,50 euro bij een vraagprijs lager dan vijfhonderd euro, of 35 euro als je voor je item meer dan vijfhonderd euro vraagt. Als je iets verkoopt dan is de volledige opbrengst voor jou! Je bent dan veel voordeliger uit dan wanneer je commissie moet afdragen.’

Waarom organiseren jullie ook een live sale in het Amstel Hotel?
‘Wij kregen steeds meer klanten die gebruik wilden maken van de VIP service, waarmee al het werk voor de verkopers uit handen wordt genomen. Al deze items pasten niet meer in mijn kantoor, we konden gewoon een winkel beginnen. Mijn contact bij het Amstel Hotel stelde voor om een sale te houden in het Amstel, om te kijken of dit zou werken. Dit was direct een groot succes! Mensen vinden het leuk om de mensen achter het platform te leren kennen en het is ook fijn dat je op een event de kleding en schoenen kunt passen en aanraken.’ 

Schermafbeelding 2017-02-03 om 09.13.27

Salon Heleen Hulsmann

Ruim tien jaar geleden besloot Heleen Hulsmann om kleding die ze niet meer draagt te gaan verkopen. Wat klein begon is uitgegroeid tot Salon Heleen Hulsmann, een plek waar onder andere Anna Nooshin graag een passende outfit laat adviseren. Hier vind je de mooiste tweedehands designer kleding van hooguit twee seizoenen oud. Dagelijks krijgt Heleen Hulsmann nieuwe items binnen in de Salon in Amsterdam, waarvan een deel ook via de webshop verkrijgbaar is. En heel fijn: er is ook een verhuurafdeling voor galakleding.

Hoe werkt het?
‘Ik kies er bewust voor om kleding en accessoires niet volgens een marktplaatsprincipe te verkopen. Hoewel dit veel tijd en geld kan besparen, is het van essentieel belang om elk item zelf te selecteren en te controleren op de staat en de authenticiteit. Bij Salon Heleen Hulsmann vind je alleen true designer pieces.’

Hoe werkt je verdienmodel?
‘Bij mij koop je items vijftig procent goedkoper dan de nieuwwaarde of lager. En altijd onder de uitverkoopprijs. Inbrengers krijgen vijftig procent van de opbrengst.’

 Waarom verkoop je de items ook in een salon?
‘De salon is een beleving; ik probeer het tot een waar paradijs der kleding in te richten. Ik heb Chanel, Saint Laurent, Gucci en nog veel andere merken. Alles wat binnenkomt, wordt gestoomd. De items die ik verkoop moeten óf bij mijzelf passen, of bij mijn klanten. Soms zie ik een item en visualiseer ik direct bij wie dit prachtig zou staan. Wat klanten waarderen is dat ze bij mij maatwerk krijgen; ik probeer op de vrouw af te stylen, zodat ze vol zelfvertrouwen de deur uit gaan. Ik heb dan ook een heel hecht klantencontact, ik ken mijn klanten persoonlijk en ik neem de tijd voor hen. Daarom komt iedereen ook op afspraak naar de salon. En als je mijn gele fiets beneden ziet staan weet je direct dat ik in de salon ben, haha.’

Meer lezen? Ga nu naar de winkel om de issue te scoren of bestel een hardcopy van Talkies Magazine Nederland door HIER te klikken. Talkies 6x of 8x per jaar op de mat? Abonneren doe je HIER.