10 tips voor een stress- en burn-outvrij 2019

De feestdagen zijn voorbij, de vakanties nog ver weg en gister was het blue monday, kortom het is niet de meest sprankelende tijd van het jaar. En dat resulteert in veel mensen die vatbaarder zijn voor een burn-out. Hoe zorg je ervoor dat je niet ten onder gaat in deze donkeren dagen en burn-out vrij blijft?

Nederlandse burn-out expert en oprichtster van Bye Bye Burnout, Mascha Mooy, heeft 10 tips samengesteld om 2019 stressvrij te beginnen én te blijven.

“We wonen in dit land waar presteren de norm is. Hierdoor staan we tegenwoordig veel te lang ‘aan’ en jagen we onze voorraad energie in rap tempo er doorheen. De reservevoorraad wordt steeds lastiger op te laden. Daardoor ontstaan vaak slaapproblemen en word je vatbaarder voor hoofdpijn en ziektes. Door deze neerwaartse spiraal kun je uiteindelijk in een burn-out terechtkomen. Emotioneel zit je er doorheen, je batterij is leeg en opladen lukt maar niet.”

1. Regelmaat is key

We zijn als mensen echte gewoontedieren, we houden van duidelijkheid en structuur. Dat betekend ook dat multitasking niet ons ding is en vooral veel stress creëert. Door regelmaat te hebben vind je dus meer rust en balans en kan je geest aan de situatie gewend raken en presteer je dus beter.


2. Stel doelen

Beslis wat je wil bereiken en waar je zijn over een bepaalde tijd. Stel wel bereikbare en haalbare doelen. “Ik zou zelf graag het figuur van Doutzen Kroes willen hebben, maar met mijn 1.71m en 81 kilo ben ik in ieder geval al te kort dus is dat onbegonnen werk.” Is geen haarbaar doel bijvoorbeeld. Maar het bijvoorbeeld. ” Ik wil een gezonder gewicht hebben en wil daarvoor 10 kilo afvallen.” Zo heb jij een realistisch doel en zo blijf je gemotiveerd.


3. Be a woman with a plan

Maak een to-do lijst met alle taken die je nog moet doen. Zo heb je meer overzicht en dat zal je helpen bij het behalen van je doelen.

4. Stel de juiste prioriteiten en werk efficiënt

Bepaal voor jezelf wat je belangrijk vind en stop daar je tijd en energie in. Daarnaast moet je proberen onnodige afleidingen te vermeiden. Zet zo je (privé) telefoon op stil of trillen, open geen sociaal media tijdens je werkdag en als je nou ’s avonds thuis door moet werken stel dan een duidelijke eind tijd in voor jezelf. Door werk- en privé-tijd uit elkaar te halen haal je meer uit je dag.

5. Zet je mobiel vaker uit

We hadden het net al even over sociaal media en het niet openen van bijvoorbeeld Facebook tijdens je werk. Wat belangrijk is om te onthouden is dat we niet altijd online hoeven te zijn. Geniet van een weekend met je gezin of je vrienden en wees gewoon eens lekker offline!

6. Me-time

Tijd voor jezelf maken kan ontzettend moeilijk zijn aangezien er altijd wel iemand is die iets van je wil, maar het is wel ontzettend belangrijk als je stress buiten de deur wil houden. Ga bijvoorbeeld eens wat creatiefs doen, dit verhoogt je geluk-niveau!

7. Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren

Piekeren, op een of andere manier doen we het allemaal wel maar piekeren kost ontzettend veel energie en het helpt vaak helemaal niet. Als je hier veel last van hebt probeer dan ’s avonds een ‘piekerkwartier’ in te plannen waarbij je negatieve gedachtes gaat vangen. Zo ben je hier tijdens je werk niet mee bezig en hoef je daar geen extra energie in te stoppen.

8. Omarm een gezonde levensstijl

Ga op tijd naar bed, eet gezond en beweeg iedere dag minstens een half uur. Simpel.

9. Vermijd negativiteit

Negatieve mensen en situaties zijn echte energievreters. probeer dit zo vele mogelijk te vermijden en doe elke dag iets waarvan jij gelukkig wordt.

10. Stel grenzen

Wees bewust van jouw persoonlijke grenzen en weet wanneer je die aan moet geven. Moet je teveel tegelijk doen? Moet je dingen doen die niet bij jouw verantwoordelijkheid horen? Maak dit kenbaar. Ditzelfde geld ook voor de momenten die je vrij hebt. Wil je op vrije dagen of na 20:30 uur niet meer gebeld worden? Geef dit aan! Duidelijkheid geeft rust. Een extra tip hierbij: houd werk- en privémail(boxen) gescheiden. Zet meldingen van werk gerelateerde e-mails uit om niet gestoord te worden in je vrije tijd.