Creative Liza Chloe over kunst

@Lizachloe

Lange tijd kleefde er een stoffig imago aan kunst, maar anno 2018 lijkt het juist hip te zijn om een interesse in kunst te hebben. Voornamelijk contemporary art wordt omarmd door een steeds groter en steeds jonger publiek. We spraken creative en Instagrammer Liza Chloë van Duyn, over haar liefde voor kunst.

Wat betekent kunst voor jou?
‘Kunst is voor mij een vorm van inspiratie en ontspanning. Een kunstwerk kan niet alleen inspirerend zijn om naar te kijken, maar ik vind vaak ook de gedachtegang achter een werk erg interessant. Niet alleen van de kunstenaar, maar ook van mijzelf. Want waarom intrigeert dit werk mij zo enorm? Een kunstwerk kan emotie opwekken en dat zonder een gesprek, eerdere kennis of dergelijke, vind ik zo ontzettend bijzonder.’

Waar komt jouw liefde voor kunst vandaan?
‘Ik ben opgegroeid met kunst. Mijn ouders zijn kunstverzamelaars en mijn moeder is dr. kunsthistorica. Vanaf jongs af aan kwam ik al in musea en leerde ik naar kunst kijken en het appreciëren.’

Hedendaagse kunst lijkt voornamelijk erg geliefd te zijn momenteel. Waardoor komt dit, denk je?
‘Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat wij ons hier gemakkelijker aan kunnen relateren. Historische kunst werd ook voornamelijk gemaakt om een verhaal uit te beelden, de hedendaagse kunst is meer abstract en richt zich meer op gevoel, emotie en gedachtes. Iets waar wij ons in deze visuele wereld van tegenwoordig ons meer tot aan getrokken voelen.’

Merk je dat leeftijdsgenoten minder geïnteresseerd zijn in kunst, of is het volgens jou juist steeds normaler geworden om kunstliefhebber te zijn?

‘Vergeleken met mijn jeugd denk ik dat de nieuwe generatie wel gemakkelijker in contact komt met kunst. Tegenwoordig heb je zoveel kunstenaars die ook zichtbaar zijn op Instagram en dit soort mediakanalen juist inzetten als onderdeel van hun werk. Ook credits naar musea die tegenwoordig op originele manieren onder de aandacht te komen bij deze jonge generatie. Young Stedelijk en Rijksclub zijn hier een voorbeeld van. Daarnaast heeft de Tweede Kamer recent afgesproken dat scholieren verplicht 1eenkeer naar het Rijksmuseum moeten gaan. Ik ben groot voorstander van deze verplichting, want ik geloof echt dat kunst je horizon verbreedt – mits je hiervoor openstaat, natuurlijk.’

Sociale media hebben een groot aandeel gehad in de stijging van interesse in kunst onder jonge mensen. Hoe hebben sociale media jou beïnvloed op het gebied van kunst?
‘Social media heeft het voor mij makkelijker gemaakt om jonge en onbekendere kunstenaars te ontdekken. Daar waar je normaliter alleen gehoord had van de meesters zoals Rembrandt & Picasso, kom je nu ook in contact met een meisje uit Zweden die op haar zolder prachtige tekeningen maakt. Dat is het mooie aan kunst, het is niet alleen te vinden in de musea, maar iedereen kan het maken.’

Jij bent groot Instagrammer. Op wat voor manier zet jij jouw sociale mediakanalen in om je bereik te vergroten?
‘Ik ben niet erg bewust bezig met het vergroten van mijn online bereik, ik focus liever op de boodschappen die ik uitdraag. Ik denk dat het voor ons ‘Instagrammers’ belangrijk is om te beseffen dat we een publiekelijke stem hebben en hiermee absoluut invloed kunnen hebben op bepaalde dingen. Zo hoop ik bijvoorbeeld mijn volgers te inspireren om meer in contact te komen met kunst.’

Merk je veel van online concurrentie?
‘Er is zeker online concurrentie, ik ben echter niet iemand die daarmee bezig wil zijn. Ik focus me op mijn eigen werk, waar ik zelf achter sta. Mochten er nog honderd andere hetzelfde doen en groter worden dan ik, dan vind ik dat knap en kan ik dat alleen maar aanmoedigen. Alle tijd die je investeert in een ander, kan je echt beter investeren in je eigen geluk.’

Merk je dat je veel opdrachten binnenkrijgt door Instagram?
‘Absoluut! Ik werk al jaren als Art Director en fotograaf achter de schermen van bepaalde merken. Maar deelde dit niet op mijn persoonlijke Instagram, ik wilde men er niet mee lastigvallen. Onlangs besloot ik toch een account voor mijn werk te openen onder de naam @lizachloecreativelab, en daardoor meldden direct de eerste potentiële klanten zich. Vroeger deelde we business cards uit, tegenwoordig open je een Instagram account.’

Investeer je zelf in kunst?
Ja! Door de inspiratie van mijn ouders kan ik niet leven met een foto van Ikea aan de muur, maar vul ik graag mijn muren met vondsten van kunstbeurzen, kunsten die ik vind via Instagram of op rommelmarkten.Het leuke aan kunst kopen is ook dat het naar mate het ouder word meer waard kan worden. Dat spel vind ik ook heel interessant!’

wil je meer lezen over kunst? In de nieuwe Talkies lees je een groot artikel over de opmars van hedendaagse kunst. Heb jij de Talkies al in huis?