In-house parfumeur bij Cartier over het perfecte parfum

Na afronding van haar studie aan de ISIPCA-parfumerieschool, werkte Mathilde Laurent gedurende elf jaar bij Guerlain onder parfumeur Jean-Paul Guerlain. In 2005 verhuisde ze naar Cartier, waar ze in-house parfumeur werd die verantwoordelijk was voor het maken van aangepaste geuren voor klanten in Cartier’s flagship boutique in Parijs. Daarnaast heeft ze enkele mainstream geuren van Cartier ontwikkeld en recentelijk is Cartier Carat aan dit lijstje toegevoegd.

Op welk moment in je leven heb je besloten dat je parfumeur wilt worden?

‘Ik heb dit op een latere leeftijd besloten. Ik wilde eerst architect worden, zoals mijn vader, of fotograaf. Op een dag vertelde een goede vriend me dat hij op televisie een verslag had gezien van een opleiding tot parfumeur in Versailles. Ik heb altijd al een zeer sterk reukvermogen gehad en adviseerde mensen vaak over welk soort parfum ze konden dragen, maar ik dacht dat dat volkomen normaal was en iets dat iedereen kon. Na het halen van mijn diploma in scheikunde moest ik kiezen tussen fotografie of parfumerie. Ik heb nooit geëxperimenteerd met parfums, dus toen ik besloot voor parfumerie te kiezen gooide ik mezelf erin en bereidde de toelatingsexamens voor ISIPCA in Versailles voor.’

Hoe definieert parfum ons?

‘Een geur niet wordt gekozen voor een reden, maar wordt gekozen door het hart. Wanneer we een geur tegenkomen en we houden ervan, stellen we onszelf geen vragen. Er zijn geen regels voor het kiezen van een geur anders dan nieuwsgierigheid. We kunnen een geur tegenkomen zoals we de man van ons leven kunnen tegenkomen. Deze keuze zal een absolute zekerheid zijn. We kunnen onze geur vinden op elk moment en in elke fles.’

Wat was de grootste uitdaging bij het creëren van Cartier Carat?

‘Het creëren van Carat duurde bijna een jaar. De mix van bloemen bleek al snel zeer de moeite waard te zijn; heel mooi, spannend en zeer bemoedigend, wat niet altijd het geval is. Wanneer je begint met het formuleren van een geur en het met een handvol ingrediënten test, is het ontzettend zeldzaam om het de eerste keer goed te krijgen. Het idee om zeven bloemen te combineren, zorgvuldig te kiezen en samen te voegen, bleek dus al vroeg de moeite waard te zijn. Het duurde een jaar om de formule te verfijnen. Het kostte veel werk om het vuur echt te laten branden. Het was heel interessant werk, maar toch heel uitdagend.’

Benieuwd naar de rest van het interview? De Talkies DECEMBER issue ligt vanaf 7 december in de winkels. Abonneren op Talkies doe je hier en de nieuwe editie bestellen kan ook.