Clay And Glow

Een American Dream van Nederlandse bodem

Het Nederlandse beautymerk Clay And Glow is opgericht door de jonge ondernemers Julia (22) en Randy (29), die in elkaar een liefdespartner én businesspartner vonden. Ze ontmoetten elkaar op het zonnige strand van Curaçao en besloten al snel samen te ondernemen. Ze leerden zichzelf alles aan en dachten: als anderen het kunnen, dan kunnen wij het ook. Toen Julia enorme last kreeg van acne en dagelijks op haar doelenlijst noteerde ‘ik wil een mooie huid zonder puistjes’, besloten ze om zelf een product te creëren waarmee Julia – en velen met haar – afscheid kon nemen van huidproblemen. Clay And Glow bleek het antwoord in de zoektocht naar een betere huid, maar ook naar die van het ondernemersduo wiens carrière een droomvlucht maakt sinds de lancering van het eerste product: een bestseller van een roze kleimasker. Een ware American Dream, maar dan van Nederlandse bodem. Benieuwd naar hun verhaal? Je leest het hier.

Wat maakt Clay And Glow uniek in de beautyindustrie?

‘Clay and Glow probeert heel anders de beautyindustrie te benaderen. Tegenwoordig is de klant veel meer bewust van de trends en waar ze naar moeten kijken. Wij proberen hier op in te gaan en lanceren waar de klant naar vraagt. Vroeger – en nog steeds – was het zo dat een groot skincaremerk een nieuwe lijn of product lanceerde en zei: “Dit hebben jullie nodig, omdat…” En dan komen ze met allerlei nieuwe dingen, jargon en/of termen waardoor de klant vaak overspoeld wordt met informatie. Voor ons is het juist andersom. Wij vragen de klanten wat zij missen in hun beautyroutine en welke ingrediënten zij in de producten willen terugzien. Op basis daarvan maken wij een lijstje en gaan we aan de slag met een dermatoloog en biochemicus om hier een mooi product van te maken. Wij zijn people-powered en zullen nooit iets lanceren dat niet gevraagd wordt door onze community. Wij betrekken hierbij de following op social media, luisteren naar hun feedback en hebben juist veel aan de een-op-een gesprekken met de klanten.’

Hoe denken jullie dat het merk zo snel succesvol is geworden?

‘Juist omdat wij vanaf het begin luisteren naar de needs van de klanten en veel interactie hebben met de volgers waren zij al vanaf het begin heel erg betrokken bij het proces. Zo vroegen wij feedback en namen we de tijd om te luisteren wat zij te vertellen hadden en misten. Toen wij ons product gingen lanceren, hadden wij met de meeste van onze volgers van toen wel een gesprek gevoerd via DM (op Instagram) en was iedereen mega enthousiast en excited om het product te proberen. Daarnaast denken we ook dat het helpt dat de producten, naast dat ze er cute uitzien, ook echt goed zijn. Dat was ook een doel, om natuurlijke en bio-producten er ook mooi uit te laten zien. Service staat bij ons ook hoog op het lijstje, lees: nummer één, waardoor we ook alles doen om onze klanten tevreden te maken en te houden.’

Wat vinden jullie moeilijk aan het ondernemen?

‘Omdat wij alles vanaf het begin zelf doen – zonder investeringen, businesspartners of wat dan ook – hebben wij alles zelf moeten ondervinden en veel fouten gemaakt. Nu we enorm groeien is het soms lastig om het uit handen te geven en het over te laten aan anderen. Daarnaast zijn er zoveel dingen waar je tegelijkertijd mee bezig bent dat het soms voelt alsof je dertig banen tegelijkertijd hebt. Het opdoen van verschillende “hoedjes” kan soms wat uitdagend zijn. Maar dat is part of the job en hierdoor ontwikkelen we snel.’

Hoe zorgen jullie voor een goede balans tussen werk en privé?

‘Voorheen hebben we hier wel veel moeite mee gehad. We waren namelijk altijd maar met een ding bezig en dat was Clay And Glow. Inmiddels proberen we ook een beetje weekend te hebben en op vrijdagavond juist even niet de laptop aan te raken en forceren we onszelf om het een keer niet te hebben over werk tijdens bijvoorbeeld het eten. Dat is nog steeds wel lastig, want na een halfuur zijn we alweer (vaak onbewust) over Clay And Glow aan het kletsen. Maar we proberen het niet als werk te zien, dit is iets dat we beide leuk vinden en volledig voor gaan.’

Wat is jullie toekomstdroom met het merk?

‘Voor ons is het, waar we nu staan, nog het begin. Ondanks dat we binnen twee jaar al in de grootste retailer van Nederland en België (ICI Paris XL) staan en meerdere awards hebben gewonnen (zoals de Dutch Beauty Award), zien we het nog niet als een succesvol merk. Tuurlijk weten we dat het lekker gaat, maar als je grotere dromen hebt lijkt dit allemaal peanuts. We zijn nu vooral nog gefocust op de Nederlandse en Belgische markt, maar hebben binnen nu en vijf jaar zeker de droom om in Europa verder uit te rollen. Daarnaast zien we Clay And Glow als een langetermijndoel en willen we in de grootste retailers ter wereld staan. We doen het rustig aan, want we hebben nog genoeg tijd om de wereld stukje bij beetje te veroveren.’

Wat is een belangrijke ondernemersles die jullie hebben geleerd?

‘Het eerste dat in ons op komt, is dat we het niet alleen kunnen. We hebben heel lang alles zelf gedaan en op een gegeven moment ben je op een punt dat je gewoon echt een team moet creëren waar je gezamenlijk naar een doel toewerkt. Wij zijn daar nu natuurlijk nog steeds mee bezig en dat brengt bepaalde uitdagingen met zich mee, maar bepaalde dingen uit handen geven is toch wel heel belangrijk als je wilt groeien met je bedrijf. Daarnaast is het heel belangrijk om met partijen te werken die in hun vak experts zijn en het beste met je voor hebben.’

Welke producten kunnen we binnenkort nog meer verwachten?

‘We hebben het afgelopen jaar heel erg gewerkt om een echte routine te creëren. Doordat ons eerste product een kleimasker was, hadden we nog niet echt een dagelijkse Clay And Glow-routine. Langzaamaan zijn wij hier mee bezig en hebben we de afgelopen tijd veel producten gelanceerd die dagelijks te gebruiken zijn. Hier zijn we nog steeds mee bezig. Daarnaast komt er een heel gaaf collab-product aan met een internationaal merk waar wij heel trots op zijn.’

Wat is jullie favoriete product?

‘Dat is een lastige, het is een beetje vragen wie je lievelingsouder of -kind is. Maar dan moeten we toch gaan voor producten die we allebei dagelijks gebruiken en dat zijn de toner, serum en moisturizer. Zeker de moisturizer is fijn voor de droge huid.’

Wat vinden jullie het leukst aan ondernemen?

‘Het leukste aan ondernemen is dat we ons “gekke idee” gewoon zien uitgroeien tot een echt merk. Het begon voor ons in een studentenkamer en we hadden de grootste dromen. De mensen om ons heen verklaarden ons voor gek en vroegen of we in sprookjes geloofden. Nu wij het merk zien groeien, het in winkels zien liggen, BN’ers het zien gebruiken en het in magazines zien waar wij niet eens van durfden te dromen, is dat toch echt wel alle stress waard. Daarnaast is het netwerken ook heel leuk en ontmoeten we allemaal inspirerende mensen.’

Welke tip zouden jullie geven aan beginnende ondernemers?

‘Gewoon doen! Ondanks dat wij geen beautyachtergrond hebben of zelf enig idee hadden wat het opstarten van een beautymerk eigenlijk allemaal inhield, hebben wij het gewoon gedaan. Een quote die daarbij goed past is commit now, figure it out later. Zolang jij in je hoofd hebt dat je ervoor gaat, hoe dan ook, dan komt de rest vanzelf. Google is je beste vriend, daar kun je alles op vinden. Wij hebben geen ondernemingsopleiding of -cursus gedaan, we gaan er volledig voor en proberen over alles zo veel mogelijk te leren. Fouten maak je toch wel, ook als je meer dan tien jaar ervaring hebt of opleidingen hebt gevolgd. Daarnaast adviseren wij ook om mensen om je heen te verzamelen die weten wat ze doen. Zo hebben wij een biochemicus ingeschakeld die onze formuleringen maakt. Wij geven door wat wij graag willen zien in een product, hij heeft daar de ervaring en tools voor om ons daarin te begeleiden.’