Een all-inclusive juweel

Cartier ontmoet Sacai op de catwalk van Paris Fashion Week

TRINITY FOR CHITOSE ABE van Sacai is in de eerste plaats een ontmoeting tussen de ontwerpster en oprichtster van Sacai, Chitose Abe en de creatieve studio’s van Maison Cartier. De ontwerpers van Cartier hebben de eenvoud en beweeglijkheid van de Trinity-ring als uitgangspunt genomen om deze te deconstrueren en opnieuw uit te vinden om zo een nieuw evenwicht te bereiken. Het creatieve potentieel van de ring is verkend aan de hand van zes modulaire stukken, die door transformatie de stijl van de drager volkomen vernieuwen zonder ooit afbreuk te doen aan de elegantie. 

Trinity verrast telkens weer. Zo bestaat deze collectie uit twee ringen, een armband, een choker, een oorbel en een veelzijdig stuk – dat zowel als oorbel en als ring gedragen kan worden. De beroemde kleurentrilogie van de ringen in wit, geel en roségoud is nog volop aanwezig. Wat verandert is de vorm en de verdraaiing van de ringen, de positie op de huid en de functie. 

De collectie ontstond in Japan in juni 2019 toen Cyrille Vigneron, de president en CEO van Cartier, en Chitose Abe, ontwerper en oprichter van Sacai, die al een aantal jaren close zijn, begonnen aan een creatieve verkenning gewijd aan de Trinity-collectie. Een jaar later heeft deze wisselwerking ertoe geleid dat ze zes ontwerpen presenteren die hun gemeenschappelijke visie reflecteren. 

De gelimiteerd zesdelige collectie maakt debuut tijdens de Autumn-Winter 2022/2023 runway show van Sacai, tijdens de Paris Fashion Week. De show vond plaats in Hôtel de Ville in Parijs en was geïnspireerd op het iconische Cartier rood. De exclusieve, limited-edition collectie zal deze zomer eerst in Japan worden uitgebracht en vervolgens in de herfst van 2022 in Parijs, Londen, New York en Seoul.

‘In 1924, toen de Trinity werd gecreëerd, was het zeer gewaagd voor een juwelenhuis als Cartier om zijn klanten zo’n eenvoudig en intiem voorwerp aan te bieden – zonder edelstenen. Sindsdien wordt deze ring met drie banden door alle generaties gedragen, zowel door vrouwen als mannen. Met deze nieuwe collectie zet het zijn reis voort als een echt all-inclusive juweel.’

– PIERRE RAINERO, Director of Image, Style and Heritage