Symbool voor verbinding

De Forever Locked-armband van C’est Moi Jewels 

Negen jaar geleden leerde Art Jagesar de ups én downs van leven in New York kennen. Wat als het walhalla van bedrijvigheid, metropolitan luxury en citylife te boek staat, kan in de praktijk ook eenzaam zijn. ‘New York vond ik enerzijds wáánzinnig om te wonen en anderzijds heel moeilijk om mijn draai te vinden. Ik heb in het begin wat tranen gelaten kan ik je toevertrouwen.’ Aldus Art. Desalniettemin pakte Jagesar door en liet zich leiden door haar gedreven ondernemersgeest en oog voor detail, wat haar zes jaar geleden haar eigen juwelenmerk C’est Moi Jewels opleverde.

Laten we geruststellen dat born in New York and taking over the world passend is voor C’est Moi Jewels. Inmiddels is Jagesar terug in Nederland van waaruit ze haar internationale clientèle bedient met onder andere haar zéér exclusieve custom design stukken en haar allernieuwste armband, de Forever Locked bracelet mét Tracemark. Tracemark is de waakhond binnen de internationale juwelenindustrie voor een duurzaam en eerlijk productieproces aangaande het gebruik van goud en diamanten. Jagesars C’est Moi Jewels is het eerste juwelenmerk in Nederland en de derde in de wereld wat middels de samenwerking met Tracemark voor de Forever Locked bracelet volledige transparantie biedt op gebied van duurzame en ethisch verantwoorde productie. Via de bijgesloten QR-code van elke bracelet kom je alles te weten over de herkomst van het gebruikte goud en het designproces. Een pionier mag je Jagesar gerust noemen.

Wat is je eerste herinnering aan juwelen?
‘Mijn allereerste herinnering aan juwelen is de geelgouden ketting met zwarte diamantjes die ik op mijn vierde van mijn opa en oma kreeg. Iets typisch Surinaams-Hindoestaans wat staat voor bescherming.’

Is dat het begin geweest van jouw liefde voor juwelen?
‘Dat is helemaal niet zo gek, want ik weet nog heel goed dat ik op die leeftijd van mijn moeder een heel mooi glimmend topje kreeg, waar ik helemaal geobsedeerd door was, met een paar lakleren ballerina’s. Dat mocht ik aan voor het kerstdiner en daar wilde ik natuurlijk ook mijn ketting bij dragen. Ik sliep met die mooie glimmende top en schoenen onder mijn kussen totdat ik het eindelijk aan mocht in combinatie met de ketting. Dus daar is inderdaad wel iets van de liefde voor mooie, glimmende items ontstaan.’  

Hoe heb je de afgelopen zes jaar van C’est Moi Jewels ervaren?
‘Met pieken en dalen. Gek genoeg is C’est Moi Jewels uit nood geboren. Ik had daarvoor een zilverlijn en daar kon ik door omstandigheden niet mee verder. Ik besloot al die jaren hard te werken, mijn netwerk niet verloren te laten gaan en over te stappen op goud. Ik wilde een juwelenmerk op de markt brengen dat toegankelijk is voor een breed publiek, maar van de hoogste kwaliteit. Belangrijk is dan om een heel goede producent te vinden, want ik produceer alles onder eigen naam en bepaal mijn eigen designs. Toen ik dat eenmaal op de rit had ging het als een trein.’

Wat maakt jou een succesvolle ondernemer?
‘Doorzetten. Ik ken de klappen van de zweep. Er is vaak genoeg iets niet gelukt en een brute overval in mijn eigen boetiek twee jaar geleden leidde ertoe dat ik als ondernemer echt even in zak en as heb gezeten. Maar opgeven was nooit een optie. Dus doorzetten maakt mij succesvol. Daarnaast heb ik een rotsvast vertrouwen in mezelf. Ik geloof in mezelf en ik heb een plan. Tevens heb ik geleerd áltijd naar mijn inner voice te luisteren, mijn intuïtie.’

Welk juweel roept bijzondere herinneringen bij je op?
‘Op de eerste plaats dat kettinkje dat ik van mijn opa en oma kreeg. En van mijn moeder heb ik een heel mooie schakelarmband gekregen waar je bedels aan kunt hangen. Dat zijn items die me enorm dierbaar zijn.’

Wat is je grootste inspiratiebron?
‘Letterlijk alles en iedereen! In New York ben ik bijvoorbeeld een dag de stad in gegaan en ben ik eens goed gaan kijken wat men aan juwelen draagt. Ik zag daar destijds al het dragen van meerdere kettinkjes bij elkaar. Dat heeft geresulteerd in een dubbel collier van mijn hand. Verder kijk ik graag naar de koningshuizen en vertaal het naar een draagbare collectie die toegankelijk is voor een breed publiek. Zeker voor de custom made juwelen van C’est Moi vormen de juwelen van koningshuizen een inspiratiebron. Kopiëren is een no go, maar ik heb wel klassieke items zoals een tennisbracelet in de collectie. Maar daar zal ik de credits niet voor naar me toe trekken.’

Maar dat mag wél voor jouw nieuwe Forever Locked bracelet die je afgelopen september lanceerde. Een gouden armband mét Tracemark. Kun je hierover meer vertellen?
‘Ik wilde heel graag werken met het bedrijf Tracemark, omdat ik als persoon en bedrijf mijn steentje wil bijdragen aan en betere wereld en eerlijk productieproces. Tracemark is een bedrijf dat zich richt op fabrikanten die zich aan een eerlijk productieproces houden. Tracemark is als een waakhond op goud en diamanten. Zij doen al jarenlang audits, waarbij fabrikanten hun bronnen moeten prijsgeven. Wat over het algemeen gevoelig ligt in de branche, zeker wat betreft diamanten. Er worden steekproeven gedaan en zeer streng gecontroleerd. Er is regelmatig bij merken sprake van duurzaamheid en een eerlijk productieproces, maar we missen transparantie daaromtrent. Mijn producenten werken met gerecycled en ethisch verantwoord goud en diamantleveranciers die door Tracemark gekeurd zijn. Via de QR-Code die geleverd wordt bij elke Forever Locked bracelet heb je inzage in Tracemark en zie je het gehele productieproces van de armband in kwestie. Daarnaast kun je je armband registreren zodat je een digitaal certificaat krijgt. Als bedrijf je steentje bijdragen aan een eerlijk en duurzaam productieproces vind ik heel belangrijk.’

Welk moment in je carrière zal je nooit vergeten?
‘Het begin. Toen ik in New York woonde en het idee ontstond voor een dubbel collier. Ik wilde de bronnen weten voor de productie hiervoor. Bijna niemand wilde me daaraan helpen! Toen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben ik op andere sieradenverkopers afgegaan en ben ik door blijven vragen totdat ik een adresje los kreeg. Ik geloof dat ik zelfs iemand met een paar honderd dollar heb omgekocht, haha. Een tweede moment vergeet ik ook nooit meer. Toen mijn eerste samples binnenkwamen en ik ze foeilelijk vond. Ik ging tóch juweliers bezoeken en binnen drie weken tijd had ik veertig verkooppunten. Ondanks dat het als sample nog niet perfect was vonden ze mijn juwelen tóch heel vernieuwend. Uiteraard zag het er helemaal volgens mijn visie uit voordat het de etalages van de winkels bereikte. En het derde moment was de lockdown, wat mij inspireerde een sieraad te maken wat mensen weer met elkaar verbindt. Zo is de Forever Locked bracelet ontstaan. Hier heb ik óók octrooi op gekregen, wat heel bijzonder is, want dat proces is ingewikkeld. Als kers op de taart wist ik Tracemark eraan te koppelen en dát maakt de Forever Locked bracelet zó enorm bijzonder.’

Wat is de toekomst voor C’est Moi Jewels?
‘Momenteel wordt er internationaal aan de weg getimmerd. We gaan wereldwijd aan de grote winkels en warenhuizen leveren, want de vraag is groot. Vanaf eind november is de Forever Locked bracelet óók in zilver verkrijgbaar, voor de liefhebbers. Verder breid ik de Forever Locked-collectie uit met nieuwe creaties.’