DOOR MOEDER & DOCHTER

STENN: een ode aan de esthetiek van de art-decoperiode

Luciënne Jesse, gemoloog en eigenaar van Jesse Jewelry Amsterdam, heeft samen met haar dochter Lauren Strootman het high-end juwelenmerk STENN gelanceerd. Luciënnes expertise sluit naadloos aan bij Laurens frisse ontwerpbenadering; zo laat Lauren zich inspireren door de esthetiek van de art-decoperiode, een tijd die nauw verweven is met de familiegeschiedenis van haar moeder. Samen combineren ze hun krachten — ervaring en innovatie — om juwelen te creëren die klassieke en moderne elementen moeiteloos combineren. ‘Ik ben trots op Lauren zoals ze de juwelentraditie van onze familie voortzet. Met haar oog voor detail en verfijnde smaak creëert ze tijdloze ontwerpen’, aldus Luciënne. Vijf vragen aan het moeder-dochterduo!

De STENN-juwelen worden met de hand vervaardigd in een gerenommeerd Italiaans atelier, waar ervaren goudsmeden elk ontwerp vormen en polijsten. Elk stuk is uniek en draagt subtiele variaties die het ambacht en de unieke signatuur van het merk weerspiegelen. Elke creatie wordt gekenmerkt door het contrast tussen gepolijste en matte afwerkingen, wat diepte en karakter aan de ontwerpen geeft. Dit visuele spel symboliseert de harmonie tussen het nieuwe (gepolijst) en het tijdloze (mat). Naarmate de juwelen verouderen, wisselen de afwerkingen op natuurlijke wijze, waardoor de stukken een evoluerend karakter krijgen en hun verfijning behouden.

Zo moeder, zo dochter

Hoe is het om als moeder en dochter met elkaar samen te werken?
Luciënne: ‘Dat is geweldig en heel erg leuk. We hebben het samen heel erg naar ons zin.’
Lauren: ‘En we vullen elkaar goed aan. Mijn moeder heeft heel veel ervaring in deze branche. Ze weet wat goede kwaliteit is, wie de beste goudsmeden zijn en hoe producten de tand des tijds weten te doorstaan. Ik leer ontzettend veel van haar; hoe je die steengoede kwaliteit kunt terugbrengen in een design dat past bij de esthetiek van de jaren twintig. Het is enorm leuk.’

Hoe is het idee voor STENN ontstaan?
Luciënne: ‘Lauren liep al langere tijd rond met het idee om een juwelenmerk op te zetten. Ze heeft hier altijd een uitgesproken mening over gehad. Het idee dat zij had, sprak mij ook aan, want wat ik normaal gesproken maak, is echt iets anders. Haar idee is iets wat er nog niet is, dat intrigeerde mij. Het gevoel, het concept; het is iets nieuws.’

Wat is jullie rolverdeling?
Lauren: ‘Ik houd mij voornamelijk bezig met het design en het merkgevoel, en mijn moeder met de kwaliteitswaarborging en de sales. Onze artdirector heeft een mooie basis gelegd voor een stijl waar ik erg blij mee ben en waar ik een bepaald gevoel bij kan aanhouden. Dat gevoel en die stijl zijn, naast het product, ook zo belangrijk. Het product staat goed, en dat is waarom de samenwerking met mijn moeder zo fijn is: zij weet wat kwaliteit is. Dat in combinatie met mijn visie voor onder andere de fotografie en waar het product moet komen te liggen, werkt goed.’

LEES OOK: GAMZE BEGON SAMEN MET HAAR MOEDER COLLAGEENMERK ÉCLAT

Jullie familie kent een rijke historie in diamanten en edelstenen?
Luciënne: ‘Mijn opa was diamantair en had een diamantslijperij en mijn vader leerde op zijn achttiende diamant snijden en werd uiteindelijk ook diamantair. Toen ik heel jong was, begon ik bij hem te werken. Op mijn negentiende besloot ik naar New York te gaan om gemmology te studeren aan de GIA, het Gemological Institute of America. Daar behaalde ik de opleiding tot GIA Graduate Gemologist, wat niet alleen over diamanten gaat, maar ook over kleurstenen. Vanaf dat moment begon ik kleurstenen te waarderen. Na een lange periode in de diamanthandel te hebben gewerkt, besloot ik voor mezelf te beginnen en mijn eerste ontwerpen te maken. Inmiddels hebben we al jaren een juwelierszaak op de Beethovenstraat, Jesse Jewelry Amsterdam.’
Lauren: ‘Het zit echt in de familie.’
Luciënne: ‘Ja. Ik ben dan ook trots op Lauren zoals ze de juwelentraditie van onze familie voortzet. Met haar oog voor detail en verfijnde smaak creëert ze tijdloze ontwerpen. Het is mooi om te zien hoe ze dit aanvliegt.’ 

Wat zijn de plannen voor de aankomende tijd?
Lauren: ‘Naar de kerst toe komen er ook STENN-oorbellen aan, en we gaan ons richten op b2b. Ik wil graag een aantal verkooppunten realiseren, omdat je onze producten moet voelen en zien. Een showroom in Parijs in januari is mijn droom en ons plan. Ik ben heel benieuwd naar hoe de aankomende periode eruit gaat zien!’