Succesvol strandconcept
Dit is het aangrijpende verhaal achter Nikki Beach
Wie graag op jetsetplekken als Marbella, Monte Carlo of Costa Smeralda komt, heeft vast weleens van Nikki Beach gehoord. Het feestelijke strandconcept sloeg ruim 25 jaar geleden aan dankzij de feestelijke sfeer die er hangt en de strakke, minimalistische inrichting. Loeiharde muziek, spuitende champagneflessen en dansende toeristen die ongegeneerd de bloemetjes buiten komen zetten is hier dagelijkse kost. Vandaag de dag lijkt het vanzelfsprekend om een decadent feestje te kunnen vieren in een luxe ogende strandtent, maar een kwart eeuw geleden was dat op zo’n dergelijk niveau ongekend. Het concept, dat inmiddels 11 internationale locaties heeft, werd bedacht door de Amerikaanse ondernemer Jack Penrod nadat hij zijn dochter Nikki aan een auto-ongeluk verloor. Zijn vrouw Lucia Penrod heeft vandaag de dag zijn functie overgenomen. Vier vragen aan deze nieuwe, energieke CEO van de Nikki Beach Hospitality Group!
De dochter van je man overleed op achttienjarige leeftijd tijdens een noodlottig ongeluk. Die gebeurtenis inspireerde Jack om Nikki Beach op te richten. Vertel.
Lucia Penrod: ‘Toen Jacks dochter Nicole overleed, koos hij ervoor om in plaats van in zak en as te zitten, haar leven te vieren. Om Nikki’s levendige persoonlijkheid te eren koos hij er destijds voor om het gedeelte rondom het zwembad van zijn beachclub in Miami te transformeren in een vlindertuincafé genaamd Café Nikki. Gasten reageerden er positief op, en dat gaf hem doorzettingsvermogen om de strandtent uit te bouwen tot een feestconcept waar muziek, lekker eten, entertainment en fashion centraal stonden. Het concept moest op Nikki’s persoonlijkheid lijken: zorgeloos, zacht, veilig en mooi. Het is nooit zijn intentie geweest om van Nikki Beach een internationaal concept te maken, het is uiteindelijk gewoon zo gelopen.’
Nikki Beach bestaat al meer dan 25 jaar. Hoe heeft het concept zich door de jaren heen ontwikkeld?
’25 jaar geleden bestond een strandconcept als Nikki Beach nog niet. We hebben door de jaren heen gewerkt door niet alleen 11 beachclubs in verschillende uithoeken van de wereld te openen, maar ook door vijf hotels, restaurants en appartementen aan ons portfolio toe te voegen. Hoewel we trouw willen blijven aan onze roots, hebben we de afgelopen jaren een sterkere focus gelegd op de culinaire beleving binnen alle Nikki Beaches. Dat doen we door samen te werken met chefs die zijn bekroond met Michelinsterren, maar ook door het menu elk seizoen aan te passen, en ons cocktailassortiment uit te breiden. We hebben dit jaar de vestigingen op Ibiza en in Saint-Tropez een grote make-over gegeven, en hebben in samenwerking met Givenchy en Tory Burch pop-up winkels geopend in Costa Smeralda en Saint-Tropez. Waar het ons om gaat, is dat er altijd iets leuks en nieuws te beleven valt als je een van onze Nikki Beach-vestigingen bezoekt.’
Onlangs hebben jullie een gloednieuw concept gelanceerd in Cannes: Lucia.
‘Lucia zag het daglicht toen we de kans kregen om iets te openen in Cannes. De boulevard van Cannes heeft een bijzonder plekje in ons hart omdat we 18 jaar lang pop-ups organiseerden tijdens het filmfestival. Het voelde daarom logisch en goed aan om een nieuw concept in de stad te ontwikkelen. We realiseerden ons al snel dat een concept als Nikki Beach het niet jaarrond goed zou doen in een stad als Cannes, omdat een bezoek aan Nikki Beach sterk seizoensgebonden is. Hoewel er wat ligstoelen zijn is Lucia geen strandconcept: je moet het in eerste instantie meer zien als een restaurant die je ook in de winter kunt bezoeken. In tegenstelling tot Nikki Beach is het interieur niet minimalistisch: het interieur is geïnspireerd op de zon en heeft vrolijke, levendige kleuren. De menu’s en inrichting zullen meedraaien met de seizoenen.’
Hebben jullie nog mooie toekomstplannen?
‘Ja, we openen binnenkort vestigingen in Oman, Azerbaijan, de Verenigde Arabische Emiraten en in het Caribisch gebied. Van Lucia willen we een restaurantconcept maken dat ook in andere wereldsteden het daglicht zal zien, en zelfs op wintersportbestemmingen.’
Tekst Marina de Massiac