TYPHOON HOSPITALITY
RACHEL PERSOON OVER ONDERNEMEN TIJDENS DE CORONACRISIS
In uitdagende tijden viert creativiteit hoogtij. Dit is de afgelopen weken meer dan ooit naar voren gekomen in de talloze manieren waarop bedrijven zich aanpassen en vernieuwen. Deze keer interviewen we Rachel Persoon, eigenaar van hospitalitymarketingbureau Typhoon Hospitality.
Je klanten bestaan voornamelijk uit horeca, een branche die hard wordt getroffen tijdens deze coronacrisis. Hoe ga je om met de situatie om en wat doe je in deze periode?
‘Het moment dat zondagavond 15 maart bekend werd gemaakt dat het grootste deel van onze klanten hun deuren moesten sluiten, was verschrikkelijk. Ondanks dat we het aan zagen komen, blijft het een klap in je gezicht als de omzet van je klanten daalt naar het nulpunt. Die week erna stond volledig in het teken van crisismanagement en het bedenken van nieuwe initiatieven voor de restaurants die hun deuren moesten sluiten en de hotels die hun reserveringen in een rap tempo achteruit zagen gaan. Nu zijn we vooral bezig om nieuwe ideeën uit te voeren om de omzet van onze klanten in deze tijd toch kunnen te vergroten. Daarnaast zijn we ook druk met het ontwikkelen van de strategieën hoe de horeca straks weer open mag gaan, hoe de horeca weer – nieuwe – gasten aan kan trekken en hoe om te gaan met een eventuele anderhalvemetersamenleving in de horeca. Wanneer dit is, weet alleen nog niemand.’
Wat doet het met je als ondernemer en als persoon?
‘Als eigenaar van een marketing- en communicatiebureau heb je wel vaker te maken met een crisis. Alleen nu álle klanten in een crisissituatie zitten is dat wel next level. Dat vraagt veel energie, positiviteit en oplossend vermogen van je als ondernemer én als persoon. Daarnaast heb ik, net als vele andere vrouwelijke ondernemers, ook nog een kindje – zoontje van 1 jaar – die ook veel aandacht vraagt dus dat is dubbel zo strak plannen en schakelen. Ik heb mijn handen vol zeg maar ;-)’
Hoe heeft het effect op jouw branche en jouw ondernemingen?
‘Veel horecazaken maken zich nu grote zorgen of ze de coronacrisis gaan overleven en of er nog genoeg geld is om de rekeningen en personeel te kunnen blijven betalen. Aan de andere kant merk je ook dat veel ondernemers uit de horecabranche samenwerkingen starten met leveranciers en andere partijen om elkaar, de ouderen en de zorg te ondersteunen waar ze kunnen. Dat is echt mooi om te zien en om aan deel te nemen als bedrijf. Voor Typhoon Hospitality zijn april, mei en juni normaal onze topmaanden door de vele evenementen, activaties, foodfestivals en hotel- en restaurantopeningen. Dat is nu allemaal uitgesteld. Ook nieuwe projecten die van start zouden gaan zijn uitgesteld. Daarnaast merken wij ook direct het effect dat de horeca momenteel krap bij kas zit en niet alle rekeningen betaald kunnen worden.’
Wat is jouw visie op de crisis?
‘Het begin van de crisis zorgde voor een nodige stopknop. Ondanks dat het allesbehalve fijn is dat de inkomsten dalen of zelfs helemaal stoppen, geven de maatregelen ons de ruimte om even stil te staan en na te denken. Mensen gaan meer waarderen wat ze hadden en waar ze gelukkig van worden. Denk aan mooie reizen of gezellige diners met vrienden of familie. Na de crisis zullen mensen bewuster omgaan met de luxe van tijd, sociale contacten en de gevolgen van je consumpties voor het milieu. Want we zien nu allemaal wat de lockdown doet met het milieu wereldwijd.’
Wat voor acties heb je al ondernomen?
‘Nadat we de crisiscommunicatie voor de klanten achter de rug hadden zijn wij ook, net als vele ondernemers, kritisch door alle kosten gegaan om te kijken waar we kunnen besparen. Waarbij ik absoluut niet wilde korten op personeel. Typhoon Hospitality draait op de kennis en vaardigheden van ons team en we hebben onze toppers hard nodig, juist in deze tijd. We helpen daarnaast veel horecaondernemers en hoteliers – naast onze eigen klanten – om hun initiatieven te verspreiden op bijvoorbeeld onze eigen social mediakanalen of richting de media. Ook zijn we nu bezig met een eigen initiatief op te zetten om de (cocktail)bars in de vier grote steden van Nederland te ondersteunen. Zoals het er nu naar uitziet gaat het platform eind deze maand live.’
Hoe blijf je positief?
‘Ik ben vanuit mezelf gelukkig positief ingesteld, wat ook wel een beetje ondernemers eigen is. Het mooie van deze tijd is dat het je even verplicht op de rem te trappen en te analyseren hoe je dingen deed voordat corona uitbrak. Het is nu de tijd om veranderingen door te voeren en mooie plannen die op de plank liggen uit te werken. Daar krijg ik weer positieve energie van wat balans geeft met betrekking op de negativiteit die elke dag op ons af komt.’
Hoe zie je de toekomst?
‘Het zal, zeker in nabije toekomst, anders worden. Wij verwachten dat mensen op een andere manier naar de functie van de horeca gaan kijken. Het wordt nog meer een plek om mensen bij elkaar te brengen, alleen nu wel met de juiste voorzorgsmaatregelen zodat mensen het niet gaan zien als een brandhaard maar als een veilige ontsnapping vanuit huis. Wel zullen we een langere adem moeten hebben om de stroom van toeristen, die afgelopen jaar zo gegroeid is, weer terug te krijgen. Hierdoor zullen hotels zich meer moeten focussen op de lokale community en een plek worden waar de buurtbewoners zich thuis voelen, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat.’
Heb je tips voor andere ondernemers?
‘Of je nu je onderneming tijdelijk hebt moeten sluiten of dat je nog – gelimiteerd – open bent, blijf goed communiceren waar je mee bezig bent. Zowel intern als extern win je vertrouwen als je open kaart speelt, zegt waar het op staat en laat zien hoe je omgaat met deze crisis. Neem je extra hygiënemaatregelen of krijgt je team een training? Laat het zien! Ik zie dat veel ondernemers stoppen met communiceren op social media en via eigen kanalen zoals de website of nieuwsbrief. Dat is zonde want juist in deze tijd kun je een band met je consument of gast opbouwen gezien we allemaal in hetzelfde schuitje zitten.’