Pop Art

Fondation Louis Vuitton kondigt nieuwe tentoonstelling aan: Pop Forever, Tom Wesselmann &…

Van 16 oktober tot en met 3 maart 2025 presenteert de Fondation Louis Vuitton: Pop Forever, Tom Wesselmann & …, een tentoonstelling gewijd aan Pop Art, een van de belangrijkste artistieke stromingen van de jaren 1960 waarvan de aanwezigheid zich op elk continent en voor elke generatie blijft doen gelden. 

Deze nieuwe tentoonstelling richt zich op Tom Wesselmann (1931-2004), een van de belangrijkste figuren van de kunstbeweging, met een selectie van 150 schilderijen en werken uit verschillende materialen. Er zijn ook 70 werken te zien van 35 kunstenaars van verschillende generaties en nationaliteiten die een ‘Pop’ gevoeligheid delen, variërend van de dadaïstische wortels tot de hedendaagse uitbreidingen, van de jaren 1920 tot nu.

De tentoonstelling concentreert zich chronologisch op Wesselmanns werk en thema’s en gebruikt hij zijn werk om een meer algemene benadering van Pop Art te ontwikkelen. Wesselmanns Great American Nudes worden vergeleken met de Amerikaanse iconen van zijn tijdgenoten (Evelyne Axell, Jasper Johns, Roy Lichtenstein, Marisol, Marjorie Strider, Andy Warhol). De dadaïstische wortels van Pop (Marcel Duchamp, Kurt Schwitters) gaan vooraf aan zijn grootschalige collages. Wat betreft zijn weergave van consumptiegoederen, deze zal voorlopen op die van goederen in het tijdperk van globalisering door Jeff Koons of Ai Weiwei. Ten slotte zullen zijn naakten en intieme huiselijke scènes worden weerspiegeld door werken van een nieuwe generatie, waarvan sommige (Derrick Adams, Tomokazu Matsuyama, Mickalene Thomas) speciaal voor de tentoonstelling zijn gemaakt.


Tom Wesselman, Mouth #2, 1966
© Primae / David Bordes

Pop Art 

Aan het einde van de jaren 1950 verspreidde de Pop Art zich aan beide zijden van de Atlantische Oceaan, in Noord-Amerika en Europa. Stripverhalen, reclame, films, beroemdheden, huishoudrobots en de roddelpers werden het onderwerp van schilderijen, fotografische beelden die op doek werden geplakt of mechanisch gereproduceerd. Zonder manifest en zonder grenzen verwijst Pop naar een esthetiek ver buiten de artistieke sfeer die vandaag de dag nog steeds overheerst. Het is moeilijk te zeggen wanneer Pop begon, en zeker onmogelijk om het hoofdstuk af te sluiten. 

Fondation Louis Vuitton, 8 Av. du Mahatma Gandhi, 75116 Parijs, Frankrijk