Alzheimer socks

Het perfecte betekenisvolle cadeau

De feestdagen staan voor de deur en dat is natuurlijk een fijn moment om stil te staan bij wat echt belangrijk is. Waarom dus niet dit jaar een cadeau geven dat niet alleen warmte biedt, maar ook bijdraagt aan een goed doel? De Alzheimer Socks passen daarom perfect in het rijtje kerstcadeaus voor je vader, oom, broef of neef: stijlvol, betekenisvol en met een verhaal dat raakt. Onder de tien euro!

Ontworpen door de gerenommeerde modeontwerper David Laport, symboliseren de twee verschillende sokken de dagelijkse verwarring waar mensen met dementie mee te maken hebben. Het subtiele ontwerp maken de sokken zowel draagbaar als opvallend. Zo draag je niet alleen letterlijk iets warms, maar ook figuurlijk een mooie boodschap.

De sokken bestaan wederom uit twee verschillende exemplaren, symbool voor de dagelijkse verwarring die mensen met dementie en hun naasten ervaren. Het dragen van de sokken toont zichtbare steun in de strijd tegen Alzheimer en andere vormen van dementie.

Met de opbrengsten van de sokkenactie, minimaal €6 per paar, wordt wetenschappelijk onderzoek gefinancierd door Alzheimercentrum Amsterdam. Dit centrum, onderdeel van Amsterdam UMC, richt zich op gepersonaliseerde behandelingen en het vroegtijdig opsporen en voorkomen van dementie. ‘Onderzoek is cruciaal om deze hersenziekten beter te begrijpen en doorbraken te realiseren,’ aldus prof. dr. Yolande Pijnenburg, medisch directeur van Alzheimercentrum Amsterdam.

Aangrijpende campagne ‘Verloren aan Alzheimer

De sokken zijn onderdeel van de campagne Verloren aan Alzheimer, ontwikkeld in samenwerking met reclamebureau Sunshine and Sausages. In korte video’s wordt getoond hoe dementie mensen letterlijk en figuurlijk verdwaalt, bijvoorbeeld op een perron, in het bos of in een verzorgingshuis. ‘Dementie zorgt ervoor dat mensen hun weg kwijtraken, zowel fysiek als mentaal,’ legt Nicolle Dellaert van Team Alzheimer uit.

Ontwerp met een boodschap

David Laport gaf het ontwerp van de Alzheimer Socks een subtiel kleurenverschil. ‘Van een afstand lijkt er niets aan de hand, maar van dichtbij zie je dat er wel degelijk iets speelt. Dat weerspiegelt de onzichtbare strijd van mensen met alzheimer,’ aldus Laport.

De Alzheimer Socks zijn verkrijgbaar via www.alzheimersocks.nl en bij onder andere Bol.com en Picnic. Met deze actie hoopt Team Alzheimer het gesprek over dementie te stimuleren en wetenschappelijk onderzoek een stap verder te brengen.