Marie-Louise Scio

Succesvolle hotelier, fashionista en moeder ineen

De Italiaanse Marie-Louise Scio is eigenaresse van drie hotels in Italië. De hotels zijn al sinds 1979 in handen van haar familie. De hotels ontvangen celebrities uit binnen- en buitenland en ademen het la dolce vita-gevoel uit door de sterke focus op interieur en de dromerige locaties. Na architectuur te hebben gestudeerd op de Rhode Island School of Design leerde Marie-Louise het hotelvak in de praktijk: ze kreeg een baan bij Il Pellicano, het eerste hotel van de familie gesitueerd tussen Pisa en Rome. Marie-Louise heeft een sterke voorliefde voor mode en werkt regelmatig samen merken zoals La DoubleJ, Birckenstock en high-end webshop Matches. Talkies sprak de drukbezette schone over haar nieuwe platform ISSIMO, persoonlijke smaak en de huidige status van haar hotels.

Hoe ben je aan het hoofd van drie hotels te komen staan? 

‘Mijn vader bezat het Il Pellicano en kocht toen La Posta Vecchia. Hij werd verliefd op beide hotels om verschillende redenen. The Mezzatorre was een nieuw avontuur voor ons, en in 2019 hebben we het management overgenomen door de Pellicano Hotels sfeer in te zetten.’

Kun je ons over je levensloop vertellen?

‘Ik ben in Londen geboren. Mijn moeder is Amerikaans en mijn vader komt uit Abruzzo. Ik zat in Zwitserland op de middelbare school, en ik heb in Amerika architectuur gestudeerd. Mijn carrière startte bij architect Costas Kondylis. Ik keerde voor de liefde terug naar Italië en werkte daar vervolgens als interieurarchitect. Op een dag was ik samen met mijn vader in Il Pellicano toen hij mij vroeg om de badkamer te restylen. Ik voelde me er onzeker over maar nam de uitdaging aan. Even later vroeg hij mij het hele hotel te herinrichten! Il Pellicano is echt een echt instituut dat een paar aanpassingen nodig had voordat het kon stralen.’

Wat is de status van de hotels nu?

‘Op 26 juni hebben we Il Pellicano met vijfentwintig kamers geopend. Normaal gesproken zijn er 52 kamers geopend. Het voelt nu als een heel intiem en glamorous hotel net zoals in de jaren zestig. The Mezzatorre opende op 28 juli met twintig kamers, in plaats van 52 kamers. We respecteren uiteraard de heersende coronaveiligheidsregels dus vandaar het kleinere aanbod aan kamers. La Posta Vecchia is dit zomerseizoen gesloten als hotel, maar vijftien van de negentien kamers kunnen als geheel worden afgehuurd door gezinnen en vriendengroepen.’

Heb je het gevoel dat je voorliefde voor mode terug te zien is in je hotels?

‘Nee niet echt. Ik selecteer wel leuke pop-up events, coole films en boeken voor het hotel. Gesprekken met bijzondere mensen aan de bar dragen ook bij aan de leuke sfeer van het hotel.’

Je hebt onlangs het digitale platform ISSIMO gelanceerd. Wat is daar de bedoeling van?

‘ISSIMO is onze nieuwe webshop en lifestyleplatform. Je vindt er van alles op terug: culinair, Italiaans vakmanschap en cultuur. Ook zul je er reistips vinden voor in Italië en samenwerkingen met merken als Missoni, Chinti & Parker en Loretta Caponi. Het is het digitale verlengstuk van Pellicano Hotels, de bedoeling is om een plek te creëren voor vaklui en kleine merken die hun verhaal kunnen vertellen.’

Wat zijn je favoriete items op de webshop?

‘Dat is een moeilijke vraag om te beantwoorden, want ik vind alles mooi op ISSIMO. Ik vind bijvoorbeeld de Il Pellicano-asbak, maar ook de jurken en T-shirts heel leuk! Ik heb echt voor items gekozen die ik mooi vind, en waarvan ik de mensen bewonder. Ik vind het daarom wel lastig om tussen de items te kiezen.’

Wat draag je op een gemiddelde werkdag en feestelijke avond?

‘Op een werkdag draag ik een korte broek en een short of een jurk, en op een feestelijke gelegenheid een korte jurk.’

Tekst Marina de Massiac
Fotografie Pellicano hotels, Giada Mariani, Giulio Oriani, Beatrice Vergani, Lucy Laucht en Ted Gushue