Thuis bij

Manon von Gerkan

New York is the place to be; een van de meest creatiefste plekken van de USA en zeker van de wereld; de stad waar op het gebied van architectuur, interieur, fashion, muziek, grafische vormgeving en beeldende kunst, stimulerende energieën samenkomen. Maar het is ook een drukke en hectische stad. Een niet aflatende stroom van vormgevers, kunstenaars, fotomodellen en createurs bevolken de stad en zorgen voor een melting pot van diverse trends en creatieve impulsen. Zij zijn daarom ook op jonge leeftijd naar deze wereldstad toegetrokken, want ‘If I can make it there, I can make it anywhere’ is voor vele het ‘paspoort’ voor een creatieve toekomst. Mensen die het gedurfd hebben om die stap naar The Big Apple te nemen, spreken ook van een ommekeer in hun leven. Het leven daarna zal nooit meer hetzelfde zijn want alles wordt afgewogen op de ‘schaal van New York’. Maar toch blijft het een avontuurlijke onderneming die men voor niets in het leven zouden willen missen. Dat was ook het geval voor het voormalige topmodel Manon von Gerkan, nu een gevierd juwelenontwerpster wiens ontwerpen hangen te bengelen aan de Kate Hudson’s, Beyoncé’s en Sheryl Crow’s van deze wereld. In haar New Yorkse loft laat ze die glitter en glamour ver achter zich. Eigen aan haar Europese roots omringt de creatieve Duitse zich liever met doorleefde, organische elementen. Het resultaat is een uniek karakterpand dat ondanks zijn bescheidenheid ver boven de stad uittorent en Manon bevindt zich daarmee on top of the world!

Hoewel John Casablancas, de stichter van Elite Models, haar al jarenlang achter de veren zat om in vastgoed te investeren, had het Duitse topmodel Manon von Gerkan nog steeds geen New York-stek gevonden die ze de hare wou noemen. En dat terwijl ze al een half leven in de stad woonde en de architectuurliefde haar met de paplepel is ingegoten. Als dochter van de architect Meinhard von Gerkan, bekend van imposante projecten in Sjanghai, Kaapstad, Riga, Hanoi en Berlijn, is ze zich immers al sinds haar vroege kinderjaren bewust van het belang van esthetiek. Toen Manon op een mooie dag, gestrand op de Bahama’s voor een modeshoot, foto’s te zien kreeg van een oude, te renoveren textielfabriek in de Lower East Side, sloeg ze dan ook meteen toe. De buurt had toen nog een ietwat kwalijke reputatie maar dat hield de Duitse niet tegen. Diezelfde dag nog liet ze de architect weten dat ze de achtste en hoogste etage wilde. Kwestie van zeker te zijn van een ongehinderd panorama view over Manhattan. Daadkracht die loonde, het nieuws over die nieuwe fabelachtige lofts deed luttele dagen later al razendsnel de ronde en de andere geïnteresseerden raakten verwikkeld in een uitputtende ‘bidding war’ die de prijzen radicaal de hoogte in stuwde.

Toen Manon voor het eerst haar lege cascopand betrad wist ze dat ze de juiste beslissing genomen had. Bij deze loft moest het draaien om vloeiende bewegingen, een natuurlijke flow tussen de diverse woonfuncties en leefruimtes. Manon herschiep in feite dit industrieel volume en liet voornamelijk de structuur van de grote open ruimte intact om zo het karakter van het pand te versterken. ‘Wie een loft te veel gaat indelen, eindigt uiteindelijk in een appartementsfeer’, licht ze toe. ‘En dat zou zonde zijn om de ruimte zo te benutten. Wonen in een loft moet een bewuste keuze zijn’. De aanpassingen die ze deed waren enerzijds functioneel van aard; er moesten plekken komen voor het slapen, badderen, koken en berging. En anderzijds werden voor het afwerkingsniveau een pallet aan kleuren en materialen gekozen die het totaal een huiselijk en comfortabel beeld geven.

Check de home tour met Manon in de nieuwe editie van Talkies Magazine!

Productie en tekst Marc Heldens
Fotografie Verne Photography