Exclusieve ontmoeting

Q&A met Chopard’s Art Director & co-president Caroline Scheufele

De haute joaillerie-collectie van Chopard is in Nederland exclusief verkrijgbaar in de Chopard Boutique in de P.C. Hooftstraat in Amsterdam, dat zorgt ervoor dat het extra bijzonder is wanneer we de haute joaillerie-ateliers van Chopard in Genève binnenstappen. 45 ambachtslieden die daar werkzaam zijn, zijn drukbezig met het maken van de prachtige juwelen en horloges. Van begin tot eind leren we waar het goud vandaan komt, hoe de stenen geslepen worden én mogen we zelfs exclusief een blik werpen op de Red Carpet Collection voor het Cannes Film Festival. Alsof dat nog niet genoeg is, gaan we zelfs op de foto met dé Gouden Palm. Na al deze bijzondere indrukken schuiven we aan tafel met niemand minder dan Caroline Scheufele, art director van Chopard. Tijdens een heerlijke lunch vertelt ze over haar jeugd, de belangrijkste waarden van Chopard en haar dromen en doelen voor de toekomst. 

Familie Scheufele is al vele jaren onderdeel van de sieradenindustrie. Wat zijn uw eerste herinneringen aan deze industrie?

‘Toen ik jong was, was het bedrijf nog een stuk kleiner dan dat het vandaag de dag is. We zijn begonnen in Duitsland en ik kan me herinneren dat het bedrijf vlakbij het huis was waar we woonden. Na schooltijd mocht ik altijd even komen kijken in de workshops en liet mijn vader mij zien hoe iedereen aan het werk was en hoe juwelen gemaakt werden. Op dat moment maakte Chopard alleen horloges, maar ik herinner me dat mijn moeder toen al diamanten aan het selecteren was en ik af en toe mee mocht kijken. Ik kwam al op jonge leeftijd in contact met de industrie, omdat het een familiebedrijf is en mijn ouders altijd aan het werk waren.’ 

Heeft u ooit iets anders willen doen?

‘Toen ik opgroeide heb ik er wel eens over nagedacht om een andere richting in te slaan. Ik wilde een tijdje bloemist worden en ik heb gedroomd om professioneel balletdanseres te worden, omdat ik op jonge leeftijd al op hoog niveau danste. Ik moest een keuze maken om het professioneel op te gaan pakken of toch een andere richting in te gaan. Mijn ouders hebben toen het besluit voor me gemaakt, omdat ik nog veel te jong was om het zelf te beslissen. Het leek hen een beter idee om een andere richting in te gaan. Ik heb er daarna ook wel eens over nagedacht om binnenhuisarchitect te worden, maar die passie kan ik vandaag de dag nog steeds kwijt met het ontwerpen van de inrichting van onze boetieks.’ 

Wat zijn de belangrijkste waarden voor Chopard?

‘We zijn een familiebedrijf, dus traditie is erg belangrijk voor ons. Daarnaast maken de ambachtslieden die met ons werken het bedrijf tot wat het vandaag de dag is. Zonder de specialisten was het heel anders geweest. Andere belangrijke waarden voor Chopard zijn creativiteit en kwaliteit. Als een familie, geven we graag ook iets terug. Zo steunen we verschillende projecten die iets met de natuur te maken hebben.’ 

Wat inspireert u als de art director van Chopard?

‘Voornamelijk natuur, ik kan mezelf verliezen in het bekijken van bloemen en prachtige dieren. Dit jaar staat liefde centraal in de Red Carpet Collection, maar je ziet júíst heel veel bloemen terug. Deze keuze is gebaseerd op het feit dat je aan je geliefde ook bloemen geeft. Naast natuur, laat ik me ook graag inspireren door muziek en architectuur.’

Wat is uw all-time favoriete Chopard-item? 

‘De clown, zeker! Ik tekende het toen ik zestien jaar oud was en mijn vader zorgde ervoor dat het een Chopardjuweel werd. Dit was het allereerste item in Chopard’s juwelencollectie en dus het begin van de opvolgende juwelencollecties van Chopard. De clown is een heel belangrijk én persoonlijk item, wat altijd mijn favoriet zal blijven.’

Welke andere designer of merk inspireert u?

‘Er zijn een heleboel goede designers, maar om een voorbeeld te noemen vind ik Elie Saab en Olivier Rousteing erg inspirerend. Er is zoveel talent waar ik door geïnspireerd raak, dat ik nog wel even door kan gaan!’ 

Denkt u dat sieraden trends zouden moeten volgen of juist tijdloze items zouden moeten zijn?

‘Ik denk dat het afhangt van de collectie die gemaakt wordt. Het zal altijd op een bepaalde manier tijdloos moeten zijn zodat men het nog lang mooi blijft vinden. Daarnaast zie ik het niet als trends volgen, maar als trends zetten, haha!’ 

Chopard is officieel partner van het Cannes Film Festival sinds 1998. Hoe is dit zo ontstaan en waarom is het belangrijk voor Chopard?

‘We openden een boetiek in Cannes tijdens het Film Festival. Ik houd heel erg van films en wilde daarom de opening graag tegelijk doen met het Film Festival, maar niet als een soort parasiet aan de zijkant iets openen. Ik wilde het groots aanpakken en juist samenwerken. Ik vroeg de directeur van het Cannes Film Festival om samen iets te bedenken voor een gave opening. Hij vertelde me toen dat hij verschillende partners had voor het Film Festival, waar ik misschien ook mee zou kunnen samenwerken. Er was op dat moment nog geen sieradenmerk als partner, dus dat was het moment dat er bij mij een belletje ging rinkelen. Vanaf dat moment zijn we partner, en nu, twintig jaar later, zijn we dat nog steeds. Dat is voor Chopard ontzettend bijzonder en belangrijk. Chopard is al 21 jaar partner van het internationale Filmfestival van Cannes. We zorgen jaarlijks ook voor de legendarische Gouden Palm, vervaardigd van gecertificeerd, ethisch verantwoord goud.’

Elk jaar creëert Chopard hetzelfde aantal juwelen afhankelijk van de desbetreffende editie van het Cannes Film Festival. Hoe zorgen jullie ervoor dat je deze hoeveelheid items op tijd klaar hebt?

‘Het is inderdaad altijd gelinkt aan de editie. Dit jaar is het de 72eeditie, dus maken we 72 items. Het is een kwestie van non-stop werken aan de collectie. Soms zijn onze ambachtslieden en specialisten al een jaar van tevoren bezig. Ik denk dat sommige items zelfs nóg langer duren, omdat we bijvoorbeeld op zoek zijn naar een bepaalde steen.’ 

Wat is uw grootste droom voor de toekomst?

‘Ik heb een heleboel dromen, maar als je je dromen vertelt komen ze niet uit, toch? Haha! Laten we het tot Chopard betrekken: ik hoop en wens dat we in de horloge- en sieradenindustrie meer en meer aan duurzaamheid gaan denken én handelen. Bijvoorbeeld door het gebruik van “ethical gold”. Chopard kiest op dit moment al voor honderd procent ethisch verantwoord goud. Maison Chopard is vanaf juli 2018 als eerste horloge- en juwelenhuis ter wereld voor al haar collecties volledig overgeschakeld op honderd procent ethisch verantwoord goud. Het Zwitserse familiebedrijf is in 1860 opgericht en heeft duurzaamheid al meer dan dertig jaar hoog in het vaandel staan.Voor Chopard is goud “ethisch verantwoord” als het goud een gegarandeerd verantwoorde herkomst heeft en internationaal voldoet aan de hoogste sociale en ecologische normen. Het goud van Chopard wordt ingekocht via één van twee traceerbare routes:ambachtelijk gedolven goud uit kleinschalige mijnen die deel uitmaken van de Swiss Better Gold Assocation – SBGA – met fairmined- en fairtrade-regelingen of goud met de Chain of Custody-certificering van de Responsible Jewellery Council – RJC – waarmee Chopard een partnership heeft.Met deze aankondiging speelt Chopard een toonaangevende rol in de juweliersbranche bij het verantwoord inkopen van goud. Het impliceert dat Chopard langdurige samenwerkingen aangaat met ambachtelijke, kleinschalige mijnen en actief deelneemt aan sectorale verbanden om honderd procent van haar goud via betrouwbare bronnen in te kopen.’