Martijn Nekoui: ‘Als je er zelf niet in gelooft, gelooft niemand het’

Als losbandige modestudent werd hij meerdere malen van school getrapt, maar inmiddels prijkt zijn naam op de ’30 Under 30’-lijst van zakenblad Forbes. Een heldere toekomstvisie had hij niet en toch staat Martijn Nekoui (28) al vijf jaar aan het roer van het succesvolle MOAM Amsterdam. Wat begon als een ambitieus afstudeerproject eindigde in een geroemd multidisciplinair platform, waarmee de drukbezette man creatief talent een podium biedt.

Wist je altijd al dat je in de mode wilde werken?
‘Nee, ik wilde schrijver, etaleur of minister-president worden. Toch ging ik communicatiewetenschap studeren, maar dat vond ik te theoretisch en droog. Dus besloot ik het praktischer aan te pakken en Fashion and Branding aan het Amsterdam Fashion Institute te gaan doen. Niet wetende dit de basis voor mijn carrière zou worden.’

Waardoor besloot je ander talent een podium te bieden, in plaats van je eigen werk in de schijnwerpers te zetten?
‘Ik vind het niet moeilijk om te netwerken en mezelf te presenteren, maar ik zag dat veel mensen in mijn omgeving het juist wel lastig vonden om hun werk neer te zetten. Vaak was het financiële- en zakelijke gedeelte ook een struggle voor hen. Daardoor zag ik een grote brug tussen de industrie en jong talent.’

Waar let jij op bij het selecteren van nieuw talent?
‘Door de opkomst van digitale media, digitalisering en globalisering lopen er allerlei kunststromingen door elkaar heen. En dat zie je in het werk van nieuwe talenten terug. Ze putten inspiratie uit de meest uiteenlopende dingen. En precies die diversiteit probeer ik te vinden bij nieuw talent. Ik zoek naar iemand die humor in zijn werk heeft gestoken of iets innovatiefs heeft bedacht waardoor ik verrast word. Investeren in talent blijft altijd een lucky shot, maar supertof om te zien dat wij vijf jaar geleden al werkten met talenten als Sophie van de Perre en Robin de Puy.’

Wanneer besefte je dat je zélf talent hebt?
‘Dit realisatiemoment is er nooit geweest, want ik was helemaal niet z’n goede student en ben wel drie keer van school gestuurd. Mijn afstuderen veranderde dit compleet. Ik ben heel blij met wat ik doe, maar laat tegelijkertijd ook heel goed zien dat ik het beste gedij in mijn eigen ritme. Ik wist niet dat ik ergens echt talent voor heb, maar ik wist wel dat ik het leuk vind om dingen te organiseren met veel power, overtuiging en doorzettingsvermogen. Ik hou niet van wachten, urenlang brainstormen of van allerlei partijen goedkeuring moeten krijgen voor iets doorgezet kan worden. Ik hou van doorpakken en deze eigenschap kwam eigenlijk bij mijn afstudeerexpositie pas tot uiting.’

Waar komt jouw drive vandaan?
‘Mijn oma zei altijd tegen mij: “Als je er zelf niet in gelooft, wie gelooft er dan wel in?” En dat is ook echt hoe het werkt! Want als ik iets echt tof vind om te doen ga ik ervoor en lukt hetgeen wat ik voor ogen heb vaak ook.’

Je hebt met allerlei grote namen samengewerkt. Hoe flik je dat?
‘MOAM is een stichting zonder winstoogmerk waarbij talent centraal staat. De namen met wie ik werk weten dat we met MOAM altijd een bepaald niveau en authenticiteit waarborgen. Voor KLM ben ik bijvoorbeeld oude materialen gaan upcyclen in een couturecollectie. Zo werd het een duurzaam project en dat is natuurlijk heel anders dan wanneer je het puur commercieel aanpakt. Ik denk dat de gunfactor van jong talent en de authenticiteit van MOAM er samen voor zorgen dat merken het tof vinden om met ons te werken.’

Tekst Anne-Flore Muller
Fotografie Bastiaan van Musscher

Meer lezen? Je leest het hele interview in de Talkies Terras Special (inclusief Terras Guide), vanaf 8 juni in de winkels!