Geknipt voor het kappersvak

Hoe voelt het om de beste kapper van Nederland te zijn? Wat doet een CEO van een groot kappersimperium precies en welke haarproducten werken nu écht? Niemand minder dan Arjan Bevers, Rochelle Peetoom en Hedwich Vigelandzoon vertellen ons meer over hun do’s and don’ts.

Rochelle Peetoom heeft het stokje overgenomen van haar vader Rob Peetoom: zij zal aan het roer staan van het merk. Met een frisse blik én veel ervaring wil Rochelle het sterke merk verder laten groeien, verbeteren én vernieuwen.

Je hebt een indrukwekkende cv opgebouwd met studies aan onder andere Parsons Art and Design School NYC en Harvard University in Boston. Van welke periode heb je naar eigen zeggen het meest geleerd?

‘Niet per se op school, juist in de praktijk. Begrijp me niet verkeerd, want ik vind dat school heel belangrijk is. Ik vind dat je op school leert om goed resultaat te leveren. Al heb je er geen zin in: stilzitten en concentreren leer je echt op school. Dat zijn dingen die je ook in je carrière nodig hebt. Op school probeerde ik altijd het allerbeste te leveren. Ik heb verschillende ondernemingsplannen geschreven en deze uiteindelijk ook echt uitgevoerd. Ik heb een eigen maaltijdboxbedrijf gehad in Barcelona gedurende drie jaar, daarna heb ik mijn eigen content- en marketingbureau gehad. Toen ik achttien was, dus nog eerder, had ik een eigen juwelenbedrijfje. Als ik zelf kinderen zou hebben, zou ik ze een stukje budget geven als ze achttien zijn om ook zoiets te gaan doen voor zichzelf. Als je dat gaat doen, leer je over alle afdelingen die een bedrijf heeft. Van financieel en administratie tot personeelszaken en marketing. Niet al mijn bedrijven zijn groot en succesvol geworden – anders was ik er wel mee doorgegaan of had ik ze verkocht – maar ik heb er wel écht veel van geleerd. Dat leer je nergens anders. Niet in een baan en ook niet op school.’

Hoe vind je het om het stokje van jouw vader over te nemen?

‘Mijn hart zit vol vreugde, ik vind het fantastisch! In de realiteit is het anders dan men misschien denkt. In mijn speech tijdens ons vijftigjarig bestaan heb ik ook gezegd dat het vijf minuten heel leuk is, maar de rest van de tijd is het keihard werken en heb ik veel verantwoordelijkheden. Maar dat zeggende blijft het heel leuk en ben ik blij dat ik dit samen met mijn vader, zusje en broer kan doen. Dat is best uniek namelijk. Alles wat ik bedenk of doe deel ik met mijn vader. Soms bel ik hem wel acht keer per dag, maar dat had ik van kinds af aan al. We zijn altijd al maatjes geweest en bezig geweest met de business. Het fijne van mijn vader is dat hij een type persoon is dat mij het vertrouwen en de vrijheid geeft. Hij blijft betrokken, maar bemoeit zich er niet te veel mee. Hij gelooft in mij en laat mij mijn koers varen. Dat waardeer ik enorm.’ 

Hoe zou je jouw rol als CEO omschrijven?

‘Elke dag is anders. Wat belangrijk is als CEO is dat je de helikopterview blijft houden. Je moet een steeds vernieuwende visie kunnen hebben, maar ook omzetten in een strategisch plan om al je doelen te kunnen bereiken. Je moet het natuurlijk ook aan je team uitleggen, maar je bent ook weer zelf het voorbeeld voor anderen: “lead by example”. Daarom is communicatie belangrijk als CEO en moet je goed contact houden met jouw mensen. Vooral de samenwerking met onze salonpartners is key. Op het hoofdkantoor help ik te motiveren en begeleiden. Ik werk hard en vind dat je moet blijven leren en altijd betrokken moet blijven bij alles. Niet alleen jezelf moet je uit je comfortzone halen, maar ook jouw team. Het mag gewoon niet stil blijven staan. Ik blijf altijd naar vernieuwing en verbetering werken en neem daar het voortouw in.’

Wat is de grootste uitdaging?

‘De kwaliteit van onze stylisten in de salons is hoog, de uitdaging is om als merk en bedrijf te groeien en altijd die kwaliteit in behandeling, service en klantbeleving hoog te houden. Dit doen we door middel van sterke partners in onze salons en constant trainingen te verzorgen op onze academy. Op kantoor is het van belang de juiste mensen op de juiste plekken te zetten, de band met de salons sterk en dichtbij te houden en gezamenlijk alle puntjes op de “i” te zetten met meer structuur in de organisatie, om allemaal dezelfde kant op te gaan.’ 

Wat is de formule van het succes van ‘Rob Peetoom’?

‘Onze heritage ligt in het kappersvak, maar ons unique selling points zijn ook de carrièremogelijkheden en educatie die we bieden aan onze stylisten. Er is geen andere kappersketen op ons niveau die hun stylisten de mogelijkheid kan bieden om ook op Bali en in New York te werken. Omdat je dat hebt, blijven mensen ook langer bij je werken. Als ze langer bij je werken, gaan ze langer naar de academy en zo krijgen ze meer ervaring en worden ze steeds beter. Dat is uiteindelijk voor de klant het aller-allerbeste. Zij gaan dus naar een kapper waar de kwaliteit hoog is.’

Benieuwd naar de rest van het interview met Rochelle én de interviews met Arjan en Hedwich? Je leest het in Talkies Magazine!