Billion dollar Instagram founder Kevin Systrom

Als je bedenkt dat hij bijna volledig alleen verantwoordelijk is voor de selfie-geobsedeerde cultuur waarin we leven, is Kevin Systrom opvallend normaal. De 32-jarige, die de populaire app Instagram heeft gecreëerd welke miljarden dollars waard is, draagt een spijkerbroek en een shirt onder een V-halstrui als we hem ontmoeten. Hij is een nette verschijning, beleefd en een beetje nerdy.

We hebben afgesproken op het Londense kantoor van Facebook, waar Systrom vier jaar geleden een miljardendeal mee sloot. Ik word begeleid vanaf de receptie door een potige man met een walkietalkie; je voelt dat er een belangrijk persoon aanwezig is in het gebouw. Systrom heeft Instagram opgericht in 2010, in de tijd dat mensen nog regelmatig opkeken van hun telefoon om met elkaar te praten. Met de reeks stijlvolle filters die zelfs lelijke foto’s doen lijken alsof ze genomen zijn door Mario Testino himself, heeft de app het straatbeeld veranderd. Het duurde niet lang of mensen oefenden op hun beste duckface en zwaaiden met hun telefoon aan sticks in de lucht om het beste zelfportret te krijgen. Mensen dronken niet alleen koffie meer, maar ze fotografeerden het op artistieke wijze. Je kon de tijd rond de wereld afleiden van de foto’s van zonsopgang en zonsondergang. #onderschrift #werd #volledig #in #hashtags #geschreven.

Vandaag de dag heeft Instagram meer dan vijfhonderdmiljoen gebruikers; elke dag worden rond de 95 miljoen foto’s en video’s geüpload die samen zo’n vier miljard likes krijgen. De app wordt gebruikt door sterren, politici en zelfs de Paus heeft Instagram om contact te hebben met het publiek, al ontbreekt zijn selfie nog. Deze zomer omschreef Forbes het bedrijf als; ‘the grand slam that’s driving Facebook’s future’.

Miljoenenidee

Maar Instagram is ook schuldig aan het oprukkende narcisme van de eenentwintigste eeuw. Social media kenners geven de app ook de schuld van de toename van angst en depressie onder jongeren; een onderzoek van Edinburgh University’s Moray House School of Education wijst uit dat social media een overkritische omgeving hebben gecreëerd voor scholieren, die nu onder dezelfde loep liggen als grote sterren. ‘Instacurity’ is een vervelend ding geworden: je snakt dan naar het bewerkte leven van Instagramsterren en het bizarre aantal likes dat zij ontvangen.

Als zoon van een marketingmanager en vicepresident van een groot bedrijf in Massachusetts is dat geen nieuws voor Systrom. Hij is zich erg bewust van de verantwoordelijkheid die gepaard gaat met het runnen van een groot social media platform; vorig jaar heeft Instagram een functie toegevoegd waarbij je reacties met een ongepaste toon kunt verwijderen. Maar na een proces dat Taylor Swift tegen het bedrijf had aangespannen, leidde dit tot klachten over online censuur en de doorgaande toegevendheid van de zogenaamde ‘snowflake generation’.

Instagram is dus gedoemd als het iets doet en idem als het niks doet. Systrom toont dan ook geen medeleven voor het effect dat zijn miljoenenidee heeft op de maatschappij. Hij gelooft – niet verrassend – dat een delende community die alle grenzen overstijgt eigenlijk een positieve kracht is. ‘Ik denk dat een van de coolste dingen van Instagram, het samenbrengen van mensen over de hele wereld is. Je hoeft niet per se dezelfde taal te spreken, want we hebben met instagram een universele taal in de vorm van een foto.’

Meer lezen? Ga nu naar de winkel om de issue te scoren of bestel een hardcopy van Talkies Magazine Nederland door HIER te klikken. Talkies 6x of 8x per jaar op de mat? Abonneren doe je HIER.