Interview ANNA NOOSHIN

Fashion blogger, online ondernemer en auteur Anna Nooshin (30) gaat als een speer. Op Instagram volgt 464k haar, Anna’s YouTubefilmpjes worden door miljoenen mensen bekeken, ‘haar’ NSMBL.nl trekt maandelijks tweemiljoen bezoekers… En vanaf 14 september schittert de alleskunner op de buis als nieuwe presentator van ‘Holland’s Next Top Model’. De Iraans-Nederlandse social influencer werkt kneiterhard, maar is er volgens eigen zeggen nog lang niet.

Als je voor een dag de baas zou zijn over de wereld, wat zou je veranderen?
‘Ik ben zo blij dat ik dat niet ben! Dat lijkt me echt vreselijk, zeker nu. Maar ik hoop dat ik dan het verstand zou hebben om mensen aan te stellen die heel erg goed kunnen leiden, dat ik een goed team om me heen verzamel. Ik merk dat het altijd heel erg helpt als je goede mensen om je heen hebt en durft naar die mensen te luisteren, maar ook je eigen ding doet. Een wereldleider is niks waard zonder goede mensen om hem of haar heen. Ik ben iemand die heel loyaal is en houdt van dezelfde mensen om zich heen. Ik heb al honderd jaar dezelfde vrienden. Ik denk dat het een kracht, geluk en zegen is dat ik een stabiele basis om me heen heb. Ik zal nooit naast mijn schoenen gaan lopen omdat ik dan mensen heb die zeggen dat ik normaal moet doen. Als je dit werk doet durft niemand echt eerlijk tegen je te zijn. Het is voor mij heel fijn dat vrienden tegen mij wel altijd eerlijk zijn.’

Sinds je vorige cover voor Talkies Magazine ging je carrière als een sneltrein. Je hebt ontzettend veel nieuwe avonturen beleefd. Van ‘Expeditie Robinson’ tot een contract met Hunkemöller en een eigen lijn nnoosh. We willen alles weten over nnoosh. Vertel!
‘Dat is nog heel erg in ontwikkeling. Het is tweeledig; aan de ene kant kleding en aan de andere kant cosmetica. Ik ben er achter de schermen veel mee bezig. Ik wil graag internationaal gaan dus ik ben aan het kijken in welke markt we nog het verschil kunnen maken of waar we iets kunnen toevoegen. Ik ben aan het zoeken naar de mensen die we erbij kunnen betrekken. Het werkt met samples en producten en dat duurt heel lang, maar het gaat honderd procent komen.’

Je komende avontuur is ‘Holland’s Next Top Model’. Hoe is dat tot stand gekomen?
‘Toen ik met tv begon vroegen ze wat mijn droomprogramma zou zijn om te doen. En toen zei ik wat ik denkt dat het best bij mij past en wat ik heel graag zou willen doen “Holland’s Next Top Model” (HNTM, red.) is. Ik kijk dat al tien jaar, vanaf het begin. Je kunt er van vinden wat je vindt maar het is echt een onwijs mooi democratisch platform, waarbij je mensen die anders niet echt de kans zouden krijgen wel iets kunt bieden en dat vind ik heel mooi eraan. En ook überhaupt het hele format, dat zo is opgezet door Tyra Banks en wereldwijd een eigen leven is gaan leiden. We hebben heel bewust naar HNTM gewerkt. Ik vind het nog steeds doodeng want ik had niet gedacht dat ik dat zo snel al zou kunnen doen. Het is onwijs nieuw voor mij en het eerste programma dat ik draag als presentator.’

Hoe heb je je voorbereid op je nieuwe rol als presentator?
‘Niet. Ik heb heel veel gesprekken gehad met RTL en het is heel fijn dat zij mij supervrij hebben gelaten hierin. Ik vind het bijvoorbeeld heel fijn om geen script te hebben. Normaal gesproken heb je als presentator veel teksten die je moet leren, maar ik wil dat gewoon niet. Dat hebben we nu helemaal niet gedaan dus is alles eigenlijk uit mijn hoofd. Dat werkt voor mij heel relaxed. Ik word heel slecht als ik teksten moet leren. Ik word daar onzeker en nerveus van. Ik ga dan heel erg in mijn hoofd zitten. Ik wil dat ik, als een model iets tegen me zegt, luister en niet bezig ben met mijn zin daarna. Ik ben heel blij dat ik tot de RTL-familie behoor en dat ze daar voor open staan. Dat ga je ook heel erg zien aan het nieuwe programma. Het is anders en veel organischer. Gesprekken zijn one takers, zoals ze waren, dat hebben we niet nog twintig keer overgedaan.’

Je gaat heel gestructureerd te werk als het om je carrière gaat. In privé ook?
‘Nee, ik ben privé een chaos, in alles. Hoe gestructureerd en gemotiveerd ik in mijn werk ben, zo lui ben ik privé. Ik denk dat ik dat juist heel erg nodig heb. Ik werk alleen maar. Een heel groot deel van mijn leven heeft die structuur, maar privé raak ik alles kwijt en ben ik heel onhandig. Ik val en struikel heel vaak, laat vaak dingen vallen. Ook in mijn woorden ben ik privé onhandig. Dingen kunnen dan verkeerd overkomen. Ik ben iemand die heel erg zegt wat ze denkt, best wel direct, zonder dat ik dat doorheb. Als koppel moet je ervoor waken dat je elkaar versterkt en niet beperkt. Je kunt samen één zijn, zonder dat je wortels met elkaar vergroeien en dat je niet meer weet wie je bent zonder diegene. Als je me zou ketenen sterf ik van binnen. Ik heb iemand nodig die me durft te laten gaan en daar is mijn vriend heel fijn in. Of daar heb ik misschien gewoon geluk in. Ik heb heel veel mannelijke vrienden die zeggen dat ze nooit met mij samen zouden kunnen zijn.’

Je bent een social influencer, zoals dat heet. Wat heeft social media jou gebracht en zag je er vanaf dag een al business in?
‘Het is mijn werk. Ik vind dat ik best wel slecht ben hoor, met social media. Ik was best wel laat met Instagram en YouTube. Ik vind mezelf niet de allerbeste als ik kijk naar andere meiden. Ik ben best wel lui daarin. Ik heb geen zin om hele shoots te gaan bedenken ervoor. Je kunt hele strategieën bedenken rondom Instagram, ook als merk zijnde. Je kunt daar veel energie in steken en dan groeit het ook superhard. Ik vind beeld maken heel leuk, maar ik doe het alleen op momenten dat het moet. Ik zou het leuk vinden er iets meer energie in te steken maar aan de andere kant vind ik het ook wel weer leuk dat het precies is zoals ik ben. Soms post ik twee dagen niet en meestal doe ik maar een foto per dag. Ik vergeet ook best weleens YouTubevideo’s door te plaatsen. Het beheerst niet mijn hele leven en dat vind ik alleen maar fijn. Maar social media hebben me alles gebracht. Ik zou niet zonder kunnen en niet zonder willen.’

Wat maakt jou zo succesvol op social media?
‘Ik vind mezelf niet megasuccesvol op social media. Ik zie genoeg mensen die het veel beter doen en ik zie ook mensen die het minder goed doen. Ik denk niet zo. Ik vind het moeilijk om te denken dat ik succesvol ben omdat ik er voor mijn gevoel nog lang niet ben. Waar mijn kracht ligt is dat ik heel hard werk. Ik vind het niet erg om altijd te werken. In succes is dat het enige wat je onderscheidt want er zijn zoveel mensen goed, slim en “business savvy”. Het enige dat het onderscheid maakt is dat de een net wat meer wil werken dan de ander. Als ik kijk naar de grote helden die ik volg is dat wat ze onderscheidt. Dan hoef je niet per se meer talent te hebben.’

Meer lezen? Vanaf 14 september vind je de issue in de winkel of bestel een hardcopy van Talkies Magazine Nederland door HIER te klikken. Talkies 6x of 8x per jaar op de mat? Abonneren doe je HIER.

Tekst Sanne van Kuijck
Fotografie Melody Lieftink
Assistent fotografie Puck de Groot
Styling Sonny Groo
Assistent styling Jesse Stokkel en Deion Simon
Haar Floor Kleyne for Balmain Hair @ Angelique Hoorn Management
Assistent haar Britt Jakobs
Visagie Gwendolyn van Waveren
Locatie The Playing Circle Cristofori concertzaal