Stuart Cantor

Beauty is in the eye of the beholder

De Australische fotograaf Stuart Cantor reist de hele wereld over om mooie beelden te schieten. Je zou hem kunnen categoriseren als de moderne Slim Aarons met zijn glamorous en vakantieachtige beelden die je heerlijk laten wegdromen in minder zonnige tijden. Hoewel luxe hotels en particulieren de beelden van Cantor graag inkopen, fotografeert hij naar verluidt enkel op een ouderwets trapje. Beauty is in the eye of the beholder wordt er weleens gezegd, en naar dat specifiek visueel talent zijn we wel benieuwd. Zeven vragen aan de reislustige fotograaf die een voorliefde heeft voor Europa´s meest iconische plekken.

Hoe ben je professioneel fotograaf geworden?

‘Als ik nu terugkijk voelt het alsof ik vanaf jonge leeftijd met een camera in mijn hand rondliep. Het is nu zo’n vijf jaar geleden dat ik professioneel fotograaf ben geworden. Ik heb gedurende mijn twintiger jaren veel door Europa en Marokko gereisd. Ik vond het toen leuk om mijn reizen vast te leggen op camera. Een huwelijk in Positano inspireerde mij in 2013 om mijn printbeelden te verkopen. Gedurende deze trip heb ik mijn favoriete stranden, beach clubs en bijzondere architectuur gefotografeerd. Eenmaal thuis heb ik de beelden laten afdrukken ter decoratie voor bij ons thuis. Vrienden waardeerden de beelden, en vanuit daar heb ik besloten om er mijn beroep van te maken. Ik werkte voorheen in de high-end vastgoedsector. Een deel van mijn werk bestond uit samenwerken met fotografen, toparchitecten en interieurdesigners. Ik denk dat mijn vorige functie me heeft geholpen bij het creëren van mijn eigen stijl en het ontwikkelen van een gedetailleerd oog voor esthetiek. Het fotograferen zelf heb ik mezelf aangeleerd. Mijn doel is om klassieke en tijdloze beelden te schieten.’

Hoe omschrijft men je werk?

‘Nostalgisch en tijdloos. De beelden hadden net zo goed vijftig jaar geleden geschoten kunnen zijn.’

Wie zijn je klanten?

‘Het klinkt misschien gek, maar ik heb geen vaste klanten. Ik fotografeer series op een specifieke plek en mijn “klanten” kopen de beelden dan op een groot formaat in via de webshop of retailers. Kopers komen vanuit de hele wereld: deze week hebben we prints verzonden naar Nederland, Londen, New York, Miami, Sydney en Kroatië.’ 

Waar kijk je naar als je fotografeert en hoe selecteer je de bestemmingen?

‘Ik voel me aangetrokken tot historie en oude charme. Ik ben op zoek naar een bepaalde balans in architectuur en beeld: water, licht en dieptes zijn key. Ik bevind me meestal rondom de jetsetplekken die al jaren populair zijn en dat ook blijven. Elke bestemming die mensen al meer dan vijftig jaar weet te trekken is voor mij interessant.’

Denk je dat de huidige crisis reizen heeft veranderd?

‘Ja, het heeft het enorm beïnvloed. Als we straks voorbij de crisis zijn en het veiliger wordt om te reizen denk ik dat mensen graag zullen reizen en het principe life is too short steevast in hun achterhoofd zullen houden.’

Wat zijn je favoriete bestemmingen om te fotograferen?

‘Ik ben dol op iconische, Europese bestemmingen die al sinds generaties populair zijn. Portofino is een geweldige plek om te fotograferen vanwege de pittoreske gebouwen, stranden en club scene. Ik heb onlangs het Marbella Club Hotel gefotografeerd. Een aantal families, die van oorsprong bij het hotel hoorde, heeft een dag in de Villa del Mar gespendeerd. Het voelde alsof we veertig jaar in de tijd teruggingen. Het was perfect!’

Wat zijn je nabije toekomstplannen?

‘Aankomende zomer is druk vanwege de twee exposities. Het Nobu Ibiza Bay Hotel gaat onze Balearic Bliss-serie tentoonstellen van juni tot het einde van het seizoen. Ik kijk daar erg naar uit! In het Marbella Club Hotel hebben we een galerij waarin de Marbella Club Days getoond zullen worden op een afmeting van 150cm bij 200cm.’

Tekst Marina de Massiac
Fotografie Stuart Cantor