Voorjaarsschoonmaak

Maak plaats voor een nieuwe start!

Niets voelt zo bevredigend als thuiskomen in een opgeruimd én schoon huis. Bovendien is het wetenschappelijk bewezen dat mensen die de boel op orde hebben beter presteren, minder stress ervaren én succesvoller zijn. Dus naast dat georganiseerde koekjespotten er leuk bij staan in huis is het eigenlijk dus van levensbelang dat er orde is in huis. Je maakt er dus letterlijk ruimte mee voor nieuwe kansen. Nieuwe kansen en misschien zelfs een nieuwe liefde. Wie weet!

HISTORISCH

De traditie van de voorjaarsschoonmaak gaat eeuwen terug en is een kenmerk van Joodse, Iraanse en Chinese culturen. In veel culturen vindt de jaarlijkse schoonmaak plaats aan het einde van het jaar, wat afhankelijk van de kalender in de lente of winter kan zijn. In China is het een traditie om je huis en omgeving schoon te maken voor het begin van een nieuw jaar. Weg met het oude en tijd voor iets nieuws. Het huis schoonmaken staat symbool voor het verdrijven van de pech van het voorgaande jaar om een nieuwe start mogelijk te maken.

Roshnie Changoer

DE PRO

Het maakt niet uit of je maar vijf minuten hebt om dingen op te frissen of een heel weekend over hebt, geef alle probleemplekken in je huis een broodnodige opfrisbeurt met deze schoonmaakinstructies van Roshnie Changoer van @organizinggoals.

Hoe verklaar je de opruimwoede die zo populair lijkt te zijn?

‘In deze uitzonderlijke tijden zijn we meer thuis dan buiten. En daardoor gaat de rommel in huis meer opvallen en/of wordt er meer rommel gecreëerd dan normaal. Mensen gaan daardoor op zoek naar manieren om hun huis op te ruimen. Immers: een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd!’

Waar begin je mee als je je huis aan kant wil hebben?

‘Als je het groots wil aanpakken moet je groots denken. Begin met dé ruimte waar jij je het meeste aan ergert en het meeste stress oplevert als je er maar een blik op werpt. Maak voordat je begint met opruimen een before-foto van de ruimte. Als je het tijdens het proces eventjes niet meer ziet zitten kun je altijd terugkijken naar wat het is, was, en waar je dus niet meer naar terug wilt. Maak en neem er de tijd voor om goed op te ruimen. Om een gewenst resultaat te kunnen behalen moet je er de tijd voor uittrekken. Welke stappen je moet nemen? Dat vertel ik je hieronder.’

Volgens welke techniek/volgorde werk jij?

‘Om een ORGANIZING GOALS-resultaat te behalen is het belangrijk om volgens een stappenplan te werken. Hiermee zet je een systeem op voor de lange termijn en krijgen al je spullen een logische plek. Belangrijk is om te weten dat opruimen en organizen twee verschillende dingen zijn. Opruimen gaat over inzicht krijgen over welke én hoeveel spullen je hebt. Organizen gaat over een functioneel – en esthetisch – systeem aanbrengen voor je spullen. Het proces bestaat uit drie hoofdfases:

Fase 1: Opruimen
Deze fase start altijd met de The Full Pull. Dit betekent dat alle spullen uit je kasten moeten worden gehaald. Alles? Ja echt ALLES! Het moet eruit zien alsof je intrekt in een nieuw huis en je spullen nog erin moeten. Vervolgens ga je alle spullen categoriseren. Bijvoorbeeld voor een pantry: zoet beleg, hartig beleg, pastasoorten, rijstsoorten, blikgroenten, zoete snacks, hartige snacks, bakbenodigdheden, frisdrank, witte wijn en rode wijn. Als je inzichtelijk hebt hoeveel je van je spullen hebt, kun je keuzes gaan maken. Vraag je letterlijk bij alles af: heb ik er een doel voor en heb ik het/zoveel ervan nodig? Voor letterlijk elk item dat je hebt liggen maak je een keuze: behouden, weggooien, weggeven/doneren, verplaatsen of verkopen.

Fase 2: Plannen
In deze fase deel ik de ruimte in, in zones. Aan de hand van de wensen van de klant en mijn ervaring bepaal ik wat de beste plek is voor de categorieën die zijn gemaakt in de vorige fase. Voor een keuken kunnen zones zijn: consumeren, eten, koken, schoonmaken. Alle categorieën worden ingedeeld op basis van mijn ABC-methode. Dit houdt in dat elke categorie een A-, B- of C-locatie krijgt. Een A-locatie is een plek waar je gemakkelijk bij kunt en vaak moet zijn en gebruik je bijvoorbeeld voor de producten voor je ontbijt. Daarna ga je je planken en lades opmeten en ga je op zoek naar de juiste organizing-producten voor jouw ruimte en spullen. Wees creatief en think out of the box.

‘Opruimen gaat over inzicht krijgen over welke én hoeveel spullen je hebt. Organizen gaat over een functioneel – en esthetisch – systeem aanbrengen voor je spullen’

Fase 3: Organizen

De producten zijn er! Het is tijd om te organizen volgens het plan welke je hebt gemaakt in fase 2. Dit is en blijft een trial- en error-proces. Label als laatste je mandjes. Dit zorgt ervoor dat iedereen in jouw huishouden weet waar spullen gepakt/teruggelegd kunnen worden. Tot slot, pak de before-foto erbij die je in fase 1 hebt gemaakt en bewonder ;-).’

Welke opbergproducten zijn ideaal?

‘Er komen steeds meer producten bij waarmee je je huis perfect kunt organiseren. Het belangrijkste bij organizing-producten is dat je ze pas koopt ná het opruimen. Je wil namelijk organizing-producten hebben die passen bij jouw spullen. Nooit andersom! Je creëert namelijk niet een functioneel systeem voor je spullen als je andersom te werk gaat. Het belangrijkste is om je spullen af te stemmen op een organizing-product en niet op een merk. Organizing-producten haal ik echt overal vandaan. Denk aan HEMA, Blokker, IKEA en dé webshop als het gaat om opruimen: So Clever. Een van mijn favoriete merken is iDesign. Dit merk staat voor functionele en esthetische producten met een breed assortiment. En dat is waar ik voor sta met mijn service functioneel x esthetisch = ORGANIZING GOALS.

Ik zal een aantal tips & tricks met jullie delen:

Keuken

Heb je veel kruiden op een plank staan? Gebruik een Lazy Susan, een draaiplateau. Deze bestaat zelfs met twee etages. Maximize your space! Dus gebruik ook je verticale ruimte en niet alleen horizontale ruimte.

Kledingkast

Ga voor dezelfde hangers. Dit maakt zoveel verschil, het geeft rust en overzicht en je kast ziet er georganiseerd uit. Ik ga adviseer altijd om dunne fluwelen hangers te gebruiken, bijvoorbeeld van het merk Five. Hiermee past er nog meer op je roede! Echter voor jassen, blazers en colberts adviseer ik dikkere hangers.

Gootsteenkast

De rommelige gootsteenkasten, wie kent ze niet? Mijn favoriete organizing-product hiervoor is de Variera-verhoger van IKEA. Je kunt twee verhogers op elkaar schroeven en dit minikastje gebruiken om je gootsteen-essentials te organiseren. Echt een gamechanger if you ask me!

Badkamer

Heb je een daily skincare-routine? Dan is ook hier de draaiende Lazy Susan een uitstekende oplossing. Plaats je producten op de volgorde dat je ze gebruikt. Je zult nooit meer een product vergeten te gebruiken. Lazy Susans bestaan trouwens ook in verschillende formaten en hoogtes en zelfs met vakjes!

Toilettafel

Heb je een toilettafel of kast met make-up erin? Deel je make-up in in categorieën en verdeel deze over de ladebakjes van het merk iDesign van de productlijn Linus. Het fijne aan deze luxe bakjes is dat ze in verschillende formaten bestaan en een anti-slipfunctie hebben. Bij het openen van een lade vliegen de bakjes dus niet alle kanten op. Je creëert hiermee overzicht en rust en als bonus ziet het er natuurlijk ook GOALS uit!’

Hoe werkt dat in de praktijk als iemand jou boekt? 

‘Na het boeken via mijn website plan ik een intakegesprek bij je thuis. We bespreken je wensen en de ruimte(s) die je wilt aanpakken. Vervolgens plannen we een sessie in voor de fasen Opruimen en Plannen. Daarna volgt er een tweede sessie voor Install Day. Op deze dag wordt je ruimte georganiseerd door het team van ORGANIZING GOALS. Hierna ervaar je meer rust en overzicht en houd je eindelijk tijd over voor leuke dingen. Simplifying your home & life!’

In China staat het huis schoonmaken symbool voor het verdrijven van de pech van het voorgaande jaar om een nieuwe start mogelijk te maken

HOLY GRAIL

Je huis van onder tot boven spic en span maken kan nogal tijdrovend en vermoeiend zijn, daarom is constant onderhouden key. Hieronder jouw nieuwe onderhoudslijst. Doe er je voordeel mee!