Beauty & the Barbie

De evolutie van Barbie

Een rolmodel, stijlicoon of toch feminist, Barbie is zoveel meer dan alleen een pop. Ze is bezig met een grote comeback, ook in beautyland. Maar, moeten we daar wel zo blij mee zijn?

Ze heeft ruim tweehonderd carrières op haar CV staan, van astronaut, tot chirurg en zakenvrouw, maar in onze ogen is en blijft Barbie, a.k.a. Barbara Millicent Roberts  – yup, dat is haar volledige naam  – vooral een trendsetter. Mocht je het gemist hebben: Barbie is back en relevanter dan ooit tevoren, thanks to Greta Gerwigs Barbie-film met Margot Robbie als Barbie. De iconische pop is eigenlijk nooit helemaal van de radar verdwenen. Sinds ze in 1959 werd geïntroduceerd door speelgoedfabrikant Mattel is ze een inspiratiebron voor talloze ontwerpers en beroemdheden. Zelfs nu ze de 64 jaar aantikt, is haar invloed op de beauty- en modetrends nog steeds groot. Zo gebruikt Nicki Minaj onze jeugdheldin bijvoorbeeld als personal brand en is de stijl van drag queen Trixie Mattel volledig geïnspireerd op de pop. En vorig jaar werden Anna Hathaway, Zendaya en Lizzo tijdens Valentino’s najaarsshow van top tot teen in bubblegum roze gehesen. En toen de eerste Barbie-trailer eerder dit jaar verscheen, ging het internet los en werd er via Google drie keer zoveel naar ‘blonde haarverf’ gezocht. Onlangs grepen ook Ariana Grande, Kourtney Kardashian en Dixie D’Amelio allemaal naar het bleekmiddel (of een platinablonde pruik). Dat Barbie ook wel een hedendaagse influencer is, is niets nieuws.

Talkies Beauty Issue

#5 juli 2023

Lees meer in de nieuwe Talkies Magazine!