hannah

Niet zeggen, maar natuurlijk doen!

Kan een huidverbeterend product zo minimalistisch mogelijk worden? Het Nederlandse cosmeticamerk hannah gaat de uitdaging graag aan. Met een natuurlijke aanpak als prioriteit, moet plastic een halt toegeroepen worden. Hannah past daarmee zijn ingrediënten en verpakkingen aan en streeft voor een betere toekomst, door middel van de laatste technologieën en inzichten te gebruiken. Bestaande assortimenten blijven bestaan, maar het merk blijft kijken en leren.

Het maakt niet meer uit voor welk schap je gaat staan; de woorden ‘biologisch’, ‘duurzaam’, ‘vegan’, ‘natuurlijk’ en/of ‘groen’ moeten lokken. Natuurlijke bewustwording is altijd goed en klanten helpen bij productkeuze is heel zinvol en sympathiek, maar deze marketingkreten hebben geen wetenschappelijke waarde. Als we alles uit de natuur zouden halen, belasten we de aarde veel te zwaar. Er zijn genoeg synthetische ingrediënten die goed onderzocht en uitgebalanceerd zijn. Het is vooral noodzaak dat we aan consumenten uitleggen waarom we bepaalde ingrediënten gebruiken. Gelukkig worden hannahproducten alleen verkocht via huidcoaches die hiertoe geschoold zijn om goede en oprechte adviezen te geven.

Poly wie?

In de media worden vaak de polymeren genoemd, waarbij beweerd wordt dat dit de plastics zijn in cosmetica. Hoewel alle plastics in cosmetica polymeren zijn, zijn zeker niet alle polymeren plastics. Enkel naar de ingrediëntenlijst kijken en checken op polymeren heeft dus geen zin. Polymeren kunnen door de mens worden gemaakt, maar komen ook veel voor in de natuur. Het menselijk lichaam bevat bijvoorbeeld vele verschillende polymeren, zoals ons DNA en eiwitten. Het merendeel van de polymeren die worden gebruikt in cosmetica zijn geen plastics. Bij hannah is gekozen voor gezond verstand en zijn alleen ingrediënten vervangen, waarbij ze de functie van het product niet te kort doen en de natuur optimaal respecteren.

Zonde(r) doosje

Bij het in Nederland geproduceerde hannah beheren ze het productieproces van A tot Z, waardoor ze bij elk product kunnen kijken hoe ze vooruitstrevende stapjes kunnen zetten. Moet zoethout bijvoorbeeld helemaal uit Japan komen of kunnen we het ook dichterbij vinden? Doosjes en bijsluiters met beschrijvingen, zijn die echt nodig? Bij de start van de hannahproducten gold dat alles glamoureus en chic moest zijn, want zo zette je een cosmeticamerk neer. Anno 2022 gaan ze terug naar de basis. Door het directe contact met de eindgebruiker weten ze nu (met al jarenlang huidverbeterende resultaten) dat je geen luxe pot nodig hebt. De consument vindt het prima als een zichzelf bewezen product in een recyclebare tube komt in plaats van een luxe pot. Je kunt als merk heel veel willen, maar de markt moet het wel begrijpen. Dus interieur en exterieur heeft hannah snel en efficiënt kunnen aanpakken.