Let's book a trip
Dit zijn de reistrends voor 2026
Skyscanner heeft zijn Travel Trends 2026-rapport gelanceerd. Het rapport belicht de zeven belangrijkste trends die het gedrag van reizigers in het komende jaar zullen bepalen. De rode draad? In 2026 stellen reizigers reizen samen die meer aansluiten bij wie ze zijn en waar ze van houden.
Door de blijvende impact van de kosten van levensonderhoud worden reizen doelgerichter gepland: gebaseerd op persoonlijke passies, prioriteiten en het gevoel dat het écht de moeite waard is. Bryan Batista, CEO bij Skyscanner, zegt: ‘Het Travel Trends-rapport van Skyscanner voor 2026 laat zien hoe reizen persoonlijker wordt dan ooit. Of het nu gaat om een reis naar een must-see hotel dat als bestemming is ingericht, verdwalen in een nieuw favoriet boek tijdens een leesretraite, een schoonheidsroutine opnemen in je reisplan of het hele gezin meenemen op reis, reizen zal steeds meer op maat gemaakt en uniek worden.’
De 7 reistrends voor 2026
1. De schoonheidstrend
Schoonheidsrituelen zullen bepalen hoe we reizen. 16% van de Nederlandse reizigers wil de lokale schoonheidscultuur ervaren en 18% zegt dat ze worden beïnvloed door TikTok en sociale media. In 2026 zullen huidverzorgings- en schoonheidsroutines verder gaan dan sociale feeds en zich uitbreiden naar reisgedrag in de echte wereld. Van huidverzorgingsroutines tijdens de vlucht tot het bezoeken van iconische lokale schoonheidswinkels om producten te kopen: schoonheid wordt onderdeel van de reisroute. Hoewel Seoul blijft groeien als een wereldwijd symbool van schoonheidscultuur, gaat deze trend minder over waar je heen gaat, en meer over hoe schoonheid de manier waarop mensen reizen beïnvloedt.
2. De voedseltrend
Culinair toerisme ruilt restaurantreserveringen in voor supermarktsafari’s. 49% heeft lokale supermarkten in het buitenland verkend. ‘Eten als een local’ betekent nu naar het snackschap in de supermarkt gaan. Van automaten in Tokio en slurpees bij 7-Eleven tot geothermisch gebakken brood in IJsland: gastronomisch toerisme is aan het veranderen. Hoe mensen reizen voor eten is nu deels een culturele verdieping, deels een budgethack, en biedt een unieke blik in het lokale leven dat betaalbaar en authentiek is.
3. De bergtrend
Van sneeuw tot stilte: reizigers zoeken het hele jaar door hun toevlucht in de bergen. 68% van de reizigers overweegt of plant een bergvakantie voor de zomer of herfst van 2026. In 2026 zullen reizigers hoger gelegen gebieden opzoeken, niet alleen voor de skipistes, maar ook voor de rust. Van de Dolomieten tot Annapurna tot de Canadese Rockies, alpiene ontsnappingen over de hele wereld bieden mensen het hele jaar door rust buiten het hoogseizoen. Skyscanner heeft een wereldwijde stijging van 103% op jaarbasis gezien in hotelboekingen met het filter ‘Kamer met uitzicht op de bergen’.
4. De literatuurtrend
Of het nu gaat om het volgen van de voetsporen van fictieve helden, het plannen van een rustige leesretraite of het bezoeken van ’s werelds mooiste boekwinkels en bibliotheken, steeds meer mensen combineren reizen en literatuur. Ze doen dat om te ontsnappen, opnieuw verbinding te maken en op te laden. Deze trend vertaalt zich in hoe mensen zoeken naar hotelboekingen, met een wereldwijde stijging van 70% op jaarbasis in het gebruik van Skyscanner’s ‘bibliotheek’-filter.
5. De solotrend
Matches, vrienden en misschien wel de liefde ontmoeten onderweg. Meer dan een derde (37%) van de reizigers is, of heeft overwogen, specifiek naar het buitenland te gaan om nieuwe mensen te ontmoeten, bijvoorbeeld voor vriendschap of dating. Naarmate datinggewoonten veranderen en ‘catch-up friends’ steeds gebruikelijker worden, ruilen steeds meer reizigers swipes in voor echte vonken. Van het ontmoeten van matches in verre steden tot daten in het buitenland en het vinden van een reisgenoot onderweg – vooral Gen Z en Boomers omarmen deze trend. Wereldwijd zijn hotelboekingen met het filter ‘solo’ met 83% gestegen ten opzichte van vorig jaar.
6. De familietrend
Reizen met meerdere generaties zijn in opkomst. Niet alleen om kosten te delen, maar ook om samen tijd door te brengen en blijvende herinneringen te creëren tussen ouders, kinderen en grootouders. Omdat budget een rol speelt en veel twintigers nog thuis wonen, worden gezinnen – vooral de jongere generaties – creatief in hoe en waar ze reizen.
7. De hoteltrend
Hotels zijn het hoofdelement en bepalen waar en waarom we reizen. 48% heeft verbleven in accommodaties die deel uitmaken van de reiservaring of de bestemming zelf. Reizigers kiezen hun bestemming steeds vaker op basis van waar ze willen verblijven. Hotels zijn allang niet meer alleen een plek om te slapen, ze zijn de bestemming zelf geworden. Van indrukwekkende architectuur en meeslepend design tot een unieke sfeer: reizigers geven de voorkeur aan bijzondere accommodaties. Nu jongere reizigers (en hun social feeds) dit aanwakkeren, krijgen ongewone verblijven een nieuwe betekenis: de wereld rondreizen zonder langeafstandsvluchten.




