Tijd als kunst
De 38 mm-revolutie van Audemars Piguet
In de wereld van de haute horlogerie is tijd meer dan een meting – het is emotie, poëzie en erfgoed. En wanneer Audemars Piguet – het Zwitserse huis dat sinds 1875 de grenzen van uurwerkdesign en vakmanschap verlegt – een jubileum viert, gebeurt dat niet bescheiden. Ter ere van het 150-jarig bestaan onthulde het merk in september twee uitzonderlijke collecties waarin esthetiek, innovatie en traditie samensmelten: drie nieuwe Perpetual Calendar-modellen in een verfijnde 38 mm-uitvoering en drie Code 11.59 Flying Tourbillons met natuurlijke steendials die letterlijk en figuurlijk stralen.
Wie Audemars Piguet zegt, zegt complexe schoonheid in volmaakte balans. Met de introductie van de nieuwe Perpetual Calendar 38 mm-modellen – voor het eerst in deze compacte afmeting – maakt het huis zijn iconische complicatie toegankelijker dan ooit. Deze tijdstukken zijn beschikbaar binnen zowel de Royal Oak- als de Code 11.59-collectie, en brengen techniek en esthetiek samen tot een harmonieuze compositie.

De eeuwigdurende kalender is een van de meest magische complicaties in de horlogerie: een mechanisch brein dat automatisch rekening houdt met de lengte van maanden én schrikkeljaren, en pas over een eeuw een correctie nodig heeft. De kleinere uitvoering weerspiegelt een moderne visie op inclusiviteit – een horloge dat losstaat van gender en conventie, en puur draait om bewondering voor techniek en schoonheid. CEO Ilaria Resta verwoordt het poëtisch: ‘Bij Audemars Piguet geloven we dat passie voor uurwerkkunst gedeeld moet worden met zoveel mogelijk mensen. Deze 38 mm-uitvoering nodigt iedereen uit om te dromen – om schoonheid, innovatie en vakmanschap te vieren.’
De nieuwe modellen schitteren in drie varianten: Royal Oak in staal met een lichtblauwe Grande Tapisserie-wijzerplaat, Royal Oak in roségoud met een beige dial en blauwe maanfase, en de Code 11.59 in roségoud met een diepgroene, met de hand gegraveerde wijzerplaat, ontworpen in samenwerking met guilloché-meester Yann Von Kaenel.
Binnenin klopt het hart van de toekomst: de Calibres 7136 en 7138, uitgerust met vijf patenten en volledig instelbaar via de kroon – een technische doorbraak die elegantie en gebruiksgemak naadloos verbindt.
Een fonkelende ode aan de natuur
De tweede jubileumlancering is een hommage aan de aarde zelf: drie Code 11.59 by Audemars Piguet Flying Tourbillons, elk voorzien van een wijzerplaat uit natuurlijke edelsteen – ruby root, blue sodalite en green malachite. Deze creaties zijn meer dan horloges; het zijn juwelen waarin tijd lijkt te zweven.

© Audemars Piguet
Sinds de jaren zestig werkt Audemars Piguet met natuurstenen dials – een ambacht dat uiterste precisie en geduld vereist. Elke wijzerplaat wordt uit een flinterdunne steenlaag gesneden en gepolijst tot ze het licht vangt. Geen twee exemplaren zijn ooit identiek: elke ader, tint en nuance maakt elk horloge volstrekt uniek.
De symboliek van de stenen versterkt hun magie: Ruby root uit Tanzania straalt passie en vitaliteit uit, Blue sodalite uit Brazilië brengt rust en helderheid, Green malachite uit Zambia staat voor groei en transformatie.
De horloges combineren deze natuurlijke pracht met 18-karaats wit-, rosé- of geelgoud en een ultradunne selfwinding flying tourbillon op zes uur. De zwevende tourbillon – zonder bovenste brug – lijkt te dansen boven de levendige steen, een subtiele metafoor voor de vergankelijke schoonheid van tijd.
De toekomst in miniatuur
Wat Audemars Piguet onderscheidt, is zijn vermogen om erfgoed te vernieuwen zonder het te verliezen. Sinds de oprichting in de Zwitserse Vallée de Joux blijft het huis in familiehanden – een zeldzaamheid in de luxe-industrie. Generaties lang worden kennis, passie en precisie doorgegeven, steeds met een blik op de toekomst.
De nieuwe 38 mm-modellen belichamen die filosofie: technische complicaties in verfijnde proporties, ontworpen voor een nieuwe generatie horlogeliefhebbers. Ze zijn krachtig, maar elegant. Klassiek, maar modern. En bovenal: persoonlijk.




