Juwelenportret

AUrate

Goudeerlijk. Dat zijn de sieraden van de Nederlandse ondernemer Sophie Kahn. Zeven jaar geleden startte ze haar American dream en nu kijken de big brands tegen haar op wegens haar zuivere en baanbrekende benadering van ondernemen in de fashionbranche. Doutzen, Jessica Alba, Kendall Jenner; ook de sterren dragen met trots AUrate. Aan de telefoon spraken we Sophie herself en wat ontstaat is een gesprek over kansen durven grijpen, miljoeneninvesteringen en goed doen in de keiharde wereld van New York City.

You can do it – een motto dat op Sophie haar lijf is geschreven. Als je haar googelt springen koppen als ‘AUrate haalt 2,2 miljoen euro op voor verdere groei’ en ‘Een groei in sales van driehonderd procent ten opzichte van vorig jaar’ er direct uit. Dat is niet zomaar iets. Sophie en haar businesspartner Bouchra Ezzahraoui wéten wat ze doen. Het avontuur begon nadat ze cum laude afstudeert aan de Universiteit van Amsterdam en Finance gaat studeren aan de Princeton University. Het is een logische stap dat ze aan de slag gaat bij de prestigieuze Boston Consulting Group. Sophie: ‘Maar het kriebelde. Ik wilde meer doen met mijn passie voor mode. Dus ik besloot om de overstap te maken naar Marc Jacobs. Daar merkte ik hoezeer het vak mij ligt en hoe leuk ik het vind.’ Ze is 28, bruist van de energie en het ondernemersbloed giert door haar lichaam. Samen met haar studiegenoot Bouchra Ezzahraoui start ze in 2014 AUrate. New York is daar de beste stad voor. ‘De energie in NYC is niet normaal en werkt heel aanstekelijk. Er heerst een andere ondernemersmentaliteit dan in Nederland. In Amerika heerst veel meer de gedachte: take the risk! Give it a go! En als je faalt, is dat niet erg. Want dan heb je het wél geprobeerd.’

Waar staat AUrate voor?

‘Het label is ontstaan vanuit onze visie dat alle vrouwen gouden sieraden moeten kunnen dragen waar ze een eerlijke prijs voor hebben betaald. Wij maken 14- en 18-karaats gouden sieraden met echte parels en diamanten, voor om en nabij duizend euro. Goud moet betaalbaar zijn. Maar ook van hoge kwaliteit. Ik heb een hekel aan sieraden die je na drie keer dragen weg moet gooien omdat het niet echt is. In de scheikunde is “Au” het symbool voor goud. Ja, I know, ik ben een nerd! “Rate” was een mooie toevoeging aan het symbool, want het staat voor kwaliteit. De diepere betekenis vind je in de uitspraak, want je zegt “oreet”. Dat betekent verhalenverteller. Sieraden zijn een vorm van expressie. Elk sieraad vertelt een eigen verhaal. Met een sieraad laat je zien wie je bent, waar je voor staat en hoe je jezelf wilt empoweren.’

Waarom zijn jullie sieraden goedkoper dan vergelijkbare sieraden met dezelfde kwaliteit?

‘Omdat we alleen verkopen via onze webshop en eigen winkels in onder meer Madison Avenue en Soho New York. We zijn niet te koop in warenhuizen of elders. Op die manier kunnen wij echt mooie sieraden van de beste materialen bieden, gemaakt in goede werkomstandigheden, voor een betaalbare prijs.’

Waaraan is het DNA van AUrate te herkennen? 

Less is always more. In mijn ontwerpproces ben ik continu bezig met de vraag: wat kan ik nog weghalen? In plaats van toevoegen wil ik zo ver mogelijk minimaliseren. Een sieraad is perfect als je niets meer kan weghalen. Laat de beauty van goud op zichzelf spreken. Ik vind dat sieraden daardoor een egdy look krijgen en kracht uitstralen. Met AUrate maak je een statement. Want je kunt er prachtig uitzien zonder make-up, maar je kunt er ook prachtig uitzien met heel simpele en krachtige sieraden.’

Jullie steunen ook het goede doel.

‘Bij aankoop van een sieraad doneren we een boek aan een minder bedeeld kind. Als koper zie je ook daadwerkelijk welk boek je aan een kind hebt gegeven. Het eerste project was voor de Philadelphia’s Mastery Charter, een school die door Barack Obama is geprezen vanwege hun track-record om kinderen die dreigden te ontsporen weer op de rails te krijgen. Ik wil actief goed doen. Als je niet dagelijks aan het overleven bent om aan eten te komen, vind ik dat het in je macht ligt om iets goeds te doen voor de wereld.’ 

Je verhaal klinkt als een American dream.

‘Ja, maar zo ervaar ik het niet per se. Ik werk áltijd, heb al ik weet niet hoe lang geen vrije dag gehad. Successen vier ik niet bewust omdat ik altijd denk: up to the next one! Als je wilt concurreren met de Tiffany’s en Cartier’s van deze wereld, moet je wel.’

Waarin versterken jij en je businesspartner Bouchra Ezzahraoui elkaar?

‘Naast dat we al tien jaar vriendinnen zijn en elkaar dus door en door kennen, hebben we dezelfde normen en waarden en toekomstvisie. We zitten op één lijn. Juist onze skills verschillen. Bouchra is meer business gefocust terwijl ik me als creative director meer bezighoud met ontwerpen. Zij kan goed onderhandelen, ik niet. Zij ziet de bigger picture, ik ben door mijn consultingachtergrond operationeel sterker en werk graag to do lists af. Die combinatie is erg sterk. We zitten elkaar niet in de weg maar laten elkaar juist ons ding doen.’

Wat vind je het leukst aan je vak?

The beginning of the memory. Ik vind het geweldig dat we iets maken wat iemand een leven lang meedraagt. Daarnaast vind ik het persoonlijk uitdagend om een merk neer te zetten, een merk dat er nog niet was. De AUrate-wereld bestond nog niet en nu wel. Ik merk dat we impact hebben in en op deze business; andere merken gaan naar ons gaan kijken en bijvoorbeeld ook meer ethisch verantwoord te werk.’

Welk sieraad heeft voor jou persoonlijk veel waarde?

‘Mijn lievelingsring die ik van mijn oma heb geërfd. Als ik naar de ring kijk denk ik aan haar, aan hoe leuk en sterk en lief ze was. Toevallig werk ik nu aan een nieuwe lijn die geïnspireerd is op deze ring, dedicated aan haar.’