Inge Onsea
Ondernemen tijdens de coronacrisis
In uitdagende tijden viert creativiteit hoogtij. Dit is de afgelopen weken meer dan ooit naar voren gekomen in de talloze manieren waarop bedrijven zich aanpassen en vernieuwen. Deze weken vraagt SPICE PR zich af hoe ondernemers de toekomst zien en wat hun tips zijn voor anderen. Dit keer is het woord aan Inge Onsea. Zij startte in 1999 samen met haar man Esfan Eghtessadi Essentiel Antwerp op. Het Belgische merk staat bekend om haar verfrissende, verrassende en luxueuze mode, met bijzondere grafische en bloemenprints en trendy kleurenmixen.
Is je werkdag veranderd in deze periode?
Inge: ‘Ik heb nog nooit zo hard gewerkt als nu. Omdat veel van mijn medewerkers momenteel niet werken, werken wij drie keer zo hard. We maken de collectie voor de volgende zomer. Het leven gaat door.’
Beïnvloedt deze crisis jouw plannen voor de toekomst?
‘Ja, maar eerlijk gezegd wel op een positieve manier. We komen tot de conclusie dat minder juist meer is.’
Waar zie je kansen?
‘Op een heel andere manier. We wilden al heel lang zoveel veranderen, maar we zaten eerder in een luxepositie. Nu zijn we klaar om beslissingen te nemen die we eerder niet hadden genomen.’
Hoe ontspan je en hou je jezelf op de rit?
‘Mijn kinderen zijn thuis, dus ik kook twee keer per dag voor ze. Dit is nieuw voor mij. En ik ga vaker naar de supermarkt. Ik eet veel meer. Met de dag dikker worden en drinken! Ik heb nu elke avond mijn gin-tonic nodig.’
Heb je businesstips voor andere ondernemers?
‘Mentaal zit ik in survival modus en in moeilijke tijden heb ik de indruk dat er goede ideeën komen. We moeten onszelf nog moeilijkere vragen stellen en afvragen wat er moet veranderen. Dit zijn moeilijke, maar ook spannende tijden.’