Marieke Meulendijks

‘Dit is dé kans om op de resetknop te drukken’

In uitdagende tijden viert creativiteit hoogtij. Dit is de afgelopen weken meer dan ooit naar voren gekomen in de talloze manieren waarop bedrijven zich aanpassen en vernieuwen. Deze weken vraagt SPICE PR zich af hoe ondernemers de toekomst zien en wat hun tips zijn voor anderen. In deze editie Marieke Meulendijks – eigenaar en creative director van Les Coyotes de Paris.

Les Coyotes de Paris werd in 2017 opgericht door Marieke en brengt vanuit de Amsterdamse designstudio een internationaal label voor vrouwen en kids geïnspireerd door moderne kunst, fotografie, en architectuur.

Is je werkdag veranderd in deze periode?

Marieke: ‘Enorm. Wij werken nu in kleine shifts in de studio. Thuis kan ik veel minder doen, vanwege het materiaal wat ik nodig heb en de drukte van ons gezin. Er is nu meer tijd om dieper na te denken in plaats van fysiek te handelen. Ik zoek continu naar de juiste oplossingen en dat betekent elke dag weer bijsturen. Niet stilstaan en in beweging blijven is key! Dit is dé kans om op de resetknop te drukken en de dingen echt anders aan te pakken.’

Beïnvloedt deze crisis jouw plannen voor de toekomst?

‘Dat is nog onduidelijk. Het is afwachten. Mijn ambities blijven staan, wel al wat bijgeschaafd natuurlijk. Ik probeer meer diepgang en persoonlijkheid te creëren, want het moet echt anders. Als een dolle elke dag maar gaan, kan gewoon niet meer. Moeder Natuur roept ons en dat kunnen we niet langer negeren. Mijn streven is om kleinere collecties te maken met nog meer liefde, aandacht en ambacht. En ook in andere levermoment te denken in plaats van te werken met de onlogische seizoensaanduidingen. Ook zou het mooi zijn als de wereld elkaar in de toekomst niet meer helemaal gek maakt met kortingen. Minder ieder voor zich.’

Waar zie je kansen?

‘Onze eigen online website en het wereldwijd virtueel verkopen van onze collecties.’

Hoe ontspan je en hou je jezelf op de rit?

‘Ontspannen vind ik lastig, maar ik probeer me te focussen op de toekomst. Creatief zijn is lastig nu, maar ik probeer positief en energiek te blijven in deze moeilijke en verdrietige tijd.’

Heb je businesstips voor andere ondernemers?

‘Volg je hart meer dan ooit en maak nú keuzes waar je eerder niet aan toekwam.’