Slow fashion

met een timeless sophistication

Na een studie en master in Nederland besloot Stephanie Paulis haar droom achterna te gaan. Ze volgde een opleiding fashion design aan het Instituto Marangoni in Milaan, studeerde af als modeontwerpster én is inmiddels succesvol met haar modelabel S.o.P. Amsterdam – een label dat focust op een slow fashion approach met een timeless sophistication

Hoe is S.o.P. Amsterdam ontstaan?

‘Ik heb altijd een liefde gehad voor esthetiek, en dan met name een liefde voor tijdloze schoonheid. Tijdloos inspireert en heeft zijn charme. Of het nou om kleding gaat of om tijdloze details in architectuur of interieur. Ik voel trends goed aan maar heb het idee en de snelheid erachter, nooit zo goed begrepen. Tijdens mijn studie fashion design is het idee voor het label S.o.P. ontstaan. S.o.P. staat voor een slow fashion approach met een timeless sophistication. Het is een day to night collection, reflected in simple yet precisely crafted feminine silhouettes. De collectie bestaat uit moderne classics die je effortless chic, maar ook effortless cool kunt dragen, items die multifunctioneel zijn. Je kunt de kleding makkelijk up- en downdressen. Na je werk door naar een spontane borrel of diner kan, maar je kunt ook net zo goed meteen boodschappen doen of de kindjes wegbrengen. Ik miste een bepaald gemak dat gepaard gaat met een elegante look creëren zonder veel hassle; aanschieten en klaar. Elegantie zit hem voor mij niet in heel veel fringes, het zit meer in het gebruik van de juiste stof in combinatie met het juiste silhouet, het oogt als less is more maar toch is er goed over nagedacht. SoP wil ervoor zorgen dat je niet lang moet nadenken over wat je aantrekt. Het label is er om een vrouw sterk, elegant en comfortabel te laten voelen. Het zijn veelal fluïde designs die met je rol als vrouw meebewegen – van vriendin, mama, carrièrevrouw naar partner – en je ondersteunen gedurende je dag. De kleding empowert, maar overpowert niet. De stijl is zacht maar tegelijkertijd krachtig. Het draagt het minimalisme van Scandinavië met zich mee met de Mediterrane souplesse.’

Waar komt je liefde voor duurzame mode vandaan?

‘Ik ben afgestudeerd in de hoek van duurzaamheid en aankoopgedrag in de jeansindustrie, en daarna startte ik bij een duurzame startup in de mode. Hierna ben ik veelal duurzame kledinglabels gaan inkopen en verkopen tijdens pop-up events, waarbij ik eigen designs ging aanbieden. Zo kon ik testen of mensen überhaupt mijn kleding uit het rek pakten, wat ze ervan vonden qua stijl en pasvorm enzovoort. Mijn designs gingen als het ware een testfase in, waarna ik ze ben gaan evalueren. Toen ben ik reststoffen van high-end designers gaan opkopen zodat deze een tweede leven kregen. Daarmee begon ik iets meer ontwerpen te maken. Toen de vraag groter werd dan de voorraad reststoffen die ik had, ben ik gaan opschalen. De stoffen komen allemaal uit Europa en worden hier ook geproduceerd in goede omstandigheden. Als je een kledingstuk goed in elkaar wil zetten is daar tijd en aandacht voor nodig, maar dat aspect blijft helaas nog vaak onderbelicht. Tegenwoordig zie je te veel dat het sneller, goedkoper en meer moet zijn. Mijn mindset is: koop minder en draag het langer dan één seizoen. Buy less, use it longer. Ook vanwege het feit dat ik inmiddels moeder ben van twee kinderen, maakt dat ik het belangrijk vind om te weten wie bij het productieproces betrokken is. Ik wil weten wie de kleding maakt – van de stof tot het eindproduct. Daarnaast vind ik het mooi om goede relaties op te bouwen met mensen achter het werk en hun passie te zien. Uiteindelijk doe ik het niet alleen. Het is geen bandwerk, maar handwerk en er zit veel arbeid in. We werken onder andere met gerecycled polyester en hoogwaardige viscose, diervriendelijker dan pure zijde. Vanwege het closed loop systeem wordt er nu ook tencel bijgevoegd en blijven we op zoek naar de uitstraling die we willen, in combinatie met nog meer verduurzaming op dit gebied. Daarnaast werken we met een on demand-collectie. Dat betekent dat we werken met kleine voorraden en snel kunnen schakelen met ons atelier in Nederland en Italië wanneer iets niet meer op voorraad is. Dan kan het item gewoon besteld worden en wordt de klant geïnformeerd over de precieze productietijd. Deze varieert van een paar dagen tot maximaal drie weken. We kampen hierdoor met minder overschotten en we verkleinen de negatieve impact op het ecosysteem, ook logistiek gezien.’

Waar haal jij je inspiratie uit?

‘Ik vind veel inspiratie in de mediterrane levensstijl, waar het langzame tempo van het leven je uitnodigt om je ogen en geest te openen voor alledaagse schoonheid. Om aanwezig te zijn en te genieten van kleine momenten in het leven en weer even stil te staan. Ik laat me ook inspireren door details in de natuur, architectuur en fotografie. Zelfs als ik met iemand in gesprek ben, neem ik onbewust veel details van een houding of een beweging in me op.’

Wat waren de moeilijkste momenten in je carrière?

‘Ik denk dat de echte moeilijke momenten nog gaan komen. Een modelabel starten gaat niet zonder slag of stoot. Het is een moeilijke markt, maar ik denk dat überhaupt een onderneming starten niet zonder vallen en opstaan gaat. Dat hoort erbij. Met een goede dosis positiviteit, sterke focus, heel hard werken en doorzettingsvermogen kom je ver en kun je veel tackelen. Ik wil vooral niks overhaasten en hoop het merk langzaam en solide uit te bouwen. Ik houd van wat ik doe en het voelt voor mij niet als werk.’

Hoe denk je dat de mode-industrie er over tien jaar uitziet?

‘Er gaat veel veranderen de aankomende jaren. Kleding wordt nog meer circulair en we gaan nog meer toe naar een op maat gemaakt product. Er gaan veel ontwikkelingen zijn op het gebied van VR (virtual reality) en we gaan nog meer on demand en op maat laten maken terwijl we bestellen vanuit onze huiskamer. Het lenen van kleding wat je nu al veel ziet (zoals bijvoorbeeld Lena The Fashion Library doet) zal ook nog meer toenemen. Ik hoop met SoP aan te sluiten op de toenemende bewustwording van de consument om overconsumptie langzaam achter zich te laten.’

Wie is je stijlicoon?

‘Ik heb niet echt één specifiek stijlicoon. Coco Chanel vind ik wel heel inspirerend, omdat zij de mode-industrie buitengewoon veranderd heeft. Clare Waight Kellers bewonder ik vanuit haar tijd dat ze voor modehuis Chloé actief was. Gekeken naar Nederland zou ik Jetteke van Lexmond aanwijzen als stijlicoon, omdat zij laat zien dat je items waar liefde in zit vaak terug kan laten komen. Dat vind ik mooi en een goede inspiratiebron voor velen. Ook deelt ze daarnaast haar liefde voor vintage pieces.’

Wat zijn jouw favoriete merken?

‘Naast S.o.P. draag ik op het moment een aantal goede stukken van Aesthetic Stories. Verder vul ik het aan met goede jeans en vintage designerstukken, zoals een mooie blazer en pantalon van Chloé. Dat mix en match ik met S.o.P.’

Wat is je grootste toekomstdroom voor S.o.P. Amsterdam?

‘Het merk langzaam en solide uitbouwen – sowieso in de Benelux. Mijn focus nu is om in België groter worden. Ik merk dat de vraag daar toeneemt en daar ben ik heel blij mee. En wie weet komt er ooit een mooie boetiek met atelier in Maastricht waar alles klopt; van persoonlijke aandacht tot een mooie, gezellige bar met de beste cappuccino en een goede bubbel. Maar mijn ultieme droom is dat nog veel meer vrouwen zichzelf omarmen doordat ze zich zelfverzekerd voelen door het dragen van de kleding van SoP; she carries herself. Dat is wat het label drijft.’

Wat zijn voor jou de modemusthaves voor komend seizoen?

‘De laced up sandal is altijd goed. Die zie je nu veel en komt ook altijd weer terug. En een crisp white blouse met een geometrisch detail is en blijft mooi. Eigenlijk is S.o.P. niet gelinkt aan de allerlaatste trends. Maar een goede witte statement blouse is altijd goed – in de winter en zomer. In het najaar is deze goed te combineren met een kasjmieren trui. Dat is een goede must have. Wij willen terug naar de basis, iets meer weg van on-trend mode en overmatige consumptie. Ik geloof minder in het lanceren van acht collecties per jaar. Ik werk met een vaste collectie waar nieuwe items aan toegevoegd worden. Zo is er bijvoorbeeld nog steeds de tijdloze Olivia-jurk en white tee die een paar jaar geleden gelanceerd zijn en nog steeds goed verkopen. Essentials die makkelijk te combineren zijn, het hele jaar door die je – als je wilt – kunt aanvullen met meer on trend pieces. Bijna alle items van S.o.P. zijn seizoenloos waardoor je er veel kanten mee op kunt. Zo creëer je een rustige en makkelijke garderobe, geen hassle en heb je voor elke gelegenheid iets om aan te trekken.’