Meet your new bff

De beste tips voor een opgeruimd huis

Roshnie Changoer ruimt ruimte voor ruimte, huis voor huis Nederland op. Met haar bedrijf ORGANIZING GOALS creëert deze bezige bij rust én ruimte in de huizen van de famous and fabulous! Hier haar tips en tricks voor een opgeruimd huis – én dan ook hoofd – voor een goed begin van de lente!

Een nieuw jaar gaat vaak gepaard met een grote schoonmaak. Aan jou de vraag wáár we moeten beginnen en hóe we te werk moeten gaan.

‘Je begint met het maken van een prioriteitenlijst in volgorde van de op te ruimen ruimtes in huis.  Vaak zijn dat om te beginnen de keuken en kledingkast. Dan zorg je voor de juiste schoonmaakdoekjes en middelen. Een goede voorbereiding is het halve werk! Vergeet niet ook het onderhoud van je apparaten! Zoals je vaatwasser, wasmachine en koffieapparaat. Werk tijdens de schoonmaak áltijd van boven naar beneden. Dus de vloer doe je als laatst. Maak álle kasten leeg zodat je erbij kunt. Dit is tevens het perfecte moment om dingen weg te gooien en ordenen.’

Wat zijn classic mistakes die men maakt met opruimen?

‘Vooraf organizing producten kopen waarvan je dénkt dat ze handig zijn, er leuk uit zien of wel een keer van pas komen. Niet doen! Ook een classic mistake is dat mensen denken dat ze te weinig ruimte hebben. Wij zien vaak de ruimte wél en werken niet alleen horizontaal, maar ook verticaal met verhogers bijvoorbeeld. Zonder plan aan de slag gaan is ook een no go. Men denkt vaak met een uurtje of misschien twee wel klaar te zijn. Mensen onderschatten het altijd. Wij zijn, afhankelijk van de ruimte en hoeveelheid spullen, vijf tot acht uur bezig. Wij werken volgens een systeem dat bij ons geldt als de heilige graal. Als volgt; eerst the full pull, waarbij je dus álles uit je kasten haalt, dan categoriseren, dan het keuzeproces en dingen weggooien, vervolgens space plannen in welke kast of lade komt welke categorie producten, dan organizen waarbij we de juiste organizing producten uitkiezen en er een systeem van maken. Als laatste gaan we labelen. Zo wordt duidelijk wat waar staat en aangevuld dient te worden.’

Wat zijn absolute do’s en don’ts wat betreft opruimen?

Do’s; wees creatief, denk out of the box. Werk horizontaal, maar ook verticaal. Met verhogers werken is hiervoor ideaal. Ga micro organizen. Als je bijvoorbeeld veel bakspullen hebt, gooi dan niet alles in één grote bak, maar gebruik verschillende bakken per categorie. Op die manier vind je sneller je spullen terug. Doe een weekly reset! Dan trek je eens per week een kwartier uit om alles even terug te zetten of op te ruimen waar je door de haast niet aan toekwam die week ervoor. Zo onderhoud je wat je hebt opgeruimd en geordend en vermijd je dat je eens per zoveel tijd enorm veel werk op je hals haalt en een grote schoonmaak moet doen. Don’ts zijn het overslaan van de full pull. Als je niet álles eerst uit je kasten haalt dan krijg je geen overzicht want je moet de spullen gaan categoriseren. Dan blijf je opruimen. Geen goed idee. Niet labelen is ook een don’t. Label de boel zodat iedereen weet wat er in de bak moet. Bij gebrek aan tijd en kennis bij de Ikea organizing spullen kopen en dan je items passend maken in het mandje. De bedoeling is dat je organizing producten koopt die perfect zijn voor het type item dat je wilt ordenen. Hou je aan het OG-stappenplan.’

Hoe maak je het hele gezin, in elk geval ook je kids, enthousiast voor opruimen en ordenen?

‘Dat kan met, zoals wij het noemen, ROYGBIV. De letters staan voor de kleuren van de regenboog in het Engels. Het is een methode die veel wordt gebruikt om de spullen op volgorde van kleur te leggen. Dat is voor kinderen vaak een leuk spelletje. Kinderen leren dat alles zijn vaste plek heeft in huis en spullen terug te leggen is aan te raden. Als je kinderen dat leert doen ze veel sneller mee. Labels werken vaak ook goed. Dat kan in plaatjes en woorden. Met duidelijkheid komt je een heel eind. Key is ook dat je zelf consistent bent! Anders nemen kinderen je niet serieus. In de keuken kun je ook een plek creëren waar de kinderproducten liggen die ze zelf kunnen pakken en terugleggen. En laat ze meehelpen bij het uitpakken en inruimen van de boodschappen, neem ze mee in jouw methode en leg uit waaróm je een systeem hebt én wat hun voordeel ermee is.’

Wat kan OG betekenen in huis als we jullie boeken?

‘Overzicht, rust, tijdsbesparing. Het waarmaken van je droomhuis. Tijdens het intakegesprek bespreken we je wensen en prikken een datum voor jouw OG day. We werken dan de ruimtes af met volgens ons systeem en nemen de organizing producten mee. Dit wordt afgestemd op jouw persoonlijke smaak. Zodra alles gecategoriseerd is helpen we de klant keuzes te maken en wij trekken het strak en zorgen dat er een systeem in komt zodat je van je huis kunt gaan genieten!’

Bij wie wil je graag nog eens ordenen?

‘In het buitenland bij de Kardashians en Beyoncé haar kast lijkt me fántastisch om mee aan de slag te gaan! In Nederland wil ik  graag ordenen bij koningin Máxima. Tevens volg ik al lang Monica Geuze met veel plezier en ik zie dat zij steeds tegen hetzelfde probleem aanloopt. Zij mist een goed systeem. Dat zou ik heel graag voor haar willen oplossen.’