juwelenportret

Mattioli

In 2000 besloot Licia Mattioli een al lang bestaand merk te hernoemen. Dit was het moment waarop Mattioli geboren werd. Het begon allemaal als een Italiaans succes, maar nu veroveren zij, met onder andere hun meest iconische Puzzle-collectie, de wereld. We spraken Licia Mattioli die aan het roer staat van het merk.

Hoe is Mattioli ontstaan?

‘We bouwen het succes op basis van een nobel verleden, gekoppeld aan de meest gerenommeerde wijze Turijn-goudsmidtraditie. De juwelen van het historische keurmerk 1TO belichamen het ambachtelijke vakmanschap en de ervaring van een uniek erfgoed van de productie van goud en kettingen. Het atelier van Mattioli bestaat eigenlijk al sinds 1860, waar de ambachtslieden gespecialiseerd zijn in het vervaardigen van goud. In die tijd had het atelier nog een andere naam. Het merk is altijd al Italiaans geweest. Daarom hebben we besloten om de naam te veranderen in 2000. Je zou dus kunnen zeggen dat Mattioli in 2000 geboren is.’

Wat is typisch voor een Mattioli-design en hoe onderscheidt het zich van andere merken?

‘We zijn heel erg onderscheidend vanwege onze veelzijdigheid. We proberen altijd heel veel verschillende sieraden te ontwerpen om het zo persoonlijk mogelijk te maken voor onze klant. Je kunt eigenlijk altijd jouw eigen Mattioli-design samenstellen. Daarnaast zijn we erg kleurrijk. In onze meest iconische collectie “Puzzle” zie je het bijvoorbeeld erg terug. Je kunt met deze collectie precies een stuk samenstellen zoals jij wilt en hoe het bij jou past. In elk item van onze collectie zit wel een kleur, dat proberen we altijd terug te laten komen.’

Wat is jouw favoriete sieraad?

‘Voor mij is dat zeker onze Puzzle-collectie. Omdat ik veel reis, vind ik het fijn dat ik mijn oorbellen elke dag kan veranderen omdat je ze zelf kunt samenstellen. Ook de colliers uit de Puzzle-collectie kun je veranderen naar de outfit die je draagt of de mood die hebt. Toen ik de collectie ontwierp haalde ik mijn inspiratie onder andere uit de kunst van Mondriaan, omdat daar zoveel kleur in wordt gebruikt.’

Waar ben je het meest trots op?

‘Ik denk het feit dat we in 2000 in Italië begonnen zijn en nu de wereld veroveren. Het is heel belangrijk voor mij omdat ik niet alleen maar in mijn eigen land wil blijven. Ik ben er heel trots op dat we met Mattioli wereldwijd gaan.’

Wat waren de moeilijkste momenten in je carrière?

‘Laten we zeggen dat je als ondernemer veel moeilijke momenten meemaakt. Wat ik mensen – en vooral mezelf en mijn team – altijd meegeef is dat je tijdens tegenslagen weerstand moet bieden. Je zult altijd en overal wel een oplossing voor vinden. Moeilijkheden en tegenslagen zullen je veel wijsheid brengen. Je kunt veel leren van tegenslagen en op een nieuwe manier naar dingen kijken.’

Welke celebrity zou je graag willen zien in een Mattioli-design?

‘Lastig om maar één iemand te kiezen, haha! Als ik écht iemand zou moeten kiezen die ik graag in mijn designs zou willen zien is het Penelope Cruz. In onze collectie zie je veel mediterrane kleuren terugkomen, ik denk dat dit haar prachtig zal staan. Daarnaast is ze erg elegant en vrouwelijk, precies wat bij Mattioli past. Als laatste punt is ze natuurlijk beeldschoon!’

Hoe zorg je ervoor dat je trends implementeert in je collectie, maar er toch voor zorgt dat dit langer standhoudt dan alleen voor een trendgevoelige periode?

‘Het punt is dat we twee benaderingen hebben. De ene benadering is de kleuren die we gebruiken. In dit geval volgen we inderdaad de trends. We onderzoeken welke kleuren het gaan worden voor het komende seizoen en nemen dit mee in onze designs. Dit doen we eigenlijk altijd, maar natuurlijk gebruiken we in elke collectie ook kleuren die voor altijd blijvend zijn. Sommige kleuren veranderen natuurlijk wel elk jaar of elk seizoen, zoals fuchsia. Het ene jaar wordt het veel gedragen, het andere jaar wat minder. Aan de andere kant proberen we altijd tijdloze stukken te ontwerpen. We letten hierbij erg op de vorm. Mattioli heeft een heel erg strakke en sterke vorm. We proberen altijd anders te zijn, maar wel stukken te ontwerpen die voor altijd blijvend zijn. Ik denk dat de combinatie tussen kleur en vorm hier heel erg voor van belang is.’

Wie is je stijlicoon?

‘Rania Al Abdullah. Zij is de koningin van Jordanië. Zij is zó elegant! Altijd met een twist van moderniteit. Maar áltijd vrouwelijk en elegant. Ik merk dat ik dat toch altijd uiteindelijk het mooiste vind.’

Wat is je favoriete sieradenmerk, buiten Mattioli om?

‘Ik ben dol op Bvlgari en Cartier, maar er zijn natuurlijk heel erg veel mooie merken. Bvlgari’s collectie van afgelopen jaar vond ik vooral echt heel erg mooi.’

Wat betekenen sieraden in het algemeen voor je?

‘Plezier. Sieraden worden vaak als cadeau gegeven voor een speciaal moment. Daar haalt men zoveel plezier uit – zowel bij het geven, als bij het krijgen van een cadeau. Ik vind dat ontzettend fijn om te zien en om daar iets aan bij te kunnen dragen. Daarnaast brengt het natuurlijk ook plezier om sieraden te dragen. Al helemaal op speciale momenten zoals een bruiloft of verloving. Als je naar je eigen sieraden kijkt, denk je altijd aan een bepaald moment. Wanneer je het gekocht hebt, of juist wanneer je het van iemand gekregen hebt. Sieraden vertellen en verhaal, dat is iets wat ik heel erg bijzonder vind. Men hecht vaak veel waarde aan sieraden en het maakt elke outfit compleet. Dat is toch geweldig!’

Wat zou je je jongere zelf willen vertellen?

‘Ik zou mezelf vertellen meer van het moment te genieten. Het is over voordat je het weet!’

Wat zijn de plannen voor de toekomst voor Mattioli?

‘We zijn nu bezig met het openen van een nieuwe winkel. We weten nog niet precies waar. We kijken op dit moment in drie verschillende steden. Daarnaast willen we natuurlijk altijd de band met onze klant verbeteren en daar alles aan doen wat nodig is. Als team, weet ik zeker dat we met Mattioli nog hele grote doelen kunnen bereiken.’