Xupes

Tweedehands luxe

Nu ook in Nederland: Xupes (spreek uit als ‘zoeps’). Duizenden kwalitatief hoogstaande artikelen zoals horloges, juwelen, handtassen, kunst en design online op voorraad, honderd procent authentiek, gratis de volgende dag bezorgd. Met ook een pop-up-shop met pre-owned horloges in De Bijenkorf!

Vorig jaar werd er al een showroom in Amsterdam-Zuid geopend waar naast horloges, met zorg geselecteerde pre-owned kunst, tassen en juwelen worden aangeboden. De showroom is gevestigd om de hoek van het Vondelpark en is daarmee Xupes’ eerste kantoor buiten het Verenigd Koninkrijk.

Wat is Xupes?

Managing Director Europe Arnon Kadouch: ‘Xupes is een reseller van pre-owned luxury. Wat inhoudt dat wij klanten de mogelijkheid willen bieden om de categorie luxegoederen die wij aanbieden aan te schaffen met dezelfde ervaring en waarborgen die men krijgt op het moment dat ze die producten ook nieuw kopen.’

Waarom Xupes na Engeland als eerste land in Nederland?

Arnon: ‘Allereerst omdat de Nederlandse e-commerce-markt een van de meest ontwikkelde e-commerce-markten in de hele wereld is. Nederlanders shoppen verhoudingsgewijs heel veel online. Daarnaast is Nederland een land dat zich kenmerkt ontvankelijk te zijn voor buitenlandse concepten; we hebben in dat opzicht een open-minded economie. Nederland pioniert vaak met concepten die hier gelanceerd worden, Nederlanders zijn daar wel vooruitstrevend in. Tenslotte mocht het toevallig zo zijn dat ik Nederlands ben en ik een paar jaar geleden de oprichter Joe op vakantie in Griekenland ontmoette en we op het idee kwamen Xupes in Nederland op te starten. Daar is het balletje gaan rollen.’

Waarom kiezen jullie ook voor retail in deze tijden?

‘Door het feit dat wij een e-commerce platform zijn ligt onze focus op online, maar we zien retail juist als aanvulling. De showroom die we geopend hebben in Amsterdam is geen winkel, het is een stap in het online proces. De showroom faciliteert een online aankoop. Mensen oriënteren zich online; 95 procent van het oriëntatieproces en de bestuifvorming vindt plaats achter de laptop of telefoon, de laatste vijf procent sluit je af door even langs te komen bij ons in de showroom – op afspraak. De Bijenkorf werkt anders; de traffic wordt in het warenhuis gegenereerd en dat zien wij als een apart (retail)kanaal.’

Welke merken hanteren jullie?

‘Binnen de horloges zijn het merken als Rolex, Omega, Cartier, Patek Philippe en Audemars Piguet, binnen de handtassen zijn het voornamelijk Hermès, Chanel en Louis Vuitton. En qua sieraden hebben we bijvoorbeeld Van Cleef & Arpels, Tiffany & Co. en Cartier.’

Wat is jullie doel?

‘De Net-a-Porter worden van pre-owned luxury. De reden dat ik Net-a-Porter noem is dat het toch in een keer samenvat op welk niveau we willen opereren en we al aan het opereren zijn, maar we hebben de omvang nog niet. Het is puur doorzetten wat we nu aan het doen zijn, groeien en de grootste worden in Europa. Het gaat bijzonder goed. In Nederland wordt het meteen opgepakt. De samenwerking met De Bijenkorf wordt heel positief ontvangen.’

Wat maakt jullie uniek?

‘Ik weet, heel cliché, maar dat is de samenstelling van service en kwaliteit binnen onze markt. De aandacht voor detail, net die stap verder gaan voor je klant. We hebben horlogemakers in dienst die geaccrediteerd zijn door de merken, daar investeren we ook in. Pre-owned luxury werd voorheen gedomineerd door “handelaren”. Het was een grijze markt, niet altijd even koosjer. Met de manier waarop wij het doen tillen we het naar een hoger plan. We geven ook bij elk horloge 24 maanden garantie, niemand in de markt die dat doet. We hebben een dertigdagenretourbeleid en honderd procent originaliteitgarantie. We hebben nooit een niet authentiek horloge verkocht. Alle horloges die we inkopen worden afgezet tegen een database van gestolen goederen. Op die manier zorgen we dat we altijd binnen de bonafide kant van de markt blijven. En we werken heel nauw samen met de merken zelf, want wat wij doen is in principe een aanvulling op wat de merken nu doen, namelijk die prachtige producten verkopen in de winkels. Wij zorgen ervoor dat ze hun waarde behouden door ze weer een nieuw leven in te blazen. Allemaal van die extra handvaten om de mensen een peace of mind te geven op het moment dat ze bij ons kopen.’