Businessinterview

Het succes van beautylabel MILU

Met twee ouders in de beautyindustrie kreeg Milou Happé beauty met de paplepel ingegoten. Als tienermeisje had Milou al de droom om een eigen beautylabel te starten. Die droom is in 2017 werkelijkheid geworden toen ze haar beautylabel MILU lanceerde. Een hip, vernieuwend én jong merk met de juiste dosis humor en kwalitatief goede producten voor een aantrekkelijke prijs. En met succes! MILU is de winnaar van de Dutch Beauty Award 2021 – een van de meest prestigieuze prijzen in de beautywereld. Hoe Milou haar beautybusiness zo succesvol heeft weten te maken, lees je hier.

Hoe is het idee voor MILU ontstaan?

‘Al sinds mijn tienerjaren had ik de droom om een eigen beautylabel te starten. Die werd alleen maar sterker geworden en in 2017 lanceerde ik MILU. Ik wilde graag een merk creëren waarvan alles klopt. Voornamelijk in Australië en de USA waren niche beautymerken al een geruime tijd upcoming, die een heel andere dimensie in het vertrouwde beautylandschap brengen. Ik miste dit in Nederland en dacht: dit kunnen wij ook!’

Waar komt jouw passie voor beauty en ondernemen vandaan?

‘Beauty speelt al mijn hele leven een grote rol. Na het afronden van mijn masteropleiding heb ik ruim zeven jaar fulltime in het bedrijf van mijn ouders gewerkt, maar altijd met het idee om mijn idee en droom verder uit te werken. Na ruim twee jaar onderzoek en productontwikkeling zijn we live gegaan. Het voelt nog altijd als de beste beslissing.’

Wat maakt MILU zo succesvol?

‘Wij onderscheiden ons als nichemerk in het totaalconcept; de tone-of-voice richting de consument, het design van de verpakking, kleurgebruik en de selectie van hoogwaardige en verrassende ingrediënten. Ons merk springt uit de schappen door de aantrekkelijke look-and-feel; mensen worden blij van onze producten zowel bij aankoop als tijdens het gebruik.’

Wat zijn je toekomstdromen met MILU?

‘Ik heb ambitieuze plannen en dromen. Zo wil ik binnen vijf jaar verkrijgbaar zijn bij alle grote beautyretailers in Europa. Wij zijn al goed op weg met de recente lancering van MILU bij verschillende Duitse en Franse retailers en eind deze maand ook in Spanje. Daarnaast heb ik nog veel ideeën voor nieuwe producten die ik graag aan onze range wil toevoegen. We zijn op de goede weg, maar nog lang niet op het punt waar we willen zijn. Much more to come!’

Welke tegenslagen heb je meegemaakt met het bedrijf?

‘Ondernemen is überhaupt al uitdagend, maar het ontwikkelen van een eigen cosmeticamerk brengt nog een stuk meer uitdagingen met zich mee. Wij werken met verschillende Koreaanse leveranciers wat weleens voor de nodige obstakels kan zorgen rondom de taalbarrière of de manier van werken. Maar ook het drukken van verpakkingen in de juist kleuren, wat door omstandigheden helemaal verkeerd uitpakt, brengt genoeg uitdaging met zich mee. Geen dag is hetzelfde bij ons op kantoor. Gelukkig zijn wij met het hele team flexibel en positief ingesteld. Uiteindelijk komt het altijd weer goed.’

Je beste advies voor andere ondernemers?

‘Het klinkt misschien heel cliché, maar ik heb de afgelopen jaren geleerd dat je te allen tijde je onderbuikgevoel moet volgen, en waar een wil is een weg. Ondernemen brengt veel uitdagingen en risico’s met zich mee, maar met de juiste dosis doorzettingsvermogen kom je een heel eind.’

Hoe combineer jij je privéleven en het moederschap met het runnen van een eigen business?

‘Flexibiel zijn is key, haha! Ik heb het geluk dat mijn vriend en ik het altijd gedraaid krijgen met hulp van onze lieve ouders én de crèche. Ik probeer sinds ik moeder ben geworden om mijn tijd efficiënter in te delen, zodat ik nog genoeg momenten heb om alle eerste keren met mijn zoontje Owen mee te kunnen maken.’

Wat is jouw MILU-favoriet?

‘Vorige maand hebben we met de Melting Cleansing Balm de Dutch Beauty Award gewonnen, wat echt een enorm gerenommeerde prijs is. Deze papaja-gezichtsreiniger is echt mijn favoriet en gebruik ik iedere dag. Alleen de geur is al een feestje op zich.’