Rochelle Peetoom
‘Communicatie is key’
In uitdagende tijden viert creativiteit hoogtij. Dit is de afgelopen weken meer dan ooit naar voren gekomen in de talloze manieren waarop bedrijven zich aanpassen en vernieuwen. Deze weken vraagt SPICE PR zich af hoe ondernemers de toekomst zien en wat hun tips zijn voor anderen. In deze editie Rochelle Peetoom. Rochelle is CEO van Rob Peetoom en heeft sinds april 2019 het stokje van haar vader overgenomen. Ze leidt een global business met kapperssalons op Bali, New York en Nederland.
Is je werkdag veranderd in deze periode?
Rochelle: ‘Jazeker! Ten eerste probeer ik continu met alle medewerkers in nauw contact te zijn via video calls en mag iedereen die vragen heeft of zich zorgen maakt mij whatsappen, DM’en, FaceTimen, bellen, noem maar op. Ik vind het heel belangrijk dat onze medewerkers zich gehoord voelen en betrokken zijn. We leven echt in het nu, gister en morgen, terwijl we normaliter een kwartaal vooruit plannen en uitwerken. We staan nu steeds op stand-by om flexibel en met alle macht deze crisis te managen en zetten alles op alles om Rob Peetoom hier zo gezond mogelijk doorheen te tillen.’
Beïnvloedt deze crisis jouw plannen voor de toekomst?
‘Op lange termijn niet, maar op korte termijn wel. Een maand geleden hadden we met ons managementteam een offsite meeting om goals en projecten in kaart te brengen voor onder andere dit jaar. Tegen hen heb ik nu gezegd: “Vergeet het plan, die verplaatsen we naar volgend jaar, we gaan nu precies het tegenovergestelde doen, en we zoeken het as we go uit”. Wij behouden hoop doordat we geloven dat onze klanten meteen weer gaan binnenstromen nu we weer open kunnen. We zien dat mensen in een crisis andere keuzes maken, maar naar de kapper gaan, al is dat geen primaire behoefte, ontnemen ze zichzelf niet.’
Waar zie je kansen?
‘Het is vreselijk dat we ons in deze crisis bevinden, vooral omdat het om mensenlevens gaat. Niemand had dit zien aankomen en al zijn er inderdaad kansen intern en extern, niemand heeft dit zo gewild. Op extern gebied merk je dat het consumentengedrag compleet veranderd, dus dat brengt nieuwe wensen met zich mee en kansen om die wensen waar te maken met een ander aanbod. Zoals bijvoorbeeld meer tutorials en online engagement, of at-home kits en gift cards. Intern is het voor ons belangrijk om ons personeel te blijven inspireren en informeren. Online educatie is nog nooit zo gewenst geweest en dit versterkt ook onze toekomstplannen hierin.’
Hoe ontspan je en hou je jezelf op de rit?
‘In oplossingen blijven denken, lachen met mijn team, genieten van de rust in mijn agenda en thuis spelen met nieuwe recepten voor de familie. Ik ben een stuk minder strikt op mezelf en mijn team wat betreft werken van negen tot vijf. Ook hebben we vaker dan normaal een middagborrel op kantoor. Laatst heb ik nog frozen margarita’s gemaakt voor iedereen. Ikzelf en mijn team motiveer ik om ‘s ochtends of ‘s middags een lange wandeling te maken, te yogaën in de huiskamer of te sporten in het park en van de zon te genieten.’
Heb je businesstips voor andere ondernemers?
‘Iedere ondernemer zit nu in een ander bootje denk ik. Wat bij ons vooral helpt is om alle stakeholders goed in de gaten te houden en in gesprek te gaan, zodat we hier gezamenlijk doorheen kunnen komen. Denk daarbij niet alleen aan onze klanten, maar ook onze stylisten, salonpartners, businesspartners, collega’s uit de branche, de kappersbond enzovoort. Met al deze informatie kun je feitelijke beslissingen maken in plaats van emotionele. En communicatie, communicatie, communicatie. Dat is key! Neem je personeel mee in de beslissingen en laat ook hun stem gelden. Wat ook helpt is een paar stappen vooruit te werken, schets scenario’s en kies dan per moment datgene wat het beste aansluit, zodat je sneller kunt schakelen.’