Camilla Läckberg

Power all over!

Camilla Läckberg is one of a kind. Ze staat al jaren aan de top van de Zweedse bestsellerlijst en regisseert ook de zakelijke kant van haar auteurschap als een complottheorie. En dat met het uiterlijk van een jonge Jacky Collins, de bestsellerschrijfster uit de jaren ‘80. ‘Ik verlangde terug naar die jaren ‘80, maar dan in een modern jasje waarin de vrouw de touwtjes in handen heeft.’ Wereldwijd heeft Camilla 23 miljoen boeken verkocht, waarvan twee miljoen in Nederland en heeft ze het bedrijf Invest in Her opgezet om vrouwen in het zakenleven bij te staan.

Schrijven doet Camilla thuis onder schooltijd, gewoon in haar pyjama. ‘Wat niet veel mensen van mij weten is dat ik gewoon het liefste thuis ben en gek doe met mijn kinderen. Ik dans dan een beetje rond in een roze huispak met konijntjes erop. De kinderen vinden dat geweldig en vragen zich soms af wie hier nou het grote kind is.’ Camilla heeft een prachtige patchwork family met vier kinderen van drie mannen. ‘In Afrika zeggen ze altijd: “It takes a whole village to raise a child” en dat klopt ook. Oma’s, tante’s, vaders, leraren, nanny’s en vrienden vormen mijn vangnet om alles op rolletjes te laten verlopen betreft de opvoeding van de kinderen. Ik schrijf onder schooltijden, maar eigenlijk is mijn hoofd altijd aan het werk, want een boek is nooit af. Creativiteit stopt nooit.’

Het nieuwe boek ‘Gouden Kooi’ is anders dan de politiethrillers van Camilla en speelt zich af in de mondaine society van Stockholm. ‘Ik liep al heel lang met dit idee voor “Gouden Kooi” in mijn hoofd en ik was na de Fjällbacka-reeks even toe aan iets anders. In de jaren ‘80 waren auteurs als Judith Krantz, Sidney Sheldon en Jackie Collins mijn grote voorbeelden en dat soort boeken mis ik soms. Fay Weldon was mijn favoriete schrijfster met het boek “The Life and Loves of a She-Devil”, dat heb ik meerdere keren gelezen. Bij het herlezen van het boek vroeg ik mij af wat een moderne vrouw zou doen in zo’n situatie en hoe ze precies wraak zou nemen. Een paar jaar geleden besloot ik dat het tijd was om dit idee ook echt uit te schrijven tot een boek. De naam van mijn hoofdpersonage Fay is daarmee ook een hommage aan de schrijfster.’   

De auteurs van weleer waren sterke vrouwen die een lans braken voor vrouwen om hun eigen geld te verdienen en zelfstandig te opereren. ‘In de tijd van Jackie Collins en series als “Dallas” en “Dynasty” verdienden vrouwen kapitalen en lieten ze zich afbeelden als powervrouwen aan de rand van een zwembad. Tegenwoordig zie ik dat niet meer en dat vind ik zonde. Mijn dochter is nu vijftien en ze moet weten dat je met hard werken en een sterke visie je kunt bereiken wat je wilt. Door social media en vooral Instagram krijgen ze een heel vertekenend beeld dat je met mooi zijn en halfnaakt poseren in je badpak al heel succesvol bent. Onzin. Ik vind dat jonge vrouwen juist hun hersens moeten gebruiken, voor zichzelf moeten opkomen en zelfstandig hun plan moeten trekken. Tegenwoordig kun je alles bereiken, the sky is the limit.’

De bedrijfseconoom van weleer heeft nog steeds de touwtjes en financiën sterk in eigen handen. ‘Bij alles wat ik doe komt mijn economische achtergrond van pas. Ik ben me zeer bewust van de commerciële kant van schrijven en ik ben ook blij dat ik die kant in me heb. Ik heb soms medelijden met auteurs die alleen creatief zijn en niet zakelijk. Ik zie mijn boek echt als een product met een sterk marketingverhaal, anders is het zonde.’

Voor Läckberg, met een verleden in marketing, is het niet meer dan logisch om bij iedere stap in het proces betrokken te zijn. ‘Ik ben echt een control freak en laat liever dingen niet over aan iemand anders. Ook de cover wilde ik anders dan een typische thriller zodat het de nieuwsgierigheid van de lezer opwekt. En het wordt goed ontvangen in alle landen.’

Haar grote droom is dat ‘Gouden Kooi’ succesvol is in Amerika en verfilmd wordt in Hollywood. ‘Dat zou voor mij het ultieme succes zijn. Daar werk ik hard voor en daar hoop ik op. Maar je moet niet vergeten dat ik al gelukkig ben zolang ik kan schrijven en daar mijn brood mee verdien. Als mijn boeken niet zouden verkopen, zou ik stoppen en wat anders gaan doen.’ Gelukkig is dat niet het geval en verslinden lezers haar boeken wereldwijd. ‘Dat geeft me een enorme motivatie en voor mij is het belangrijk dat het verhaal geloofwaardig is. Dat de lezer van de personages gaat houden en meeleeft. Een echte boodschap zit er niet echt in, behalve dat je als vrouw sterker bent dan je denkt. Ik schrijf om te entertainen en de lezer mee te nemen in een andere wereld.’

Op zakelijk vlak zit Camilla ook niet stil en komt op voor de belangen van andere vrouwen. Samen met haar beste vriendin Christina Saliba zette ze het bedrijf Invest in Her op om vrouwen in het zakenleven bij te staan, door te investeren in hun bedrijven en start-ups. ‘Ik heb enorm veel geluk gehad in mijn eigen carrière. Toen ik zelf de veertig passeerde, gingen mijn ogen open hoeveel ongelijkheid er is in het zakenleven voor vrouwen. Daarom wilde ik iets terugdoen, zeker om de toekomst van mijn eigen dochters ook veilig te stellen. Ik vind dat vrouwen gelijke rechten en salarissen als mannen moeten hebben en daarom investeren wij in bedrijven waarin we geloven.’  

Degene die het meeste indruk op Camilla heeft gemaakt is Astrid Lindgren: ‘Ze is mijn absolute held, zeker na het zien van de film die net uit is in Zweden. Ze was een sterke vrouw, maar ook een geweldig verhalenverteller. Haar verhalen zullen generaties lang doorverteld worden en eigenlijk was zij ook dat gekkie die in haar roze pyjama door de huiskamer danste.’

Tekst Esther Kreukniet
Fotografie Magnus Ragnvid, The House of Books