Pleasurements

Ondernemen tijdens de coronacrisis

Horeca en een aantal winkels zijn door het coronavirus momenteel gesloten, waardoor consumenten zich concentreren op online shoppen. De omzet van de luxe, erotische concept store Pleasurements in Amsterdam groeit met 91 procent dankzij hun webshop. Het regulaire winkelbezoek neemt af, maar de vraag in de webshop naar erotische items is groter dan ooit.

Rebecca van der Wurff (34) richtte tien jaar geleden Pleasurements op: een exclusief merk en (e)-boetiek met erotische couture voor vrouwen. Van der Wurff licht de huidige ontwikkelingen in de markt toe: ‘We zien een stijging in de vraag naar onze producten via de webshop. Het vooruitzicht van een lange tijd thuisblijven met een partner zorgt ervoor dat stellen nieuwe manieren uitvinden om de tijd goed te benutten. Wij kunnen de vraag op het moment nauwelijks aan. In vergelijk met vorig jaar heeft de online shop van Pleasurements een omzetgroei van 91 procent. Onze webshop bestaat dit jaar tien jaar, en we hebben de laatste jaren een stabiele omzet. We zien vooral een stijging in verkoop van de meer erotische items. En een vraag naar intieme, verzorgende producten zoals massageolie. We verwachten ook een nieuwe voorraadlevering. Bovendien introduceren we nu ook bewust een nieuw merk – Slow Sex, met diverse soorten oliën, om in te spelen op de veranderde vraag.’

Hoe ben je begonnen tien jaar geleden?

Rebecca: ‘Online, ten tijde van de vorige economische crisis, vanuit de woonkamer. Vijf jaar later heb ik de winkel geopend. En sinds drie jaar maken we ook eigen collecties.’

Hoe kwam je op het idee?

‘Uit gemis naar erotische, maar wel stijlvolle, luxe lingerie. Om mijn relatie spannend te houden, ging ik tien jaar geleden op zoek naar erotische lingerie en accessoires. Het aanbod erotische lingerie was in die tijd ‘goedkoop ogend’ en allesbehalve verfijnd. En het lingerieaanbod bij de speciaalzaken, was erg behouden. Ik had al de wens om te ondernemen en door de ontdekking van het gebrek aan luxe erotiek, werd Pleasurements geboren.’

Wat dacht je omgeving daarvan destijds?

‘Mijn directe omgeving, zoals goede vrienden en familie, vond het heel leuk voor me. En passend. Maar ik zat in die tijd ook nog op school en aldaar werd preuts gereageerd.’

Tijdens de crisis wordt er heel veel meer besteld; hoe denk je dat dat komt?

‘Er wordt vooral ook anders besteld. Veel meer body’s, playsuits en jurkjes. Vooral gewaagde items. En bijproducten zoals een massagekaars of stimulerende gel.’

Lock down, but dress up’

Hoe ga je te werk in deze crisistijden nu jullie het juist zo druk hebben?

‘Wij hebben onze winkel bewust half maart al gesloten om ons steentje bij te dragen aan de maatschappij. Hierdoor heeft het winkelpersoneel ook volop de tijd en focus om de webshop te kunnen helpen met de online drukte.’

Wat voor veranderingen zie je vooral momenteel plaatsvinden in jullie business?

‘De grootste verandering is met name dat nu alles meer is gericht op ‘erotiek’, qua design en qua materialen.Dus meer gewaagde stoffen, zoals doorschijnend mesh en vegan leather. En het design is meer open, zoals een open slip en een cuploze bh – ouverts noemen wij ze.’

Heb je tips voor de thuisblijvers?

‘Werk in blokjes van bijvoorbeeld zestig of negentig minuten, als je thuis werkt. In dat blokje werk je heel geconcentreerd, maar als dat blokje voorbij is, mag je even lekker ontspannen. Alleen of met elkaar, als je samenwoont. Ontspanning na inspanning. Jezelf en elkaar steeds belonen. (Mini)pauzes worden leuk! We hebben ook een unlock love box geïntroduceerd, hierbij zitten spannende opdrachten en vragen… perfect voor deze minipauzes.’

Hoe hou je het spannend als je 24/7 op elkaars lip zit – ook met eventueel kinderen thuis?

Lock down, but dress up. Verslons niet. Draag mooie lingerie en verzorg jezelf goed, dan voel je je beter. Verleid elkaar, raak elkaar tussendoor wat langer aan, laat een hint zien van je lingerie. Maak gretig gebruik van de minipauzes met elkaar… En in verband met de kids: die moeten op een gegeven moment toch naar bed… ;)’