O My Bag

0% korting tijdens Black Friday!

0% korting tijdens Black Friday! Nee, het betreft hier geen typefout. Het Nederlandse tassenmerk O My Bag besluit het dit jaar namelijk volledig anders te doen. Eerder doneerde het label de Black Friday-inkomsten aan sociale doelen, maar dit jaar slaat het merk de populaire uitverkoop volledig over. Waarom? De Black Friday-trend die het consumentisme stimuleert, past niet bij de waarden van het merk. In plaats van iets nieuws te kopen, motiveert O My Bag haar kopers juist om iets terug te geven.

Het merkt moedigt consumenten aan om hun oude O My Bag-items die zij niet meer gebruiken terug te geven. Zo krijgen de tassen en accessoires een nieuw leven én ontvangen deelnemers in ruil daarvoor een cadeaubon van €25. O My Bag doet vervolgens haar best om iemand anders blij te maken met een pre-loved tas.

Met deze nieuwe benadering van ‘Green Friday’ stimuleert O My Bag het verkopen en kopen van tweedehands items. Het merk ziet het als een geweldige optie om de ecologische voetafdruk te verkleinen. Daarnaast zorgt het ervoor dat kwalitatieve tassen en accessoires die nog een ronde mee kunnen, niet onder een laagje stof in de kast blijven liggen.

En hoe zit het dan met de donatie?

In voorgaande jaren toverde O My Bag de online uitverkoop Black Friday om tot Green Friday. Op deze dag doneerde het merk haar Green Friday-inkomsten aan sociale-impactprojecten in India. Vanaf dit jaar heeft O My Bag besloten om zich iedere dag op dit doel te richten. In plaats van eenmalig campagne te voeren, doneert O My Bag 1% van de jaarlijkse inkomsten aan sociale projecten op het gebied van duurzaamheid en empowerment van vrouwen en onderwijs in India. Dit betekent dat elke O My Bag-aankoop bijdraagt ​​aan positieve verandering.

De missie ‘Changing the world, one bag at a time’ staat al sinds de oprichting van het merk centraal. Het merk ontving daarvoor kortgeleden het prestigieuze B Corp-certificaat. Dit bevestigt dat een bedrijf transparant, ethisch en duurzaam opereert.

Over O My Bag

Eigenaresse Paulien Wesselink begon 10 jaar geleden als pionier in fair fashion met een reis naar India. Haar missie is even simpel als ambitieus; changing the world, one bag at a time. Zo gemakkelijk bleek dat niet. Duurzame partners vinden was moeilijk, maar ze vond uiteindelijk productiepartners die de makers van goede werkomstandigheden voorzien. Ook ontdekte Wesselink de mogelijkheden voor milieuvriendelijker gelooid leer. Inmiddels zijn de tassen van O My Bag niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Het assortiment groeide van 5 naar meer dan 100 tijdloze ontwerpen. O My Bag ontwikkelde zich in de tussentijd tot een internationaal fair fashion-merk – met 18 medewerkers en 287 verkooppunten – verspreid over 28 landen. De komende jaren gaat O My Bag doen wat nodig is om het toonaangevendste fair fashion-merk van de wereld te worden. Met het reduceren van de eigen footprint, het nog verder verbeteren van de supply chain en een toegewijde focus op women empowerment, wil O My Bag in 2030 meer dan 100.000 levens positief beïnvloed hebben. Een ander doel is het creëren van werk voor vrouwen in hogere posities, voornamelijk in het productieland India.