Daniëlle Cathari

Ondernemen tijdens de coronacrisis

In uitdagende tijden viert creativiteit hoogtij. Dit is de afgelopen weken meer dan ooit naar voren gekomen in de talloze manieren waarop bedrijven zich aanpassen en vernieuwen. Deze weken vraagt Spice PR zich af hoe designers omgaan met de huidige situatie en wat dit betekent voor hun creatieve proces. Designer Daniëlle Cathari aan het woord.

Wat lees je en kijk je?

Daniëlle: ‘We zijn momenteel in de conceptfase van een kunstproject. Hiervoor doe ik veel research naar onze rol als mens en doel in een wereld die steeds digitaler wordt. Zo heb ik onlangs weer een aantal films bekeken waaronder ‘The Matrix’, ‘Inception’, ‘Interstellar’ en ‘Memento’. Zo kwam ik ook weer het werk van Carl Sagan tegen. Als je geïnteresseerd bent en meer zou willen weten over astronomie, astrofysica en kosmologie dan is het het zeker waard hem even op te zoeken.’ 

Hoe zorg je dat je mentaal en fysiek fit blijft?

‘We proberen zoveel mogelijk het normale leven voort te zetten. Nu we thuiswerken, beginnen we daarom elke dag met een video call. We nemen de to do’s van de dag door en zien elkaar dan ook even. Ik denk dat het namelijk ook belangrijk is wel nog zo veel mogelijk je normale sociale contact te blijven houden, uiteraard digitaal. Verder is het met thuiswerken ook erg belangrijk een ritme aan te houden en uiteraard niet vergeten te pauzeren! Voor beweging en om een frisse neus te halen, loop ik graag ‘s avonds nog even een rondje.’ 

Heb je nieuwe hobby’s ontwikkeld?

‘We hebben het – gelukkig – nog erg druk, dus nog geen tijd gehad om nieuwe hobby’s te ontwikkelen. Ik mis het keramieken – wat al een hobby van mij is – wel heel erg! Gezien de keramiekstudio nu natuurlijk gesloten is, ben ik wel thuis nog aan het werk met klei. Zodra het allemaal voorbij is kan ik deze werken dan gewoon verder afmaken in de studio.’

Beïnvloedt deze crisis jouw creatieve proces?

‘Het beïnvloedt zeker veel processen waarvan ook het creatieve proces. De crisis zorgt wel voor een uitdaging en zoals elk ander bedrijf, zoeken we naar creatieve oplossingen. We worden hier ook meer vindingrijk van, waarvan ik denk dat we het beste eruit moeten proberen te halen.’ 

Hoe zie je de toekomst van mode?

‘Mode is een manier om jezelf uit te drukken, een expressie die voortkomt uit creativiteit omringd door maatschappelijke factoren. Mode zal dus altijd in beweging blijven en zich aanpassen aan de tijd en de tijdsgeest. Door middel van kleding en mode kan men zich ook identificeren met een bepaalde levensstijl en ik denk dat vooral nu de behoefte naar kwaliteit en duurzaamheid alleen maar zal groeien. Mensen denken beter na over hun aankopen en de merken worden daardoor meer gemotiveerd om creatiever te gaan denken en kritischer te gaan kijken naar de keuzes en manieren binnen het bedrijf.’