Juwelenportret

De eeuwenoude schatten van Van Gelder Indian Jewellery

De zussen Noelle en Fleur van Gelder staan aan het roer van Van Gelder Indian Jewellery. De Bossche zussen zijn gespecialiseerd in Indiase juwelen en bestieren de business vanuit hun hoofdkantoor, ook wel liefkozend een stadpaleisje genoemd, in Den Bosch. Zus Fleur neemt de creatieve kant voor haar rekening en Noelle het overige. Met respect voor het ambacht en de selfmade business door hun moeder namen de zussen het bedrijf over. Met de komst van een eigen contemporary collection groeit hun markt en vinden zij zich opnieuw uit door in tijden van crisis dichtbij henzelf en de mens achter de consument te blijven.

Fleur en Noëlle van Gelder

Noelle, wat is je eerste herinnering aan juwelen?

‘Toen onze moeder Bernadette in de jaren tachtig voor het werk van haar toenmalige echtgenoot meereisde naar India was het liefde op het eerste gezicht. Zij bracht prachtige juwelen mee naar Nederland en wij zaten dan thuis in onze pyjamaatjes te wachten op haar. Zij liet ons foto’s zien van haar reizen om ons te leren hoe je deze juwelen draagt. Zij leerde ons van kleins af aan kwaliteit te bepalen door vasthouden en aanraken, gewicht leren kennen en met ogen dicht over emailleringen te aaien. En nóg verder terug in de tijd ging ik eens als klein meisje de deur uit met een prachtige smaragden Cartierbroche met een grote B van Bernadette. Volgens mij zat de liefde voor juwelen er bij mij al heel vroeg in. Fleur en ik studeerden beide kunstgeschiedenis, maar de beste opleiding die wij kregen is van onze moeder.’

India is de kern van jullie merk.

‘Ja, wij zijn een specialist in oude juwelen uit India. Dat is waarom mijn moeder het bedrijf is gestart. Fleur en ik spraken al gauw uit dat we het bedrijf wilden voortzetten. Onze moeder gaf ons altijd mee dat we dat ook moesten verdienen en niet enkel omdat we haar dochters zijn. Fleur en ik hebben het ons eigen gemaakt. Iets wat al staat is als opvolger een uitdaging om te behouden op dat niveau. Naast de heritage collection wilden wij ontzettend graag een tastbare vertaling maken van deze oude juwelen uit India door onze westerse ogen. We hebben de vele aspecten uit de Indiase cultuur en architectuur vertaald naar een eigen contemporary juwelencollectie.’

Kun je meer vertellen over jullie heritage jewellery?

‘Er ligt een behoorlijk fundament van investering aan ten grondslag. Soms krijg ik ter ore dat een bepaalde armband misschien te koop wordt aangeboden door een familie in India, maar dat kan weleens drie jaar duren voor we überhaupt om de tafel kunnen om die armband te kopen. Dat is een reis, je moet de cultuur begrijpen en geduld hebben, we bewegen ons binnen de hoogste lagen van de Indiase samenleving. Binnen die collecties vinden wij onze stukken. We begrijpen en respecteren de cultuur en de manier van aankopen. De verkoper heeft vaak het geld helemaal niet nodig. Het gaat om een heel stuk ceremonieel. Je bent op elkaars huwelijken en viert de komst van elkaars kinderen. Deze manier van werken vraagt om veel tijd en aandacht. Het gaat vooral over the art of the deal door de kunst van het contact te verstaan en respecteren. Zo bouwen we heel gestaag de heritage-collectie.’

Wat staat er nog op de wishlist om aan te kopen voor de heritage-collectie?

‘Er is een prachtige diamanten broche welke niet heel gemakkelijk te dragen is, maar het zit in mijn hart. Het is een kleine broche en heeft prachtige oude roos geslepen diamanten. Het was decoratie voor aankleding van kinderen aanwezig tijdens een huwelijksceremonie. Het is geëmailleerd aan de achterzijde, dat zie je heel vaak bij oude juwelen uit India. Ik denk dat ik nog even geduld moet hebben haha.’

Aan welk juweel van jezelf heb je bijzondere herinneringen?

‘Ik draag iedere dag juwelen. Onze grootmoeder zei: “meisjes, wanneer je gaatjes in je oren hebt, draag dan ook altijd oorbellen in want je gaat niet met blote oren naar buiten.” Er is één gouden medaillon dat ik van mijn vader en moeder heb gekregen welke ik áltijd draag. Drie jaar geleden is onze vader overleden. En omdat ik hem zo ontzettend mis, is dit collier me ontzettend dierbaar.’

Welk moment in je carrière zal je niet snel vergeten?

‘De overname van het bedrijf met Fleur. Ten tijde van die overname kreeg Fleur een ongeluk. Ze werd overlopen door een van onze paarden. Ze liep een hersenbeschadiging op en toen veranderde ons hele leven. Zowel privé als zakelijk. Fleur heeft ruim drie jaar gerevalideerd. Ze heeft het heel goed gedaan en we zijn enorm trots op haar naast dat het een verdrietige periode was. Zelfs toen hebben we onze mogelijkheden geherdefinieerd. Doordat een deel van haar hersenen zo beschadigd was, ontwikkelde het deel van de creativiteit zich steeds meer. Door semi per ongeluk haar schetsboekje op haar nachtkastje achter te laten triggerden we haar om te creëren. Nu zijn we dertien jaar verder en ontwerpt Fleur de meest waanzinnige juwelen. Fleur vindt de ruimte binnen haar eigen mogelijkheden. Helaas is ze er meestal niet bij omdat ze dat gewoon niet kan, maar wij hebben door de tijd heen een voor ons werkende vorm gevonden. We kijken naar wat er wél is en kan. Daar zijn we heel dankbaar voor en trots op. Gezien haar beperking en kwetsbaarheid zijn we ons heel bewust van de verworvenheden! Het is nooit vanzelfsprekend.’

Hoe heeft de pandemie jullie bedrijfsvoering beïnvloed en hoe gaan jullie hiermee om?

‘Naast dat het ontzettend veel mensen op een verschrikkelijke manier raakt vind ik het ook een heel interessante tijd. Ons bedrijf was online al goed ingericht en dat bewees zichzelf opnieuw tijdens lockdown. De toenemende ‘schermtijd’ gaf ons ook een verlangen back to basic te gaan. We schreven onze klanten en relaties brieven en deelden mooie verhalen en geschiedkundige informatie. We konden die periode ook gebruiken om te reflecteren. Daar groeien dan weer mooie, nieuwe initiatieven uit. Ook dat hebben we geleerd van India. Het principe van karma.’

Tekst Kristina Bozilovic