Juwelenportret

De romantiek van BIGLI

Al ruim vijfentwintig jaar verleiden de juwelen met Italiaanse allures van het Belgische merk BIGLI. In haar fijne atelier, omringd door de natuur en haar geliefde paarden, ontwerpt Laurence Arens samen met haar man Thierry Spitaels aan haar zijde kleurige, elegante, verfijnde ringen met edelstenen in roségoud. Ontstaan vanuit liefde brengt het koppel met hun prachtige creaties het perfecte huwelijk tussen Italiaanse frivoliteit en de Noorse strakheid.

Hoe is de liefde voor juwelen en het begin van Bigli ontstaan?

‘Het is begonnen met de liefde voor mijn man! Op dertigjarige leeftijd leerde ik mijn huidige man kennen, die al lang actief is binnen de juwelensector. Toen hij zijn legerdienst had afgerond – dat moest nog in die tijd – begon hij met het importeren van juwelen uit Italië om dit te verkopen in de Benelux. Hij zat dus al in de business, net als zijn zus die was getrouwd in Italië en haar man kwam uit een diamantairfamilie. Toen ik hem leerde kennen heb ik hem vrij snel voorgesteld om samen een eigen merk te creëren. Dat was vrij nieuw in die tijd, want vijfentwintig jaar geleden was de wereld van juwelen anders, in die zin dat je een paar grote merken had in de juwelenwereld maar het grootste deel aan juwelen werd naamloos verkocht. Ik bedacht de collecties en Thierry was voornamelijk verantwoordelijk voor de productie in Italië, het management en de uitbreiding van het merk. Ook al kenden we elkaar nog maar net, samen een eigen merk bouwen voelde heel natuurlijk. Het was een ingeving waar nooit aan getwijfeld werd. We just go with the flow!’

Wat is je eerste herinnering van juwelen?

‘Die gaat terug naar mezelf als klein meisje, veel spelend in de natuur en een grote fan van paarden, ik ben dol op deze beesten. Mijn moeder was fotomodel en doordat ze veel moest reizen was ze niet altijd thuis. Ik kan me nog goed herinneren dat ze een prachtig juweel had dat bijna ondraagbaar was, zo mooi. Die armband had een paardenkop die volledig in goud was uitgehouden. Op zeer bijzondere gelegenheden deed ze deze armband om, het was een enorme eyecatcher. Als kind keek ik er vol bewondering naar en dacht: als ik later groot ben, wil ik dat ook dragen. Ook al was het eigenlijk een ondraagbare armband…’   

Waar hecht je veel belang aan tijdens het ontwerpen van Bigli-juwelen?

‘Bigli is als het ware een verlengstuk van mijn manier van denken. Ik doe vrijwel alles op basis van intuïtie. Ik geloof heel erg in universele energie en als je ervoor open staat, komt dat wat je wenst vanzelf naar je toe. Nu ik er zo over nadenk, denk ik dat de herinnering van mijn moeders armband, die vaker in de koffer zat dan om haar pols, ervoor heeft gezorgd dat ik vind dat elk juweel draagbaar moet zijn. Juwelen moet je elke dag aan kunnen doen. Daarom ontwerp ik vanaf dag één enkel juwelen die draagbaar, comfortabel en tijdloos zijn. Het is door de eenvoud en draagbaarheid dat we lijnen hebben die het al tien, vijftien jaar onwijs goed doen en die even actueel blijven. Daarnaast hebben we in die vijfentwintig jaar nooit concessies gemaakt in kwaliteit. Een juweel moet deel uitmaken van jezelf en het moet kunnen evolueren met je leven. Binnen dat plaatje past enkel topkwaliteit, dus we gaan altijd voor diamanten en goud van de beste kwaliteit. ‘

Op welke collectie ben je het meest trots?

‘Als we aan een collectie beginnen, gaat dat dikwijls gepaard met belangrijke momenten in het leven. Zo heb ik een hangertje met “Milla” eraan. Toen mijn dochter zwanger was wilden we graag een nieuwe collectie ontwerpen dat vernoemd is naar haar kind. De sprankelende lach en de levenslust van mijn kleindochter Milla en daarna mijn tweede kleindochter Lilly, inspireerden me om de Milla- en Lilly Bloom-collecties te ontwerpen. Nog nooit heb ik hun juwelen afgedaan! Ik heb ook een collectie gemaakt ter ere van mijn moeder. Mijn moeder was fotomodel in de jaren zeventig en haar stijl en houding waren altijd een grote inspiratiebron. Zelfs in haar laatste jaren zag ze er vijftien jaar jonger uit, ze was topfit en superenergiek. De Nicki-collectie is een ode aan mijn moeder en doet de glamoureuze seventies herleven. Sterke vormen, een extraverte geest en natuurlijke kleurstenen met een uitzonderlijke intensiteit zijn de basis van deze collectie. Precies zoals mijn moeder was.’

Op welk moment in je carrière ben je het meest trots?

‘Dat heeft met Baselworld te maken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik heel lang mijn man heb “geremd” om te groeien met het merk, want ik was al heel content met hoe het nu ging en de natuurlijke groei van het merk. Ons mooie bedrijf, de fijne groep mensen om ons heen en de prachtige juwelen die we maakten hier in ons atelier maakten mij al heel gelukkig. Tot we onze eerste beurs in Basel hadden gedaan. Ineens kwam ik uit mijn serene “bubbel” waarin ik in rust aan mijn collecties werkte en zag ik met eigen ogen hoe heel de wereld met volle aandacht onze collecties bewonderden. Mensen uit Mexico, Japan, Amerika, noem maar op, vertelden me hoe fantastisch ze het vonden. Dat was voor mij echt een wauw-moment. Ik wist hoe geliefd het merk al was in de Benelux, maar dat er internationaal ook zo’n interesse was, was hartverwarmend voor mij.’

Wie zou je graag nog een Bigli-juweel zien dragen?

‘Koningin Máxima en koningin Mathilde. Beide persoonlijkheden zijn heel anders en toch vind ik het bij hen heel passen. Het zijn vrouwen met karakter die hun “rol” heel goed spelen en enorm veel empathie hebben.’

Tekst Marjolein de Wit