Juwelenportret

Iconische sieraden door Begum Khan

Je kent de charmante sieradenontwerper Begum Kiroglu misschien beter onder de naam van haar merk: Begum Khan. De Turkse ontwerpster groeide op tussen de pracht en praal van Ottomaanse kunst en antiek. Geboren in een familie van Ottomaanse antieke kunstverzamelaars, leerde Begum al vroeg de herkomst van speciale stukken en de verhalen achter kunst en antiek kennen. Tradities en gebruiken waren verweven in haar opvoeding. Een solide basis voor een leven vol creatie en diepgang. Dit jaar is het tien jaar geleden dat Begum haar merk begon met een paar manchetknopen die ze maakte voor haar broer die ging trouwen. Bij gebrek aan wat ze zocht als cadeau, maakte ze ze zelf. Haar creaties vormen nu een complete lijn van hoogwaardige juwelen van traditionele kwaliteit en vakmanschap. Geïnspireerd door haar passie voor oosterse culturen. Zelf behaalde ze haar masters in Chinese cultuur en kunst aan de Fudan Universiteit in Shanghai. Opvallende, tijdloze stukken maakt ze. Een absolute must-have voor dit jaar. Begum vertelt zelf meer over haar merk vanuit haar pas geopende boetiek in Istanbul.

Begum, wat is je eerste herinnering aan sieraden?

‘Ik herinner me dat ik als kind met de sieraden van mijn moeder en grootmoeder speelde en ik herinner me dat ik er hoofdsieraden van maakte. Ik deed kettingen om mijn hoofd en creëerde kapsels met ringen en broches. Zoals elk klein meisje vond ik het heerlijk om met sieraden en kleding te spelen. Ik experimenteerde ook met kleding, maakte een jurk van een sjaal of gebruikte het als een tulband en speldde er broches op. Ik had altijd een andere visie op de klassiekers. Als ik nu naar mijn sieraden kijk, dan gebruik ik klassieke vormen en designtechnieken, maar op een of andere manier op een ongebruikelijke manier.’

Je gebruikt verschillende dieren in je ontwerpen. Waar komt de liefde hiervoor vandaan?

‘Ik hou van dieren. Ik geloof dat alles in de natuur schoonheid heeft. Als we iets in de natuur als lelijk ervaren, zoals vliegen van stekelvarkens, dan wil ik ze juist op een mooie manier laten zien. Mijn favoriete dier is een scarabee. Het is een bizar dier, het heeft een bizarre vorm. Ze zijn zo mooi en ik hou van de manier waarop ze bewegen. In de oude Egyptische religie was de scarabee ook een symbool van onsterfelijkheid, opstanding, transformatie en bescherming. Dus ook deze mythologie en oude cultuur trekken me aan in dit beestje.’

Van wie heb je je ontwerptalent en oog voor schoonheid?

‘Ik heb geen formele ontwerpopleiding genoten. Ik denk dat mijn oog voor schoonheid voortkomt uit invloeden uit mijn kindertijd en van mijn familie. Ik kom uit een familie van Ottomaanse kunstverzamelaars, dus als kind namen ze me mee naar veilinghuizen en rommelmarkten. Dus ik ben altijd omringd geweest door dat soort schoonheid. Als kind ging ik heus liever naar Disneyland! Maar hoe meer je dat soort kunst en schoonheid ervaart, hoe meer je een getraind oog voor schoonheid ontwikkelt. Mijn broer en ik werden zo op een organische manier opgeleid door onze familie die ons de achtergrondverhalen vertelde over de kunstwerken die onze familie verzamelde. Mijn oom is tevens een Ottomaanse kunstexpert en een gepubliceerde auteur. Hij geeft ook les in het British Museum. In mijn tienerjaren bracht ik veel tijd met hem door en ik deel nog steeds een huis met hem. Dus hij is ook een goede mentor voor mij.’

Welk juweel is voor jou het belangrijkst?

‘Ik heb er een paar die belangrijk voor me zijn. Te beginnen met de manchetknopen die ik voor mijn broer heb gemaakt. Hij ging trouwen en ik kon niet vinden wat ik zocht, dus heb ik ze zelf ontworpen. Wat het begin bleek van mijn eigen merk. Ook mijn eerste twee designs, de schildpad en de scarabee, zijn nog steeds favoriet in verschillende varianten. De schildpad- en scarabeebroche zijn mij tot op de dag van vandaag nog steeds zeer dierbaar. En de verlovingsring van mijn grootouders. Iemand sieraden geven is heel romantisch. Als je sieraden cadeau doet of als sieraden een erfenis zijn, gaat dit meestal gepaard met een mooi verhaal, wat het des te dierbaarder maakt.’

Welk moment in je carrière vergeet je nooit meer?

‘Vele momenten! Ik herinner me dat Vogue Italy me in de Vogue New Talents-lijst opnam, dat was een bijzonder moment. In het eerste jaar dat ik met Begum Khan Jewelry begon, kreeg ik meteen verzoeken van luxe warenhuizen als Lane Crawford en Harvey Nichols om mijn collectie te laten zien. Mijn eerste samenwerking met het merk Aquazzura was een mooi moment en de opening van mijn eerste boetiek vorig jaar was een gelukkig moment. En natuurlijk de eerste keer dat ik mijn ontwerp op straat bij iemand zag. Dat was fantastisch!’

Waar komt je fascinatie voor Ottomaanse en Chinese rijken vandaan?

‘Ik ben geboren en getogen in Istanbul en mijn familie omarmt hun cultuur echt en heeft ons veel geleerd. Ze zijn trots op hun tradities en gewoonten. Ik denk dat dat een belangrijke invloed is geweest op mijn liefde voor het Ottomaanse rijk. En wat China betreft, ik heb een fascinatie voor de meeste oosterse culturen zoals de cultuur van Iran, India, Japan en Thailand. Ik ben een echte oriëntalist en gefascineerd door de oudheid en antieke culturen. Het Ottomaanse rijk en het Chinese rijk zijn de oudste rijken die we kennen. Deze eeuwenoude rijken komen met een enorm erfgoed aan langdurige kunst en traditie en dit is wat culturen interessant maakt. Tijdens mijn studententijd reisde ik naar Azië en ik verbleef twee maanden in China voor een cursus Mandarijn. Ik besloot te blijven, in plaats van mijn master te volgen aan de universiteit van Oxford, tot grote afkeer van mijn familie. Ik ging nog steeds voor mijn masters, een master in Chinese cultuur aan de Fudan University. Bijna tegelijkertijd begon ik het merk Begum Khan, dat ik toen niet als een echt merk en bedrijf zag, maar het werd zo populair in twee jaar tijd dat ik terugging naar Istanbul en hier ben ik en run ik mijn eigen sieradenmerk!’

Welk sieraad is momenteel jouw favoriet?

‘Meestal is mijn meest recente design mijn favoriet. Als ik iets nieuws zie, word ik zo opgewonden. Alles begint bij mijn verbeelding. En als ik uiteindelijk mijn verbeelding om mijn pols of in mijn oor zie, word ik echt blij. Van een droom iets tastbaars te maken. Dat gevoel is als een high van een drug.’

Wanneer bedenk jij de beste ontwerpen?

‘Eigenlijk als ik slaap. Ik zie inspiratie in mijn dromen. Het komt op verschillende manieren in een verhaallijn voor. En reizen en lezen is geweldig omdat het veel deuren opent en de mensen die ik ontmoet me inspireren. Soms kan ik niet geloven hoeveel de mensheid heeft bereikt als ik naar prachtige gebouwen of oude schilderijen kijk.’

Je produceert alles in Turkije.

‘Ja, alles wordt met de hand gemaakt in een klein familieatelier. Wij werken al jaren met oude ambachtslieden en gebruiken klassieke designtechnieken. Het gaat minder om technologie en meer om menselijke input en handwerk. Dit geeft karakter aan de juwelen. Door deze menselijke toevoeging is geen enkel item exact identiek.’

Wat heb je geleerd van de pandemie?

‘Ik denk dat iedereen heeft geleerd wat hij of zij moest leren. Iedereen heeft een persoonlijke les geleerd. Ik heb geleerd spontaner te zijn. Als je een bedrijf runt, word je een beetje een controlefreak. En het afgelopen jaar zijn we door de effecten van de pandemie de controle verloren en moesten we spontaner beslissen, sommige dingen loslaten, en ons aanpassen. Het was een vreselijke tijd vanwege al het lijden, maar tegelijkertijd hebben we veel geleerd. Ik heb ook het belang van een goed team geleerd. Met een goed team kun je elk probleem oplossen, zelfs als je een bedrijf runt midden in een pandemie.’

Hoe zie je de toekomst van je merk?

‘Ik ben erg vrijgevochten en denk nooit commercieel. Ik zal zelfs ontwerpen maken waarvan ik weet dat ze niet gaan verkopen, maar die zullen wél tentoongesteld worden in mijn boetiek. Ik kan het me veroorloven om vrijgevochten te zijn omdat ik geen investeerders heb en ik onafhankelijk ben. Mijn wens is dat het zo blijft. Ik heb mijn vrijheid nodig en ik heb een soort kinderachtigheid bij het runnen van mijn bedrijf en het maken van collecties. In mijn gedachten leef ik in een droomwereld. Ik leg mijn wereld uit door middel van mijn ontwerpen en ik heb veel geluk dat ik dat kan doen. Ik droom ervan dat te kunnen blijven doen.’

Wie zou je graag BK zien dragen?

‘Iedereen! Haha. Elke mooie vrouw en man. Ook een historische vrouw als Peggy Guggenheim en ook Luisa Marchesa Casati.’

Wat is een absolute must-have uit de BK-collectie?

‘Zeker de ontwerpen met het boze oog!’