Le Olive

Interview met Lena Cobelens

Lena Cobelens van het succesvolle merk Le Olive begon met één duidelijk doel voor ogen. Een doel dat niet alleen voor een gat in de markt zorgde, maar ook voor een succesvolle business. Onder andere door partnerships met Chantal Janzen en Rose Bertram is het bedrijf hard aan het groeien. Maar wie is het gezicht achter het bedrijf? En hoe is het allemaal begonnen? We spraken Lena over alle ins & outs van Le Olive.

‘Het idee is ontstaan tijdens de zwangerschap van mijn eerste dochter Olivia. Hier heb ik Le Olive ook naar vernoemd. Ik was opzoek naar een mooie kimono waar ik een tekst op kon zetten met “Mommy to be”. Tot mijn verbazing kon ik niets vinden. De enige optie destijds was ergens los een kimono bestellen die ik ergens anders zou moeten laten borduren. Maar dit veranderde de beleving compleet. Hierdoor zag ik een gat in de markt! Aan de hand daarvan besloot ik om Le Olive te starten waarbij ik vanuit huis klein ben begonnen met alleen gepersonaliseerde kimono’s. Toen ik de collectie ging uitbreiden met badjassen en pyjamas werd het vanzelfsprekend Sleep- & Loungewear.’

‘Onze missie is om alle vrouwen, mannen en families te voorzien van prachtige Le Olive-producten om samen thuis – of ergens anders – van te genieten’

Inspiratiebronnen

‘Inspiratie komt op de meeste onverwachte momenten. Ik probeer in te spelen op waar mensen naar op zoek gaan. Het belangrijkste is dat het een heel persoonlijk item is wat we de mensen bieden. Ik volg uiteraard alle trends met betrekking tot kleuren et cetera en maak hier eigen creaties van voor onze collecties. Wat heel belangrijk is dat nieuwe ontwerpen passen binnen de brand identity van Le Olive. Ik vraag heel veel stoffensamples op bij diverse fabrieken om ook hier inspiratie mee op te doen.’

Succes

‘Wat Le Olive uniek maakt is dat al onze producten gepersonaliseerd kunnen worden. We bieden matching items aan voor man en vrouw, maar ook voor moeder en dochter. Zo kun je met het hele gezin comfortabel thuis vertoeven met een warme gepersonaliseerde badjas of pyjama. Het personaliseren maakt het echt persoonlijk voor onze klanten. Door de pandemie zaten mensen natuurlijk veel thuis, waardoor wij een enorme groei zagen in het aantal orders. Daardoor hebben we besloten om juist tijdens de pandemie te investeren in het bedrijf. Denk aan aannemen van meer personeel en de inzet van grote (influencer)marketingcampagnes. In 2019 deed ik alles nog alleen, maar we zijn inmiddels uitgegroeid naar een team van 25 man en een eigen atelier met 24 machines.’

Hoogtepunten

‘Natuurlijk ben ik megatrots op het feit dat we zo hard gegroeid zijn in een korte periode en de mooie partnerships die we hebben opgezet zoals met Chantal Janzen en Rose Bertram. Het meest trots ben ik op het team vrouwen die met net zoveel passie bezig is met Le Olive als ik.’

Uitdagingen

‘Wij zijn op dit moment wereldwijd marktleider in gepersonaliseerde Sleep- & Loungewear. Dit is natuurlijk een fantastisch resultaat in zo’n korte periode, maar zorgt er gelijk voor dat de druk erg hoog is om voortdurend te blijven presenteren en ons te onderscheiden van de concurrentie. Ondanks de internationale groei hebben wij nog lang niet onze potentie volledig benut. Wij zullen keihard moeten werken om in ieder land een sterke positie te veroveren.’    

Next steps

‘Op dit moment komt het grootste deel van onze omzet uit het buitenland. Sinds vorige jaar zijn we internationaal enorme geroeid door middel van grote influencer- en advertentiecampagnes. De sterke content die wij creëren heeft hier ook enorm aan bijgedragen. Gezien de populariteit die wij hebben krijgen we veel aanvragen van winkels die Le Olive willen verkopen. Wij hebben expliciet gekozen om alleen online verkrijgbaar te zijn. Voor ons is het personaliseren het allerbelangrijkst, vandaar dat we alles graag zelf in eigen atelier laten borduren. We willen mensen online de beleving meegeven van het personaliseren en het samenstellen van de producten die zij zelf hebben uitgekozen. Daarom hebben wij sinds kort een 3D-configurator geïmplementeerd op onze website waardoor de klant tijdens het bestellen gelijk kan zien hoe de personalisatie eruitziet.’

Toekomstdroom

‘Dat er in ieder huishouden wereldwijd een item van Le Olive hangt.’