Hul le Kes

Ondernemen tijdens de coronacrisis

In uitdagende tijden viert creativiteit hoogtij. Dit is de afgelopen weken meer dan ooit naar voren gekomen in de talloze manieren waarop bedrijven zich aanpassen en vernieuwen. Deze weken vraagt Spice PR zich af hoe designers omgaan met de huidige situatie en wat dit betekent voor hun creatieve proces. We vragen het aan modeontwerper Sjaak Hullekes en zijn vriend Sebastiaan Kramer.

Wat lezen en kijken jullie?

‘Simone de Beauvoir, “Een Leven” is een boek waar Sjaak nu mee begonnen is. “Unorthodox” op Netflix is een aanrader en verder leest Sebastiaan alleen maar boeken over alternatieve manieren van bedrijfsmanagement op dit moment. Ook kijken we iedere week graag naar “Krabbé zoekt Chagall”.’

Hoe zorgen jullie dat jullie mentaal en fysiek fit blijven?

‘We lopen veel met onze hond Abigail door Sonsbeek Park hier in Arnhem en we doen thuis aan yoga.’

Hebben jullie nieuwe hobby’s ontwikkeld?

‘Niet zozeer nieuwe hobby’s, maar we steken wel extra aandacht in onze bestaande hobby’s. We spenderen veel tijd in de Hul le Kes-moestuin, doen klusjes in ons net verbouwde huis, borduren zo nu en dan. Daarnaast zijn we druk met onze zelfgebrouwen gingerbeer, water kefir, kombucha en bakken we iedere dag een nieuw zuurdesembrood. Het zelf maken van eten scheelt ook weer een wandeling naar de supermarkt; geen overbodige luxe in deze tijd.’

Beïnvloedt deze crisis jullie creatieve proces?

‘Het geeft ons nog meer de bevestiging dat we niet mee willen in het oude modesysteem. We hadden al waardering voor alle kleine dingen om ons heen, maar die waardering groeit alleen maar meer en inspireert ons ook. De grootsheid en hebzucht van het oude modesysteem geeft duidelijk geen voldoening; zeker nu niet. We moeten leren dat klein en bescheiden mooi is en veel meer intrinsieke kracht bezit; hou het humaan!’

Hoe zien jullie de toekomst van mode?

‘We hopen dat deze crisis mensen laat inzien dat we lokaler moeten gaan opereren. Klimaatverandering en globalisering zijn beide direct te linken aan de huidige crisis. De huidige situatie laat ons ook alle kleine dingen in ons leven weer meer waarderen. Mode zal andere waarden gaan vertegenwoordigen na deze crisis. Modebedrijven zullen nog meer na moeten gaan denken over de gevolgen van het huidige modesysteem voor onze planeet en dus de mensheid. Lokaal produceren, in kleine oplagen en met respect voor het milieu zijn daar onderdeel van.’