125 jaar FALKE
Talking business met FALKE
FALKE bestaat dit jaar 125 jaar. Het merk is in 1895 begonnen als bescheiden, ambachtelijke onderneming en kent inmiddels een rijke geschiedenis. Sinds 1990 wordt het succesvolle familiebedrijf FALKE geleid door alweer de vierde generatie. Speciaal voor hun 125-jarig jubileum lanceert het iconische (been)modehuis een lijn die volledig geïnspireerd is op collecties uit het archief. We spraken Kristina Falke, head of global communications bij het iconische merk.
Hoe is het merk FALKE 125 jaar geleden ontstaan?
‘125 jaar geleden had dakdekker Franz Falke-Rohen in de wintermaanden geen werk, omdat er toen alleen in de zomers daken werden gebouwd. Hij was een heel harde werker, kwam uit een arme familie en begon met het breien van sokken om zijn familie warm te houden in de koude wintermaanden. Hij deed dit zo goed dat hij ook sokken ging breien voor andere mensen, vond al snel andere mensen die hem konden helpen met breien en richtte zijn eigen tricotagebedrijf op. Zo is alles eigenlijk begonnen.’
Wat maakt FALKE zo succesvol, volgens jou?
‘Ik denk dat ze vrij snel beseften dat het allemaal om kwaliteit gaat. Sommige concurrenten produceren in het verre oosten, omdat het veel goedkoper is en je dan meer kunt verdienen. Maar FALKE is altijd bij de professionals in de buurt gebleven en heeft nog nooit geproduceerd in het verre oosten, maar altijd in Duitsland en Europa. Ik denk dat het feit dat FALKE gelooft in kwaliteit, hen zo succesvol maakt. Ook volgt FALKE zomaar niet iedere trend, maar hebben we een rode lijn en blijven daarbij. Mensen geloven in FALKE’s hoge kwaliteit, in het bedrijf en in de producten.’
Hoe ben je bij het familiebedrijf FALKE terecht gekomen?
‘Ik heb geen FALKE-bloed, maar ben met Paul Falke getrouwd. Hij leidt het bedrijf samen met zijn neef en zijn alweer de vierde generatie. Ik was altijd al werkzaam in communicatie en pr. Toen ik met Paul trouwde, hadden ze nog niemand om de pr van FALKE te doen, dus het was een logische stap om bij FALKE te gaan werken.’
Wat vind je het leukst aan werken in het familiebedrijf? En minst leuk?
‘Het leukst vind ik dat beslissingen heel snel gemaakt kunnen worden. Beige eigenaren zijn voor de volle honderd procent eigenaar van FALKE en er zijn geen investeerders of anderen bij betrokken die toestemming moeten geven. Als iemand hen benadert met een idee, kunnen zij er meteen over beslissen. Het is een heel kort proces. Wat ik niet leuk vind, is dat het soms een beetje te persoonlijk wordt. Als je familie bent, wordt het vaak wat harder en directer.’
Wat is de belangrijkse ondernemersles die je hebt geleerd?
‘Als je een visie hebt en daarin gelooft, moet je daarbij blijven. Als iemand anders het geen goed idee vindt en jij er wel écht in gelooft, moet je soms een beetje koppig zijn en proberen jouw idee erdoor te krijgen. Een andere belangrijke les; wanneer je een meningsverschil hebt, moet je er soms een nacht over slapen en niet gelijk reageren. Zo laat je alles even bezinken en kun je er de volgende dag rustig op terugkomen.’
Wat definieert en onderscheidt FALKE?
‘Erfgoed en productie. Er zijn veel mensen betrokken bij het maken van één sok, een sok gaat langs minimaal twaalf personen. Ik denk dat onze hoge kwaliteit kenmerkend is voor het merk. Ook volgt FALKE niet zomaar elke trend. FALKE is erg modern en probeert de consument aan te trekken, maar niet met alles en niet elke consument.’
De meest memorabele momenten in de FALKE-geschiedenis?
‘Toen FALKE werd overgenomen door de vierde generatie. Zij hebben veel veranderd en hebben wat “stof” van het merk gehaald, wat er eerder misschien was. Ook zijn ze daarmee internationaal enorm gegroeid. FALKE was voor de vierde generatie ook al een internationaal merk, maar niet zó internationaal als nu. Zij zijn begonnen met de verkoop in Amerika, Azië en Rusland. En ook de sponsoring voor Formule 1 is memorabel, dat heeft het merk ook globaal bekender gemaakt.’
Wat is het must have FALKE-item dit seizoen?
‘De must have voor mannen zijn witte sokken, de kleur wit zien we steeds meer. En natuurlijk heel cozy sokken, omdat we veel thuis moeten blijven vanwege de huidige situatie. Ook hebben we een nieuwe panty; FALKE natural glow. Deze panty past bij iedere huidskleur, wat heel nieuw en uniek is. Ook hebben we een paar heroes die we blijven optimaliseren en uitbrengen in nieuwe kleuren, en geloven we in kleurrijke sokken voor mannen.’
Je ultieme tip bij het kopen van de juiste panty?
‘Allereerst, ga naar een winkel waar een assistent is die je goed kan adviseren in wat jij precies nodig hebt en in de juiste maat. Als je de juiste FALKE-panty koopt in de juiste maat, wil je nooit meer iets anders! Goed winkelpersoneel is key bij nieuwe klanten.’
Wat is jouw toekomstdroom voor FALKE?
‘Internationaal nog meer uitbreiden, en ook onze online shop. Wij geloven in echte winkels, maar ook willen we onze online winkel optimaliseren. Vooral in situaties als dit en toen we een volledige lockdown hadden, en we niet naar winkels mochten en alleen online konden shoppen. Daarom willen we nu ook onze online shop optimaliseren.’