plex'eat

Het coronaproof ontwerp van Christophe Gernigon

De ontwerper Christophe Gernigon is een autodidact designer sinds tien jaar. Hij heeft zijn eigen startup opgericht in Parijs met honderd procent made in France-producten. Deze week bracht Christophe zijn gloednieuwe product op de markt: de plex’eat. De plex’eat is bedoeld ter bescherming van horecagasten, en vormt een soort plastic stolp boven de hoofden van de gasten. Het simplistische design wist media van over de hele wereld te interesseren nu de Europese horeca langzamerhand zijn deuren weer opent. Talkies sprak de creatieve ontwerper over zijn plex’eat.

Hoe ben je op het idee gekomen om de plex’eat te maken?

‘Ik zat tijdens de Franse lockdown thuis en zag s ‘avonds een reportage op de tv over de gesloten horeca. Ik maakte mij zorgen over hun bestaan. Ik heb toen op Google gezocht naar de woorden “restaurant afstand covid”. Ik kwam toen uit op allerlei scheidingsvormen die meer wat weg hadden van een soort gevangeniscel dan iets gezelligs. Ik dacht toen aan twee dingen: de bescherming die zo’n scherm moet bieden, en mijn reis naar Thailand waar ik een concept had gezien waarin er een soort capsule hing boven een stoel zodat men individueel muziek kon luisteren. Deze twee aspecten hebben mij geleid naar de plex’eat.’

Wat waren de belangrijkste uitgangspunten bij het ontwerpen?

‘Voor mij is het belangrijkste dat het ontwerp zowel makkelijk zou zijn voor de restaurateur en de gast. Esthetisch gezien was het ook belangrijk dat het ontwerp er mooi uit zou zien én dat het makkelijk te verwijderen is. Aan de achterkant van het ontwerp zit een opening zodat de gast er makkelijk in plaats kan nemen. Waar het op neer komt is dat ik de plex’eat heb ontworpen zodat restaurateurs weer open kunnen en zich aan de veiligheidsvoorschriften kunnen houden. De plex’eat is trouwens geheel recyclebaar.’

Hoe heb je plex’eat in tijden van corona op de markt weten te positioneren?

‘Social media hebben mij veel geholpen bij het lanceren van het product. Het Franse bedrijf Sitour heeft het via social media opgepikt en heeft mij benaderd om het product te gaan verkopen. Ze verkopen hun producten in 48 landen. Ik heb ook al aanvragen gekregen via mijn eigen website, maar vanaf nu zal de wereldwijde verkoop via Sitour plaatsvinden.’

Hoe zie je de toekomst van plex’eat?

‘Ik ben nu bezig met de tweede vorm van plex’eat: de plex’eat duo. Het is eigenlijk bijna hetzelfde product, alleen dan voor twee personen. Veel klanten zien toekomst in de plex’eat duo. Zo zou het tijdens evenementen kunnen worden gebruikt. We zouden ze een kleur kunnen geven, of kunnen decoreren. Waar ik vooral op hoop is dat we over een tijd kunnen terugkijken en lachend kunnen concluderen dat ik mensen onder een stolp heb laten dineren!’

Tekst Marina de Massiac
Beeld Christophe Gernigon Studio