Outside the box

Binnenkijken in het Brusselse herenhuis van Victoria-Maria Geyer

De van oorsprong Duitse Victoria-Maria richt huizen in voor klanten die graag een interieur willen dat er net even anders uitziet dan wat ze gewend zijn. Haar kantoor bevindt zich in Brussel, maar haar klanten bevinden zich naast Brussel in Parijs, Londen, Duitsland en Italië. De autodidact houdt van levendige kleuren, aparte prints en het combineren van uiteenlopende interieurstijlen. Afgelopen jaar ontwierp ze een deurgreeplijn voor The Invisible Collection, de jaren ervoor vonden er mooie samenwerkingen plaats met het stoffenmerk Pierre Frey en champagnehuis Boizel. Binnenkijken bij Victoria-Maria staat synoniem aan een shot vrolijkheid, lef en speelsheid. En laat dat nu net drie aspecten zijn waar we wel aan toe zijn!

Hoe zou jij je stijl op het moment omschrijven?

‘Grappig genoeg krijg ik deze vraag regelmatig, maar ik vind het moeilijk om er goed op te antwoorden omdat het lastig is om aan zelfreflectie te doen. Als ik het van een afstand bekijk dan zou ik zeggen dat ik me niet aan regels houd. Mijn ontwerpen zijn gebaseerd op gevoelens. Ik mix graag verschillende tijdperken, stijlen, kleuren, stoffen en verhalen. Mijn eclectische stijl kent één leidraad: van de binnenkomst tot de laatste kamer: er wordt in mijn interieur een verhaal verteld door middel van een sfeer. Mijn smaak vloeit voort uit emotie of object dat ik heb gezien. Elk project is anders maar de bovengenoemde aspecten houd ik altijd in mijn achterhoofd als ik ontwerp.’

Hoe zouden jouw klanten zich moeten voelen als ze een ruimte die door jou is ontworpen binnentreden?

‘Het allerbelangrijkste is dat men zich welkom voelt. Hun ogen moeten kunnen “reizen” door de ruimte. Daarmee bedoel ik dat ze visueel geprikkeld moeten worden door wat ze zien. Wat ook van belang is, is dat ze aan de hand van het interieur de persoon leren kennen. Een interieur zegt ontzettend veel over iemand zijn persoonlijkheid.’

Wat voor rol speelt kleur in je interieur? 

‘We krijgen vaak te horen dat we veel kleur gebruiken, en sterk in het gebruik ervan zijn. Kleur toepassen in interieur voelt voor mij natuurlijk aan. Ik woon in Brussel, en het is hier best vaak grauw. Ik zou dus niet snel de kleur grijs in mijn interieur integreren. De lucht is hier al grijs genoeg! Ik voel me bij specifieke kleuren erg op mijn gemak. Het Chromotherapy-principe is gebaseerd op het idee dat men bepaalde emoties voelt bij kleuren. Bij de ene kleur voel je je comfortabel, en van de andere kleur word je rustig. Ik ben van mening dat als je je omringt door esthetiek je je beter kunt voelen tijdens de moeilijke momenten of fases van het leven. In het Frans noem je het du baume au coeur wat letterlijk betekent dat het verzachtend werkt.’

Volg je trends en waar is nu onder je klanten veel vraag naar?

‘Ik heb een hekel aan trends en volg ze niet. Ik heb altijd volgens mijn intuïtie ontworpen. Ik volg zelfs geen trends in de manier waarop ik mij kleed. Wat mij opvalt en trouwens ook vrolijk stemt is dat mijn klanten klaar zijn met minimalisme. Interieurs met veel warmte, ronde vormen, prints, tapijten en behang zijn bij mijn klanten erg in trek.’

Heb je weleens een interieur-faux-pas gemaakt, oftewel een fout? 

‘Ja, ik kan me wel herinneren dat ik een keer een interieurfout heb gemaakt. Ik houd van prints, en heb mijn inloopkast destijds met een vrij intens behang bekleed. Het paste niet goed bij de ruimte, en we hebben het toen moeten vervangen voor iets anders.’

Je bent onlangs een samenwerking met The Invisible Collection aangegaan. Wat was daar het idee achter?

‘The Invisible Collection is een platform waarop architecten en ontwerpers hun objecten verkopen. Het platform vertegenwoordigt enkel high-end designers. Ik heb de twee tapijten “Night” en “Day” voor ze ontworpen in wol en zijde. Daarnaast heb ik de deurgreeplijnen “Message” ontworpen, die kunnen worden gebruikt voor deuren en lades. Wat misschien wel grappig is om te vertellen, is dat een van die grepen een verfrommeld stuk papier is. Echt handwerk dus! Een aantal grepen kunnen gepersonaliseerd worden door er een naam of woord op te laten graveren.’

Tekst Marina de Massiac
Fotografie Victoria-Maria Geyer