VROUWEN IN DE VERF

Vrouwelijk talent op TEFAF Maastricht: dít waren de highlights

Met TEFAF heeft Maastricht een kunstbeurs van formaat in handen. Dat was tussen 9 en 14 maart geen uitzondering, toen beurzencentrum MECC de 37e editie mocht verwelkomen. Te midden van 700 jaar kunstgeschiedenis was de aandacht voor vrouwelijke kunstenaars er dit keer prominenter dan ooit. Een greep uit de markantste werken.

FRANÇOISE GILOT – WHITE AND RED STILL LIFE (1947)

De Parijse Françoise Gilot was de muze en levenspartner van Picasso. Ze is een van de weinige vrouwen die hem verliet en zelfstandig een succesvolle carrière kon uitbouwen. Gilot schilderde het werk in hun gedeelde atelier en haalde inspiratie uit een tafellaken.

ARTEMISIA GENTILESCHI – THE PENITENT MAGDALENE (1625/30)

Als pionier onder vrouwelijke kunstschilders staat Artemisia Gentileschi te boek als de invloedrijkste schilderes van haar tijd. Ze specialiseerde zich in portretten van prominente vrouwen. The Penitent Magdalene beleefde een historische terugkeer naar Europa, na een eeuwenlang verblijf in een Amerikaanse privécollectie.

ANNA HU – DANCE OF DUNHUANG (2024)

Na haar loopbaan bij Van Cleef & Arpels en Harry Winston richtte Anna Hu haar eigen maison op. Met Dance of Dunhuang presenteerde de voormalige celliste een broche met schelpparels, diamanten en saffieren. De tulp symboliseert diplomatieke vriendschap tussen Oost en West.

YAYOI KUSAMA – FAR END OF SILVER CLOUDS (1978)

De in Tokio geboren Yayoi Kusama ziet kunst als een vorm van zelftherapie tegen de hallucinaties die haar van kinds af achtervolgen. Far End of Silver Clouds is onderdeel van haar beroemde ‘Infinity Nets’-serie.

Fotografie TEFAF
Tekst Jari Putteman