CARTIER WOMEN’S INITIATIVE

3 vrouwelijke ondernemers over de kracht van impact maken

Sinds 2006 streeft het Cartier Women’s Initiative ernaar verandering teweeg te brengen door vrouwelijke impact-entrepreneurs te ondersteunen met financieel, sociaal en menselijk kapitaal om hun bedrijf te laten groeien en hun leiderschapsvaardigheden te ontwikkelen. Dit jaarlijkse internationale ondernemerschapsprogramma staat open voor women-run– en women-owned-businesses uit alle landen en sectoren die streven naar het maken van een duurzame impact op sociaal- en/of milieugebied. Talkies spreekt in Amsterdam met drie impact-entrepreneurs van het Cartier Women’s Initiative over hun missie, kracht van het programma en beste (ondernemer)tips.

Het Cartier Women’s Initiative heeft sinds 2006 360 vrouwelijke changemakers gesteund uit 66 landen en een totaal van USD $9.500.000 aan subsidies gefinancierd ter ondersteuning van hun bedrijven. De vrouwen worden allemaal gedreven door een gemeenschappelijk doel: het oplossen van de meest dringende global challenges

Dit jaar zijn er 33 fellows, Cartier changemakers, geselecteerd, waarvan er 27 zijn geselecteerd voor de negen regionale awards en zes fellows voor de twee thematische awards, de Science & Technology Pioneer Award en de Diversity, Equity & Inclusion Award. De prijsuitreiking van het Cartier Women’s Initiative 2024 wordt op 22 mei gehouden in Shenzhen, China. De winnaars van de eerste prijs ontvangen een beurs van 100.000 dollar, en de winnaars van de tweede en derde plaats ontvangen een beurs van 60.000 dollar en 30.000 dollar. Daarnaast zullen de 33 geselecteerde kandidaten allemaal profiteren van op maat gemaakte begeleiding en coaching, zichtbaarheid in de media, mogelijkheden om te netwerken en een persoonlijk Social Entrepreneurship Program en/of Executive Education Program van INSEAD, the business school for the world! Deze programma’s helpen de fellows onder andere met het ontwikkelen van hun ondernemerschapsvaardigheden.

3 impact-entrepreneurs aan het woord

Op volgorde van links naar rechts: Dimple Sahni, Jenifer Clausell-Tormos, Nathalie Lesselin. Fotografie: Ilsoo van Dijk

Nathalie Lesselin – 2023 fellow

Nathalie Lesselin is founder van KOKORO lingua, een taalplatform dat kinderen op een eenvoudige en emotionele manier vreemde talen leert door middel van wekelijkse video’s, spelletjes, liedjes en plezier. Voor elk verkocht programma geeft KOKORO lingua ook één programma aan een gezin of school in nood, waar ook ter wereld.

Waarom ben je jouw bedrijf begonnen?

‘Voordat ik KOKORA begon, werkte ik jaren in de mode-industrie. In 2014 liep ik een hersentrauma op en deze gebeurtenis heeft ervoor gezorgd dat ik iets anders ben gaan doen met mijn leven. Ik wilde mijn tweede kans op het leven toewijden aan iets wat ik zó belangrijk vind, en dat zijn kinderen en educatie. Zo is KOKORA ontstaan. Het idee achter KOKORA is het voeden van het potentieel van een kind door hen te connecten met andere kinderen en hun talen via video’s. Ze leren dus van elkaar! Zoals het er naar uit ziet gaan we dit jaar een miljoen kinderen bereiken. Dat is een grote droom van mij. De passie die ik heb voor kinderen en hun educatie maakt mij unstoppable. Het drijft mij.’

Hoe ben je in aanraking gekomen met het Cartier Women’s Initiative?

‘Een vriendin van mij, ook een Cartier-fellow, vertelde mij over dit initiatief. Ik kende het nog niet, maar vind het echt zo’n ontdekking! Het Cartier Women’s Initiative brengt vrouwen van over de hele wereld samen, en zij hebben allemaal hetzelfde doel: impact maken. Ik wilde hier heel graag deel van uitmaken en daarom heb ik mij opgegeven. Het inspireert enorm. ’

Wat heeft het initiatief voor jou kunnen betekenen?

‘Ik ben een jaar gecoacht en begeleid en heb onder andere gewerkt aan onze missie en doelstellingen. Daarnaast heb ik nu een enorm krachtige community aan inspirerende vrouwen om me heen. Deze vrouwen zijn stuk voor stuk zo commited. Als solo-ondernemer heb je veel ups en downs. De downs kunnen heel pittig zijn, maar vanwege je missie wil je niet zomaar stoppen. Als je dan zo’n community om je heen hebt, weet je altijd dat er iemand is die je kunt bellen voor support. Het empoweren van vrouwen is vandaag de dag nog steeds nodig, zo kreeg ik twee jaar geleden tijdens een meeting nog de vraag van een man: “Wiens zijn assistent ben jij?” Dat geeft wel aan dat we er nog niet zijn. Daarom wil ik tegen elk meisje zeggen: je hebt een kans om bij te dragen!’

Wat wil je aan andere vrouwelijke ondernemers meegeven?

‘Droom groot en zorg voor die droom. Wanneer je jouw droom en missie duidelijk voor ogen hebt; just go! Het mag niet voor altijd een droom blijven. Go try and see!’

Jenifer Clausell-Tormos en Nathalie Lesselin. Fotografie: Ilsoo van Dijk

Jenifer Clausell-Tormos – 2021 fellow

De Spaanse Jenifer Clausell-Tormos is founder van Develop Diverse, een door AI aangedreven software die functioneert als een spellingcontrole om automatisch sociale vooroordelen op de communicatieplatforms van een organisatie te detecteren en inclusieve alternatieven voor te stellen. Op dit moment ontwikkelt zij ook een speciaal programma voor ondernemers die hun bewustmaakt van een burn-out en de juiste tools geeft om hier mee om te gaan.

Hoe ben je Develop Diverse begonnen?

‘Ik heb een sterk gevoel voor rechtvaardigheid, dus wanneer ik iets zie dat mij raakt, moet ik er een oplossing voor vinden. Want als het mij raakt, raakt het anderen ook. Zoals de stereotype genderrollen. Mijn vader ging vroeger naar zijn werk, en wanneer hij thuis kwam hoefde hij niets meer te doen. En dat terwijl mijn moeder haar werk en het huishouden moest combineren. Ik heb een achtergrond in wetenschap en heb gewerkt als biomedisch onderzoeker. In die tijd kwam ik er na het doen van onderzoek achter dat taal heel belangrijk is in wie er voor een bepaalde functie solliciteert. En zo bedacht ik mij: wat nou als er een software bestaat die niet-inclusieve taal kan opsporen, en inclusieve-opties kan voorstellen? Met uitleg, want zo word je niet alleen gecorrigeerd, maar ook bijgebracht waarom het niet-inclusief is en hoe het dus wél kan. Ik had geen idee hoe ik een business moest beginnen, dus in de maanden die hierop volgden, heb ik iedere vrije minuut gebruikt om een plan te maken. Toen ik merkte dat mensen klaar waren voor mijn product, heb ik in 2017 mijn baan opgezegd en ben ik mij vol op Develop Diverse gaan richten. Recent heb ik het bedrijf verlaten omdat ik een burn-out terechtkwam. Ik heb de eerste maanden niks gedaan maar inmiddels ben ik bezig met het opbouwen van een programma voor ondernemers die ze bewustmaakt van een burn-out, hen motiveert om hier iets aan te doen en tools geeft om hiermee aan de slag te gaan.’

Hoe ben je in aanraking gekomen met het Cartier Women’s Initiative?

‘In het eerste jaar van Develop Diverse kwam dit initiatief op mijn pad, maar toen voelde ik dat ik en mijn bedrijf hier nog niet klaar voor waren. Drie jaar later, in 2021, werd ik door iemand benaderd en zij zei: “You are ready!” En zo voelde dat ook, dus ik gaf mij op. Cartier is een fantastisch en prestigieus merk en dit programma met trainingen en feedback kan je de geloofwaardigheid en autoriteit geven wat je als start-up nodig kan hebben om je impact te vergroten.’

Wat wil je aan andere vrouwelijke ondernemers meegeven?

‘Zorg goed voor jezelf, want dan kun je de juiste keuzes maken en gezonde grenzen stellen. En werk samen met mensen die dezelfde normen en waarden hebben en waarmee je dezelfde visie deelt.’

Dimple Sahni. Fotografie: Ilsoo van Dijk

Dimple Sahni – 2020, 2021 & 2024 CWI-jurylid Europa

Dimple Sahni is wereldwijd investeerder en bestuurslid. Ze heeft gewerkt op het gebied van finance en sociaal ondernemerschap en is voorstander van diversiteit, inclusiviteit en duurzaamheid. Momenteel is Sahni Managing Director Impact Funds Portfolios bij Anthos Fund and Asset Management en ze maakt deel uit van de Cartier Women’s Initiative-jury.

Hoe ben je betrokken geraakt bij het Cartier Women’s Initiative?

‘Ik ben een mentor voor verschillende social entrepreneurship-groepen, en op een dag zei iemand uit een van deze groepen tegen mij: “Aangezien je zo betrokken bent bij het empoweren van vrouwen en social entrepreneurship, waarom ga je dat niet combineren? Heb je gehoord van het Cartier Women’s Initiative?” Ik sloeg hier direct op aan. Als professioneel impact investor kan ik hier als jurylid fungeren en andere vrouwelijke ondernemers adviseren en supporten. Toen ik hoorde dat Wingee Sin hier Global Program Director of the Cartier Women’s Initiative is, kwam alles samen. Ik heb haar jaren geleden ontmoet in San Francisco tijdens een investeringsworkshop voor vrouwen. Het klopte gewoon.’

Hoe is het om hier jurylid te zijn?

‘Heel krachtig en inspirerend. Ik ben zelf ook een vrouwelijke ondernemer geweest in de jaren negentig, dus weet hoe het is om een businessplan te schrijven, geld te moeten ophalen en mijn bedrijf te pitchen. Ik zie mezelf nog staan voor een aantal mannelijke investeerders. Het feit dat ik nu mijn kennis, tips, tricks en secret handshakes kan delen met andere vrouwen zodat zij kunnen floreren, maakt mij heel blij.’

Waar let je als jury op?

‘We kijken naar het probleem dat de ondernemers willen oplossen en hoe groot die markt is. Ook kijken we naar de bedrijfsstrategie, prijs van het product, winstmogelijkheden en de opbouw van het team. We kijken ook of de vrouwen coachable zijn. Oftewel, staan ze open voor mentorship? Het Cartier Women’s Initiative draait niet alleen om geld ophalen, het gaat ook om coaching, training en groei. Daar moet je wel open voor willen staan.’

Wat wil je aan andere vrouwelijke ondernemers meegeven?

Don’t take no for an answer! En don’t overthink, just start. Werk niet te lang aan dat ene perfecte businessplan, want geloof me; je gaat nog zoveel aanpassingen maken.’

Het Cartier Women’s Initiative draait om coaching, training en groei’