Een hedendaags design icoon

Cartier’s eerste icoon ‘Trinity’ viert 100 jaar

In 1924 werd de Trinity-ring geïntroduceerd en dus viert Cartier 100 jaar later de verjaardag van dit iconische sieraad dat symbool staat voor de meest gekoesterde waarden van het Maison. Trinity vieren is Cartier vieren!

Het brengt ons terug naar de oorsprong: een ring ontworpen door Louis Cartier, welke brak met de tradities van ambacht, door veel verder te kijken dan de traditionele focus van sieraden op edelstenen: Trinity werd het eerste designicoon van het Maison. Ten tweede omdat het de geschiedenis van Cartier weerspiegelde, die van de drie broers Louis, Pierre en Jacques en die van de drie Cartier-boetieks in Parijs, Londen en New York. Tot slot is de Trinity belangrijk voor het Maison omdat het een universeel icoon is, dat de liefde verbindt met het dagelijks leven en waarvan de codes de signatuur van Cartier zijn geworden.

Trinity symboliseert diversiteit, benadrukt door de drie ringen in geelgoud, roségoud en witgoud die harmonieus samenkomen. Een poëtisch mysterie: geen van de drie banden staat bóven de andere twee, het is onmogelijk om te zeggen welke bovenaan staat. De ringen representeren de liefde in al haar vormen, vol betekenis en sentiment.

Trinity Archives

Een hedendaags design icoon

De kracht van Trinity is dat het zich steeds opnieuw uitvindt, te zien door de jaren heen bij iconen als Jean Cocteau, Gary Cooper, Elsie de Wolfe, Alain Delon, Romy Schneider en Grace Kelly. 

Om 100 jaar Trinity te vieren, heeft Cartier eenvoudige, maar toch gedurfde nieuwe ontwerpen gecreëerd. De kleurentrilogie is altijd aanwezig, de beweeglijkheid en strakke lijnen ook. Wat veranderd is, is de vorm en de verdraaiing van de banden. In 2024, speelt het design atelier met het volume van de banden. De XL-armband uit de jaren 2000 – een cultcreatie – wordt opnieuw uitgebracht evenals een XL-versie van de iconische ring, beschikbaar vanaf januari. Een ”kussenvormige” uitvoering wordt tevens gelanceerd vanaf januari 2024, waarbij de ringen op dezelfde natuurlijke wijze over elkaar heen schuiven als bij de ronde uitvoering. Dit nieuwe design vormt de basis van een collectie die bestaat uit ringen, een armband en een collier. Cartier gaat zelfs nog een stapje verder en maakt een creatief statement met een modulaire versie, verkrijgbaar vanaf maart 2024, die kan worden gedragen als één brede band, of als trio. 

Via een internationale campagne en drie evenementen in Parijs, Londen en New York wordt de verjaardag van Trinity benadrukt. Elk van deze evenementen is met elkaar verbonden en is gebaseerd op de input van creatievelingen van over de hele wereld. Cartier heeft aan elk van hen de missie toevertrouwd om een origineel werk te creëren dat een eerbetoon is aan Trinity, welke later dit jaar gelanceerd zullen worden.