eigenaresse Westwing
In gesprek met Delia Lachance
Delia Lachance was moedig genoeg om haar baan als redacteur bij interieurmedia als ELLE Decoration Magazine op te zeggen en te gaan voor haar eigen bedrijf; Westwing, waar ze nu ook haar eigen Westwing-interieurcollectie lanceert. Inmiddels heeft het hippe interieurplatform ruim dertig miljoen(!) leden en opereert in elf landen. En dát allemaal in een paar jaar tijd. Reden genoeg om Delia te vragen naar haar succes, favoriete items en lessen!
Wat was hét moment dat je besloot je baan op te zeggen en te gaan voor je eigen bedrijf en interieur brand?
‘Het idee voor Westwing kwam op toen ik werkte als redacteur voor het Duitse tijdschrift Elle en Elle Deco. Ik heb eerder in München modejournalistiek gestudeerd, omdat ik echt van schrijven houd en altijd een passie voor design heb. Als journalist was ik altijd omringd door spannende interieurmerken en -producten, maar kon ik ze bijna nooit online vinden. Ik bleef op die gedachte terugkomen – je kunt tenslotte bijna alles in de mode krijgen via internet, van schoenen tot avondkleding. Maar interieurdecoratie bestond niet. De enige websites die op dat moment interieurproducten verkochten, waren behoorlijk lelijk, vol met enorme rode kortingsbanners. Mijn voorstel was anders, inspirerend, emotioneel, vol positiviteit. Een plek om online stijlvolle en betaalbare interieurstukken te vinden – die ontbrak. Dit is hoe ik op het idee van Westwing kwam en besloot mijn baan op te zeggen en ervoor te gaan.’
Wat was de grootste les die je geleerd hebt tijdens het bouwen van een merk?
‘Geduld! Vroeger was ik erg ongeduldig en wilde ik dat alles meteen perfect was. Wat ik heb geleerd, is dat je moet accepteren dat dingen tijd kosten om te slagen om een langdurig succes te bereiken. Ik geloof niet in de verhalen over bedrijven die instant succes bereiken. En zelfs al zou het zo zijn, dan moet je nog steeds een manier vinden om aan de top te blijven. Creatieve ideeën hebben tijd nodig om te floreren.’
Wat zou je anders willen doen als je nu terugkijkt?
‘Zoals ik al zei, was ik erg ongeduldig en raakte ik echt van streek als dingen niet volgens plan liepen. Wat ik nu anders zou doen, is af en toe eens diep ademhalen en proberen meer ontspannen te blijven. Een bedrijf runnen is een marathon, geen sprint. Je moet dus rekening houden met je bronnen. Zoals veel jonge oprichters was ik in het begin zoveel aan het werk dat ik jaren niet op vakantie ging, totdat mijn vrienden met een “interventie” kwamen en me dwongen om een pauze te nemen. Na deze vakantie kwam ik zó energiek terug, dat ik leerde dat het belangrijk is om jezelf af en toe wat rust te gunnen om nóg productiever te zijn.’
Wat is jouw persoonlijke interieurstijl?
‘Ik hou van interieurs die tegelijkertijd chic en gezellig zijn. Werkend in het thuis- en woonveld ben ik van nature geïnteresseerd in trends en integreer deze in mijn huis. Toch moet een huis altijd een gezellige, persoonlijke touch hebben. De seizoenen integreren met kleine decoratieve accenten, textiel en bloemen is iets wat ik veel doe en dat maakt het altijd heel leuk om thuis te komen!’
Wat zijn kleine veranderingen die we zelf kunnen maken in ons interieur welke een grote impact hebben?
‘Qua interieur kunnen we vaak vergelijkingen maken met de modewereld. Net zoals je een little black dress met accessoires kunt aankleden en restylen, kunnen details een enorme impact hebben op het uiterlijk van je huis. Kussens, plaids, verse bloemen, spiegels, koffietafelboeken – al deze dingen lijken kleine details, maar ze maken een enorm verschil. Met accessoires kun je je huis persoonlijk maken. Een eenvoudige grijze bank kan een echt wow-item worden als je koele kussens en een gezellige plaid toevoegt.’
Meer lezen? Dat doe je in Talkies Magazine!